Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
Browse by
Recent Submissions
-
Ledarskap i föräldrakooperativa förskolor. En kvalitativ studie om yrkesverksamma och vårdnadshavares pedagogiska ledning
(2024-11-15)Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur professionella yrkesutövare och vårdnadshavares pedagogiska ledning av föräldrakooperativa förskolor ser ut. Resultatet visar att de fyra dimensionerna av pedagogiskt ... -
Från utbildning till praktik. Hur processledare översätter kunskap från utbildning till sin egen praktik?
(2024-10-24)Syftet med denna studie är att undersöka hur processledare i förskolan översätter kunskaper och metoder från en utbildning till förskolans praktik, samt att undersöka hur utbildningen bidrar till deras personliga utveckling ... -
Nationellt godkänd idrottsutbildning: för vem och varför?
(2024-10-01)Studien syftar till att identifiera vilka elitidrottsdiskurser och subjektspositioner som kommer till uttryck genom de styrdokument som framställs för Nationellt godkänd utbildning (NIU). Genom diskursanalytisk metod ... -
Sysselsättning är målet! APL-handledarnas syn på vilka färdigheter som behövs för att nå sysselsättning efter studenten från den anpassade gymnasieskolan - en kvalitativ intervjustudie
(2024-09-04)Forskningen kring unga vuxna inom skola och arbetsliv är inte speciellt väl utvecklad. Denna studie vill synliggöra handledarnas roll inom den arbetsplatsförlagda utbildningen (APL) inom den anpassade gymnasieskolan. ... -
Spindeln i nätet. Rekryterarens anpassning i mötet mellan arbetsgivare och arbetstagare
(2024-08-29)Syfte: Syftet med denna uppsats är att problematisera den komplexa arbetssituation som kan uppstå för en rekryterare. I en arbetsprocess behöver rekryteraren ta hänsyn till arbetsgivarens såväl som arbetstagarens olika ... -
KRAMI - En arena för förändring. En kvalitativ studie om samverkan som förebygger återfall i brott
(2024-08-29)Till följd av den utmaning som Sverige står inför gällande den växande kriminaliteten väcktes en nyfikenhet kring återintegreringsprocesser som ska förebygga och minska återfall till brott. Med ett pedagogiskt intresse ... -
Nationellt godkänd idrottsutbildning: för vem och varför?
(2024-08-29)Studien syftar till att identifiera vilka elitidrottsdiskurser och subjektspositioner som kommer till uttryck genom de styrdokument som framställs för Nationellt godkänd utbildning (NIU). Genom diskursanalytisk metod ... -
Alla elevers rätt till evidensbaserad läsundervisning. En aktionsforskningsstudie med fokus på utveckling av den tidiga läsundervisningen i anpassad grundskola
(2024-08-27)Att kunna läsa blir av allt större betydelse för delaktighet i vårt snabba informationssamhälle. Elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) har historiskt sett inte förväntats kunna lära sig en så kognitivt ... -
”Vi har ingen aning om var gränsen går” Elva lärares syn på läs- och skrivundervisning i anpassad grundskolas ämnesområden
(2024-08-27)Det finns flera studier som visar att effekten av välstrukturerad läs- och skrivundervisning kan vara särskilt gynnsam för elever som läser ämnesområden i anpassad grundskola, där läs- och skrivsvårigheter är vanligt ... -
ESD, CRITIQUE, AND EPISTEMIC INJUSTICE Unveiling Epistemic Injustice in Education for Sustainable Development: A Critical Examination
(2024-08-20)Aim: Within the global arena where Education for Sustainable Development (ESD) is implemented as a global policy, a dual dynamic of epistemic diversity and epistemic inequality coexists. In light of this complex reality, ... -
Främjande faktorer för välbefinnande hos elever i åk 4-6. En fenomenografisk intervjustudie med vårdnadshavare och specialpedagoger
