Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
Browse by
Recent Submissions
-
Elevers perspektiv på lärande till en yrkesroll. En aktionsforskningsstudie tillsammans med elever på ett vård-och omsorgsprogram
(2023-09-25)Syfte: Syftet är att undersöka hur elever som aktiva medskapare i ett aktionsforskningsprojekt kan vara med och utveckla den skolförlagda lärmiljön på ett yrkesprogram. Målet är att synliggöra elevers perspektiv av ... -
Språkstörning. En kvalitativ intervjustudie kring lärares arbete med elever med språkstörning i årskurs 1 till 3 för ökad måluppfyllelse
(2023-09-19)De flesta elever med språkstörning placeras i vanlig klass med varierande grad av stöd och språkstörning är mer osynlig än andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vikten av ett proaktivt arbete i skolans tidiga ... -
Secondary level EFL teachers’ perceptions, practices, and challenges of implementing CAS in public schools in Nepal. A Narrative Inquiry
(2023-09-11)Aim: The objective of my study was to explore the EFL teachers’ perceptions and experiences of using CAS in Nepalese public schools. It was further aimed to explore their current practice of CAS and the potential ... -
Att ha ett jobb som alla andra. Möjligheter och utmaningar i övergången från gymnasiesärskolan till arbete: en kritisk forskningsöversikt
(2023-09-05)Today a lot of students with intellectual disabilities in Sweden are struggling to join the labor force and face multiple barriers when trying to gain employment. Therefore, the purpose of this thesis is to explore the ... -
Principals’ and teachers’ experience and strategies in handling student violence in secondary schools: Examples from Sweden.
(2023-08-07)This study examines principals’ and teachers’ experiences in dealing with school violence in Sweden. Threats and violence in Swedish schools increased fivefold between 2013 and 2017, according to Sveriges Television. ... -
"Man kan inte rodda i det själv..." En kvalitativ studie om samarbete och ansvar för elevers matematiklärande i årskurs F-3.
(2023-08-07)Denna uppsats handlar om hur klasslärare och specialresurser samarbetar kring elever i matematiksvårigheter inom årskurs F-3. Specialresurs används i texten som ett begrepp som inte gör skillnad på yrkesgrupperna ... -
Intensivundervisning som intervention - en pilotstudie om genomförbarhet av en intensivundervisning i multiplikation i årskurs 7-9
(2023-08-07)Det finns mycket forskning om tidiga insatser i matematik och betydelsen av dessa. Till viss del finns det även forskning om hur tidiga insatser påverkar matematiklärandet i äldre åldrar. Däremot finns det inte så ... -
Dialog mellan lärare och elever. En studie om dialogskapande för att synliggöra hur värdegrunden och värdegrundsarbete förstås av elever och lärare på en gymnasieskola.
(2023-07-06)Syfte: Det övergripande syftet är att synliggöra gymnasieelevers och gymnasielärares förståelse för värdegrund och värdegrundsarbete genom dialog. Teori: Studien vilar på aktionsforskningens teoretiska utgångspunkter ... -
System och verktyg för identifiering av elever med särskild begåvning - en kvalitativ innehållsanalys av handlingsplaner i svenska kommuner
(2023-07-05)Elever med särskild begåvning och deras behov av stimulans och utmaningar i skolan har uppmärksammats på olika sätt i Sverige under de senaste åren. Flera kommuner har författat handlingsplaner med riktlinjer för hur ... -
Kompetensutveckling mer än bara kompetens “Det handlar mer om att cheferna favoriserar personal och befordrar sina favoriter.”
(2023-07-05)I följd av den höga personalomsättningen inom hotellbranschen finns det funderingar kring kompetensutvecklingens betydelse. Utifrån en pedagogisk nyfikenhet undersöker därmed individers upplevelser och processer kring ... -
Varför är vi inte mer närvarande med barnen? Strukturerad barngruppstid och kollegiala dialoger för förändrad och förbättrad närvaro i barngruppen.
(2023-07-04)Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur den iscensatta aktionen av strukturerad barngruppstid och kollegial dialog bidragit till att pedagogerna blivit mer närvarande pedagoger i förskolepraktiken. ... -
Har en förändrad organisation gett effekt på förskolans kvalitet? En fallstudie i Trollhättan
(2023-07-04)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur en förändrad skolorganisation påverkat förskolans och skolans kvalitet. Teori: I studien används programteori för att söka efter mekanismer som påverkat förändringen samt ... -
Relationskompetens. En etnografiskt inspirerad studie om några specialpedagogers relationer till lärare
(2023-07-04)Studiens syfte var att undersöka hur några specialpedagogers relationer till lärare avseende samtal och praktiska göromål tar sig uttryck i två grundskolor. Forskningsfrågan som fungerat som utgångspunkt handlar om vad ... -
Kamratstödets roll i främjandet av det kollektiva lärandet En kvalitativ studie om kultur och krisstöd inom räddningstjänsten
(2023-07-04)Syfte: Denna studie undersöker det kollektiva lärandet inom räddningstjänsten samt de potentiella hämmande faktorer som kan påverka individens benägenhet att uppsöka kamratstöd och därmed fungera hämmande för det ... -
Key challenges in SFI education: teacher’s perspectives
(2023-07-04)Aim: The study aims at investigating SFI teachers’ perspectives about different types of challenges they confront with, and the impact that perceived challenges have on teachers’ practices in Gothenburg, Sweden. Theory: ... -
Role of assistive technology in enhancing perticipation of children with disabilities in basic education in Nigeria. Exploring the Perspective of Special Education Teachers
(2023-07-03)Aim: The core objective of this study is to investigate how assistive technology can be used to facilitate access to basic education among children with disabilities in Nigeria. Drawing on teachers’ perspective, the ... -
Perspectives of dropped-out children on quitting public primary schools in Kasur- Pakistan
(2023-07-03)Aim: This thesis is an endeavour to explore the causes behind the significant rate of students leaving their primary-level education at the Primary level. The study aims at exploring the causes of high dropout rates ... -
Challenges and strategies of teaching swedish to low – literacy skilled immigrants
(2023-06-21)Aim: The present study aims to investigate the challenges SFI teachers face when teaching basic Swedish to low-literacy skilled immigrants, and the strategies they implement to teach these groups. Particularly, this ... -
Mapping the reality of relationshop and sex education in the UK: A phenomenographic exploration of stakeholder conceptions regarding religious and political issues affecting a school’s implementation of policy.
(2023-06-19)Aim: This case study aims to ontologically map out the conceptions that stakeholders in a small rural school in Norfolk have regarding the new statutory guidance for relationship and sex education (RSE). The main areas ... -
Examing the role of platformbased learning in tertiary education system in Ghana. Lessions from COVID-19
(2023-06-19)Aim: This study examines the role of platform-based teaching and learning in the Ghana tertiary educational system. This study focuses on the lessons from COVID-19 pandemic and explores measures to make platform-based ...