Browsing Masteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 88-107 of 237
-
Ideologiska konstruktioner. Vetenskapligt gränsarbete i specialpedagogisk programlitteratur
(2012-06-01)Syfte: Uppsatsen söker frilägga det specialpedagogiska forskningsområdets ideologiska konstruktioner via framskrivningar i specialpedagogisk programlitteratur, avseende gränsdragningar mellan vetenskaper, specialpedagogiska ... -
ILSA-the subordination of Education to Economic Theory (ILSA-Wirtschaftstheorie statt Bildung)
(2017-01-20)Narrative: In the beginning of the 21st century a trend became apparent; the increasing production of education monitoring data. It was the outcome of international large scale assessments (ILSA) breakthrough; quantitative ... -
Implications of paper textbook multimodality for eight-year old students’ language learning: A case-study content analysis
(2017-03-07)Purpose. The purpose of this study is to examine how SABIS® as a publishing house and an owner of its own school curriculum system materially represents its educational beliefs based on the curricular demands of the ... -
Improvise, adapt, overcome!
(2022-10-19)Syfte: Identifiera lärdomar och erfarenheter i övergången från fysisk undervisning i klassrum till digital distansundervisning under Covid-19 pandemin. Teori: Appreciative Inquiry, som beskriver hur man genom att arbeta ... -
Inclusive education: Dynamics of inclusion and exclusion of refugees from the host education system. An Investigation on the Education for Refugees in Meheba Settlement Camp in Zambia
(2023-06-19)Aim: The purpose of this study is to examine how inclusive education for refugees in organized settlement camp is by exploring the dynamics of inclusion and exclusion of refugees from the classroom and school organization ... -
Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser
(2021-10-08)Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och ... -
THE INFLUENCE OF PARENTAL PERCEPTION ON EARLY CHILDHOOD EDUCATION CHOICES IN PAKISTAN
(2022-06-30)Aim: The purpose of this study was to analyse how parents’ decision making process of early childhood education choices in Pakistan is influenced by parental perceptions. Theory: The theoretical framework used for this ... -
”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.
(2023-10-13)Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien ... -
Inre bilder. Kan de påverkas av text- och bildsamtal?
(2011-10-03)Syfte: Studiens syfte är att undersöka om text- och bildsamtal kan vara ett sätt att främja förmågan att skapa inre bilder och vilken roll dialogen spelar i detta sammanhang. Teori: Arbetet utgår från socio-kulturell ... -
Instructions and Generalizations Post-Simulation Debriefing in Maritime Training
(2016-12-23)Purpose: The purpose of this study was to investigate post-simulation debriefing in maritime training. For this purpose, the scope was divided into two focal areas: the process of post-simulation debriefing and instructions ... -
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-05)Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ... -
INTENSIVINLÄRNING FÖR SMÅ BARN MED AUTISM
(2021-08-09)Syfte: Studien syftar till att få kunskap om de erfarenheter professionella inom habiliteringen och inom förskolan kommunicerar gällande möjligheter och hinder runt arbetet med förskolebarn utifrån metoden Intensiv ... -
INTERNET AND AUTISM: The reflection of communication experiences in narrative practices
(2015-06-25)Background: Perspectives of Internet use among students with ASD are not a clearly investigated field although positive results in mainstream schools are already received. Multiple pieces of research have shown that computer ... -
Investigating teacher's use of assistive technology for teaching children with learning disabilities in Gothenburg
(2022-11-28)Aim: The purpose of this study was to investigate teacher’s use of Assistive Technology (AT) to teach children with learning disabilities (LD) in elementary classrooms in the Gothenburg Municipality of Sweden. This ... -
Investigation of Guided School Visits: Focus on Professional Museum Educators’ Perspectives, Practices and Roles
(2016-12-23)This case study examines six professional educators’ perspectives towards learning in museums during a school visit. Museum educators are understood as the mediators of both individual and institutional knowledge. Therefore, ... -
IPads i undervisningen Ett digitalt skolutvecklingsprojekt
(2016-12-23)Syfte I studien har ett skolutvecklingsprojekt med införande av iPads i skolor studerats. Syftet med det här arbetet har varit att försöka förstå hur en satsning med 1:1 går till och undersöka bakomliggande motiv till ... -
IT’S AN ART TO SUSTAIN YOUR BODY IN SCHOOL Learning about your body moving in classroom practice
(2018-07-02)Purpose: The study is about learning body movements in classroom praxis. The aim is to analyse the so-called ”micro-movements” in a classroom practise, by how pupils use and acquire body, bodily movement, positions and ... -
JAG TAR ORDET ANNARS FÅR JAG DET INTE!
(2020-06-17)Syfte: Syftet är att undersöka vilka faktorer som möjliggör och begränsar kollegialt lärande i en samtalspraktik samt genom aktionsforskning undersöka hur samtalspraktiken kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar ... -
”Jag vill vara en lärare eleverna upplever tror på dem”
(2021-06-21)Syfte: Syftet med studien är att utifrån lärares perspektiv och erfarenheter få mer kunskap om hur arbetet på en skola kan organiseras så att den emotionella belastningen för lärare minskar och blir mer hanterbar. Teori: ... -
”Jeg er noe mer enn det jeg var” - En aksjonsforskningsstudie av ressurslærerens identitetsutvikling.
(2016-10-26)Syfte: I studien har jeg studert ressurslærerens identitetsutvikling innenfor den Norske skolesatsninga Ungdomstrinn i Utvikling. Studien skal bidra til å forstå ressurslærerens rolle og identitetsutvikling i møte med ...