(2024-07-19)I skolans styrdokument uttrycks att verksamheten ska utformas och präglas av omsorg om elevens hälsa, välbefinnande och utveckling. Tidigare forskning skriver fram att skolan är en skyddsfaktor för att främja välbefinnande. ... -
En skola som inte är för alla. En kvalitativ fenomenografisk intervjustudie med beslutsfattare om uppfattningen av uppskjuten skolplikt för sexåringar med särskilda skäl
(2024-07-10)År 2018 började en ny lag att gälla i det svenska utbildningsväsendet. Det innebar att förskoleklassen blev obligatorisk och att barns skolplikt börjar det kalenderår de fyller sex år (SFS 2010:800). Dilemmat är att ... -
KRAMI – EN ARENA FÖR FÖRÄNDRING En Kvalitativ Studie om Samverkan som Förebygger Återfall i Brott
(2024-07-09)Till följd av den utmaning som Sverige står inför gällande den växande kriminaliteten väcktes en nyfikenhet kring återintegreringsprocesser som ska förebygga och minska återfall till brott. Med ett pedagogiskt intresse ... -
Placing edu-larp on the map of educational learning theories. A critical discourse analyses of ideas about learning in the edu-larp community
(2024-07-05)This thesis addresses what ideas about learning are articulated in the edu-larp (educational live action role-playing) community, what educational learning theories the edu-larp discourse builds on, and what positions ... -
Från specialpedagogisk kompetens till specialpedagogiska yrkesroller i den svenska elevhälsan - en innehållsanalys av proposition och remissvar om nya skrivningar i skollagen
(2024-07-04)Studiens syfte är att belysa olika aktörers bidrag i framtagandet av ändringar i skollagen (SFS 2010:800), som trädde i kraft den 2 juni 2023, om de specialpedagogiska yrkesrollerna och de eventuella konsekvenser som ... -
“Det finns alltid allting att lära sig” En kvalitativ intervjustudie om tidigare elevers erfarenhet av lärande på apl och betydelsen av apl för anställning efter anpassad gymnasieutbildning
(2024-07-02)Andelen unga med intellektuell funktionsnedsättning som kommer i arbete efter avslutad gymnasieutbildning är oproportionerlig låg. Forskningsläget visar på en bild av en marginaliserad grupp i samhället som i övergången ... -
Den ofrivilliga tystnaden. En kvalitativ studie om talängslan och hur förskolebarn i talängslan kan inkluderas och stödjas i att utveckla sin kommunikation
(2024-07-02)Studien belyser begreppet talängslan, som är en generell obehagskänsla av att tala inför andra. Av olika anledningar finns det barn i förskolan som befinner sig i talängslan och har behov av särskilt stöd i sin kommunikation. ... -
SPINDELN I NÄTET Rekryterarens anpassning i mötet mellan arbetsgivare och arbetstagare
(2024-07-01)Syfte: Syftet med denna uppsats är att problematisera den komplexa arbetssituation som kan uppstå för en rekryterare. I en arbetsprocess behöver rekryteraren ta hänsyn till arbetsgivarens såväl som arbetstagarens olika ... -
THE RELATIONSHIP OF ACADEMIC STRESSORS AND SUBJECTIVE WELL-BEING AMONG CHINESE ADOLESCENTS: THE BUFFERING EFFECTS OF SOCIAL AND EMOTIONAL SKILLS — AN EMPIRICAL ANALYSIS BASED ON SSES 2019
(2024-07-01)This is a cross-sectional study based on data of 15-year-group from Suzhou China in Survey on Social and Emotional Skills (SSES) 2019 of OECD. It aims to fill in the research gap whether and how social and emotional ... -
ANIMAL REPRESENTATIONS IN EDUCATIONAL ACTIVITIES. A case study at the zoo of Slottsskogen in Sweden
(2024-07-01)Zoos are places that most people know and have probably been to at some point in their lives. Today's zoos claim to contribute to people's understanding of animals, nature, and sustainability issues through their education ...