Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 1-20 of 258
-
A CROSS-COUNTRY STUDY ON THE EFFECTIVENESS OF INQUIRY-BASED AND TRADITIONAL DIDACTIC APPROACHES
(2020-09-10)Aim : In past decades, teacher practices in science teaching have changed from perceived traditional ways of teaching to more inquiry-based approaches. The driving force behind this change is the assumption of inquiry-based ... -
ADOLESCENTS' ENGAGEMENT IN SPORTS BETTING IN MALAWI
(2021-08-16)Aim: This study investigated the activities in sports betting involving adolescents in Malawi and the meaning that the adolescents attach to betting. Theory: The study adapted two theoretical perspectives to explore the ... -
Adoption and use of instructional technology in Nigerian Universities. Exploring Faculty Members’ and Students’ Perspectives
(2023-06-19)Aim: This study aims to explore faculty members' and students' perspectives on the adoption and use of instructional technology in Nigerian universities. Considering that, instructional technology can assist educators ... -
AKTIONSFORSKNING FÖR EN VERKSAMHETSIDÉ– PRAKTIKGEMENSKAP PÅ FÖRSKOLAN
(2017-11-03)Syfte: Syftet har varit att undersöka hur tillhörighet söks av pedagoger i arbetsgrupper som genomför samtal om teori och forskning på en förskola. Intresset har riktats mot hur en praktikgemenskap i dessa sammanhang kan ... -
Aktionsforskning i praktiken - Om förskolepedagogers möjligheter till professionsutveckling
(2016-01-22)Syfte: Undersökningen har tre syften. Det första är att undersöka hur pedagogerna på en kommunal förskola ser på och arbetar med verksamhets- och professionsutveckling i praktiken. Det andra är att undersöka pedagogers ... -
ANALYZING THE RELATIONSHIP BETWEEN SOCIAL MEDIA USAGE AND FOREIGN LANGUAGE LEARNING ANXIETY AMONG CHINESE COLLEGE STUDENTS: A QUANTITATIVE STUDY
(2024-06-27)Aim: In the digital age, social media has become an indispensable tool for Chinese students learning English, offering opportunities to acquire various language skills. However, Chinese students often experience high levels ... -
ANIMAL REPRESENTATIONS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES. A case study at the zoo of Slottsskogen in Sweden
(2024-07-01)Zoos are places that most people know and have probably been to at some point in their lives. Today's zoos claim to contribute to people's understanding of animals, nature, and sustainability issues through their education ... -
APPLICATION OF PROCESSABILITY THEORY TO SFI STUDENTS’ L2 WRITING COMPETENCIES
(2020-01-22)Aim: The main purpose of this study is to study the written proficiency of SFI students at different morphological learning levels, and their ability to conjugate verbs, nouns, and adjectives using a wordless children ... -
Att arbeta med skolförbättring i en utmanade tid. En kvalitativ studie av rektorers syn på förutsättningarna att leda förbättringsarbete.
(2022-10-27)Syfte: Syftet med studien är att få svar på hur rektorer resonerar, reflekterar och uppfattar sitt uppdrag och sina förutsättningar för att leda förbättringsarbete. Förväntningar och krav, skolans ledarskap, administration ... -
ATT FÅNGA KOLLEGIALT LÄRANDE I VUX-ENUTBILDNINGENS PRAKTIK - aktionsforskning för professionella lärandegemen-skaper
(2018-08-25)Syfte: Studiens syfte är att bidra med förbättrad förståelse om kollegialt lärande och systematiskt utvecklingsarbete i vuxenutbildningens praktik på gymnasial nivå, ett forskningsområde som utgör obruten mark. Intresset ... -
Att låta den handledde leda samtalet. Handledning med hjälp av fotoelicitering
(2013-02-19)Handledning av lärarstudenter syftar till att låta lära, alltså att den handledde själv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehåll och sin lärandeprocess. Handledaren får rollen av medtänkare snarare än som ... -
ATT STYRA APL I RÄTT RIKTNING
(2021-06-21)Att styra arbetsplatsförlagt lärande (APL) i rätt riktning är en uppgift som kräver förkunskap om vad som är rätt riktning, men kräver också yrkeskunskap om vilka förmågor och teoretiska kunskaper eleven behöver ha för ... -
ATT UNDERVISA UTIFRÅN ELEVERS FRÅGOR En aktionsforskningsstudie om lärarens och undervisningens betydelse för att skapa en lärmiljö där elevers frågor tas tillvara
(2019-05-06)Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare kan använda elevers frågor i undervisningen och därigenom öka deras delaktighet. Fokus riktas mot den egna lärarrollen, vilka stödstrukturer och vilken ... -
Att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum
(2022-10-31)Syfte: Studien hade som syfte att synliggöra hur resultaten av de nationella kartläggningsmaterialen och bedömningsstöden i taluppfattning användes och följdes upp i matematikundervisningen i förskoleklass och årskurs ... -
Attityder och värderingar i relation till utbildning och lärande. Intervju med åtta elever som har problem med sina betyg
(2023-05-02)Syfte: Syftet med min forskning är att undersöka elevers attityder och värderingar i relation till lärande och utbildning och vad i deras skolmiljö och övriga vardag som påverkat dessa enligt de själva. Teori: Illeris ... -
Det är en tolkningsfråga - Förskolechefers uppfattningar av deras pedagogiska ledarskap
(2016-01-22)Syfte: Det övergripande syftet för studien är att utifrån ett fenomenografiskt perspektiv undersöka hur förskolechefer uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Detta görs genom att studera vad förskolechefer menar är målet ... -
ÅTERERÖVRA VÄRDEN- En aktionsforskningsstudie banar väg för skolans
(2017-11-28)Syfte: Aktionsforskningsstudien syftar till att följa den process som påbörjas när lärarna under fokusgruppsintervjuer tolkar sitt uppdrag och skolans generella uppdrag. Studien försöker synliggöra lärarnas implicita och ... -
Återkommande kartläggning av elevers läs- och skrivförmåga - Hur en systematisk kunskapsuppföljning används i en kommun
(2016-07-06)Bakgrund och syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka och utvärdera en kommuns användande av en årligt återkommande kunskapsprövning när det gäller elevers kunskaper i läsning och skrivande. Denna systematiska ... -
BETYDELSEN AV MUNTLIG FRAMSTÄLLNING I EN JAPANSK SKOLA
(2020-01-08)Sammanfattning Inledning och bakgrund Läro- och kursplaner anger riktlinjer och mål för skolans verksamhet i Japan. Muntlig framställning återfinns inte i läro- och kursplaner där, så lärarna ställs inte inför en bedömning ... -
CHALLENGES AND COMPETENCE IN TEACHING IN INCLUSIVE CLASSROOMS IN RWANDA
(2021-08-16)Aim: The study explores Rwandan teachers’ perspectives on competencies they have for teaching in inclusive classrooms, the support teachers need to develop their competencies, and the challenges they face in inclusive ...