Browsing Masteruppsatser (IPS) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 256
-
Urskiljning och inkludering. Lyssningscentrerat musiklärande i förskolan
(2011-04-14)Syfte: Det övergripande syftet med denna studie är att generera ny kunskap om förskolebarns musiklyssnande i ett lärandeperspektiv. Då det inte finns väldokumenterad metodologi för hur denna kunskap kan produceras har ... -
Sedd eller synad? En diskursanalytisk studie av individuella utvecklingsplaner i förskolan
(2011-06-30)Syfte: Vi lever i en tid då det har blivit allt vanligare att barns utveckling och lärande bedöms och dokumenteras på olika sätt. Nuförtiden har många kommuner fastställda riktlinjer som ålägger pedagogerna att utarbeta ... -
Inre bilder. Kan de påverkas av text- och bildsamtal?
(2011-10-03)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om text- och bildsamtal kan vara ett sätt att främja förmågan att skapa inre bilder och vilken roll dialogen spelar i detta sammanhang. Teori: Arbetet utgår från socio-kulturell ... -
Talet om särskiljande lösningar i skolan. En diskursanalytisk studie bland kommunala beslutsfattare
(2012-02-10)Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att fördjupa den specialpedagogiska diskussionen kring särskiljande undervisningsformer. Närmare preciserat är syftet med studien att undersöka hur särskiljande lösningar ... -
Ideologiska konstruktioner. Vetenskapligt gränsarbete i specialpedagogisk programlitteratur
(2012-06-01)Syfte: Uppsatsen söker frilägga det specialpedagogiska forskningsområdets ideologiska konstruktioner via framskrivningar i specialpedagogisk programlitteratur, avseende gränsdragningar mellan vetenskaper, specialpedagogiska ... -
"Vi gör en insats för framtidens värld" - effekter av en systemteoretisk modell för skolutveckling vid åtta skolenheter i en kommun
(2012-08-15)Syfte: Studiens syfte är att identifiera framgångsfaktorer respektive hinder vid implementeringen av systemteoretiskt förhållningssätt ute i skolors verksamheter samt hur detta kommer till uttryck i det fortsatta arbetet ... -
Vem i hela världen kan man lita på? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800
(2012-08-15)Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete är att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjälp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas ... -
Vilka är de andra? SFI-deltagares konstruktioner av vi och de andra
(2012-09-19)Inledning: Såväl politiker, som media och många andra kritiserar undervisningen av svenska för invandrare (SFI) kraftigt, det diskuteras att invandrarna inte lär sig svenska i önskvärd omfattning och integrationen av de ... -
Läs-och skrivsvårigheter och lärande i matematik
(2012-09-26)Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka fem pedagogers uppfattningar av hur läs- och skrivsvårigheter påverkar elevers lärande i matematik och vilka didaktiska val de gör i matematikundervisningen. Anser pedagogerna ... -
Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollärarnas syn på behovet av specialpedagog i förskolan
(2012-10-29)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på förskollärarnas syn på behov, användning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lärare tar tillvara på specialpedagogisk ... -
Att låta den handledde leda samtalet. Handledning med hjälp av fotoelicitering
(2013-02-19)Handledning av lärarstudenter syftar till att låta lära, alltså att den handledde själv genom samtal kan dra slutsatser kring samtalets innehåll och sin lärandeprocess. Handledaren får rollen av medtänkare snarare än som ... -
Ju mer allt förändras desto mer förblir allt detsamma. En studie om skolans och utbildningens klassificeringsfunktion som medel för samhällsreproduktion
(2013-09-12)Denna studies syfte har varit att undersöka hur relationerna mellan skolans olika agenter (lä-rare, elever m.m.) och mellan skolans olika diskurser (ämnesdiskurser m.m.), och deras inne-hållande makt- och kontrollprinciper, ... -
Vad är lek i förskolan? En studie om pedagogers syn på lekens roll i förskolan
(2013-10-17)Syfte: Syftet med mitt arbete är att studera förskollärares syn på lekens betydelse i förskoleverksamhet samt deras syn på vilka förutsättningar för lek som finns i förskolan. I detta studerar jag också några förskollärares ... -
Reconceptualizing conflict: An investigation of student teachers´understandings of conflict and conflict handling before and after mandatory training
(2014-03-24)Aims: The goal of this study is to describe and analyze student teachers' conceptualizations of conflict and conflict handling before and after they participate in mandatory training. Special attention is given to the ... -
Ways of conceptualizing complex systems. A phenomenographic study of upper secondary school students' systems thinking in the context of the Haber process
(2014-03-24)The question “How do students in an upper secondary school conceptualize complex systems?” was asked. A phenomenographic study was carried out to identify the ways in which this is experienced by the students. The analysis ... -
"Skimmer över AIL" - en textanalys om arbetsintegrerat lärande
(2014-04-22)Syfte: Högskolan Väst har sedan 2002 regeringens uppdrag att utveckla AIL/arbetsintegrerat lärande i högre utbildning. Högskolan ska vara ledande nationellt men också en nyckelaktör internationellt. Syfte för studien var ... -
Discursive changes on comprehensive education in Sweden from 1969 – 2011
(2014-09-05)Aim: Partly the investigation has an aim to make a diachronic analyse of Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94 and Lgr 11 and critically discuss discursive changes within these policy documents, regarding educational reforms and paradigm ... -
Fokus på lärandemål Sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar
(2014-09-16)Sammanfattning: Den här undersökningen hade som syfte att identifiera och beskriva sjuksköterskestudenters och handledares uppfattningar av lärandemål och hur man uppnår dem på en studentdriven vårdavdelning samt att belysa ... -
Hur skolledare erfar och hanterar den egna skolans kultur
(2014-09-26)Syfte: Syftet med föreliggande studie var att få kunskap om skolledares skilda erfarande och hanterande av den egna skolans kultur. En intervjustudie med fem skolledare utfördes med utgångspunkt från följande teman: • begreppet ... -
Who’s on first Teacher professionalism in the wake of the förstelärare-reform
(2014-10-02)Aim: The aim of this thesis is to straighten out the question mark of the ambition of professionalism which is present in the first teacher reform’s background work. But the concept of professionalization is not without ...