Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.
Abstract
Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av
strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit
mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. Frågeställningen söker svar på
hur pedagogerna beskriver sig som mer närvarande pedagoger i förhållande till
sin person, sin professionalitet och politiska ramar.
Teori: Studiens ansats är aktionsforskning och vilar på aktionsforskningens teori grund. Empirin har studerats, tolkats och analyserats utifrån Noffkes (2009)
kunskapsdimensioner; Personlig, professionell och politisk.
Metod: Den metodologiska utgångspunkten för studien bygger på att genom olika
verktyg följa och studera ett kollegialt aktionsforskningsprojekt under olika
samtalsfaser. Pedagoger på en förskola utgör en grupp vars kontinuerliga
reflekterande dialog studeras över tid. Olika datamaterial har använts för att
besvara studiens frågeställning; transkriptioner, mötesanteckningar och per sonlig loggbok. Materialet har analyserats utifrån Noffke (2009) och de tre
kunskapsdimensionerna; Personlig, professionell och politisk.
Resultat: Resultatet av studien visar att pedagogerna i relation till aktionens två parallella
spår; struktur för samtalsdialoger och strukturerad barngruppstid uttrycker sig
som mer närvarande pedagoger under processens gång i relation till Noffkes
(2009) kunskapsdimensioner; Personlig, professionell och politisk.
Pedagogerna uttrycker hur relationerna till barnen, sig själva, varandra och det
professionella uppdraget stärks utifrån en förändrad struktur i förskolans
praktik.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-07-04Author
Zetterberg, Helen
Keywords
förskola
närvarande pedagog
relationell pedagogik
aktionsforskning
personlig
professionell och politisk kunskapsdimension
Language
swe