Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 72-91 of 237
-
GARDEN-BASED LEARNING IN A REGGIO EMILIA INSPIRED SWEDISH PRESCHOOL WITH A PERMACULTURE GARDEN A case study
(2022-02-13)Aim: This study aims to get an in-depth understanding of the characteristics of the garden and garden-based learning in an educational environment of a Swedish preschool that is inspired by the Reggio Emilia approach and ... -
DET GÄLLER ATT GÅ UTANFÖR BOXEN! En intervjustudie om förskolepersonals strategier för att ta emot nyanlända barn
(2017-09-29)Syfte: Studiens syfte är att bidra till kunskap om förskolans arbete med att ta emot nyanlända barn och familjer. Syftet uppnås genom analys av förskolepersonals beskrivningar av möjligheter och utmaningar som de ställs ... -
GENDER DISPARITY IN EDUCATION
(2021-08-18)Aim: This single case qualitative study addresses the girl child education, focusing on parents' perceptions of the girl child enrolment into elementary school and factors that might have contributed to gender disparity ... -
GOVERNING STUDENT PERFORMANCE Internalising transnational policy into Swedish
(2017-11-03)Purpose: The purpose of this study is to locate and critically discuss discourses of student performance in transnational policy texts. In order to addresses and study the international Common European Framework of ... -
GRAMMATIK I SKRIVUNDERVISNINGEN FÖR NYANLÄNDA GYMNASIEELEVER En aktionsforskningsstudie
(2020-01-07)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur formativ undervisning, för att stärka andraspråkselevers förmåga att skriva på svenska, kan baseras på deras grammatiska misstag i skriftlig produktion. Teori: Grunden ... -
Greek teacher's perception towards flipped classroom methodology. An analysis on teachers’ reflections
(2022-11-28)As of today, in greek state schools, traditional teaching, that sets the teacher as the focus of the classroom, has been the predominant method of instruction. However, the last years, especially in the wake of the ... -
Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning
(2020-03-09)Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. ... -
Handledning och skolutveckling. En kvalitativ intervjustudie av tolv lärares uppfattningar
(2016-05-04)Syfte och problemformulering Syftet med detta arbete är att försöka utveckla hur handledare kan bidra till nyutbildade pedago- gers förståelse av att omsätta och använda sina teoretiska kunskaper från utbildningen i den ... -
HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING
(2020-03-09)Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera ... -
Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan
(2023-07-04)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt ... -
HIGHER EDUCATION IN CAMBODIA Poor rural female students’ challenges, motivations, and coping strategies
(2015-07-29)Aim: The higher education system in Cambodia is from a gender equality perspective clearly unequal. This inequality is related to the societal gender patterns which determine not only women’s access to higher education ... -
Hur förkolerektorer lär i och för arbetet
(2022-10-19)Syfte: Undersökningens syfte handlar om att utveckla kunskaper om hur förskolerektorer lär sig sin yrkesroll och hur detta får stöd i omgivningar. Teori: Studiens teorier utgår från drifts- och utvecklingsorganisation ... -
HUR LYCKAS EN SKOLA MED ETT (O)FÖRVÄNTAT BRA RESULTAT? En fallstudie om organisering och samverkan kring elever i behov av stöd i matematik på en mångkulturell F–9 skola
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att ur ett relationellt perspektiv synliggöra hur en mångkulturell skola organiserar matematikundervisningen och hur personalen samverkar kring elever i matematiksvårigheter. Studien bidrar med ... -
HUR ORGANISERAR REKTORER I FÖRSKOLAN LIKVÄRDIG UTBILDNING? En kvalitativ intervjustudie
(2022-02-17)Syftet med studien var att ta reda på vilka metoder och aktiviteter rektorer i förskolan använder när de organiserar för likvärdig utbildning samt vilka möjligheter och hinder som rektorerna möter och hur detta synliggörs ... -
”HUR SKA JAG HANDSKAS MED DEN ELEVEN JAG HAR IDAG?” En fenomenografisk intervjustudie om elevassistenters och specialpedagogers uppfattningar om handledning för elevassistenter
(2022-11-30)Aim: The aim of the present study was to investigate how special educators and student assistants perceive supervision for student assistants and what they think about potentially using part 3 "Interactions" in the ... -
Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur
(2014-09-26)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om skolledares skilda erfarande och hanterande av den egna skolans kultur. En intervjustudie med fem skolledare utfördes med utgångspunkt från följande teman: • begreppet ... -
Ideologiska konstruktioner. Vetenskapligt gränsarbete i specialpedagogisk programlitteratur
(2012-06-01)Syfte: Uppsatsen söker frilägga det specialpedagogiska forskningsområdets ideologiska konstruktioner via framskrivningar i specialpedagogisk programlitteratur, avseende gränsdragningar mellan vetenskaper, specialpedagogiska ... -
ILSA-the subordination of Education to Economic Theory (ILSA-Wirtschaftstheorie statt Bildung)
(2017-01-20)Narrative: In the beginning of the 21st century a trend became apparent; the increasing production of education monitoring data. It was the outcome of international large scale assessments (ILSA) breakthrough; quantitative ... -
Implications of paper textbook multimodality for eight-year old students’ language learning: A case-study content analysis
(2017-03-07)Purpose. The purpose of this study is to examine how SABIS® as a publishing house and an owner of its own school curriculum system materially represents its educational beliefs based on the curricular demands of the ... -
Improvise, adapt, overcome!
(2022-10-19)Syfte: Identifiera lärdomar och erfarenheter i övergången från fysisk undervisning i klassrum till digital distansundervisning under Covid-19 pandemin. Teori: Appreciative Inquiry, som beskriver hur man genom att arbeta ...