• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.

Abstract
Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken. Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. Resultatet genomlyses och förstärks med begrepp från sociokulturellt perspektiv på lärande och salutogent förhållningssätt. Metod: Den metodologiska ansatsen i studien är kritisk aktionsforskning. Metoder som använts för dokumentation har varit ljudinspelade semistrukturerade gruppintervjuer och strukturerad loggbok. Resultat: Studien visar att aktionsforskningen bidrog till att pedagogerna utvecklade och förbättrade delaktighetsbokspraktiken. Pedagogerna tillägnade sig fördjupad kunskap om copingstrategier vilket ledde till framtagandet av ett bildverktyg att använda i arbetet med barnen. Utvecklingen i intervjuerna leder till slutsatsen att fortbildning och användande av ett verktyg gjorde pedagogerna mer medvetna och trygga i sitt arbete. De lämnade på ett naturligt sätt mer ansvar och makt åt barnen och fokus ökade på barnets perspektiv och delaktighet. Resultatet är genomlyst av möjligheter till lärande ur sociokulturellt perspektiv. Det gör att barnets perspektiv i delaktighetsbokspraktiken synliggörs och förstärks. Ett salutogent förhållningssätt utifrån KASAM:s begrepp, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet är applicerat på resultatet. Användningen av begreppen stöder pedagogerna att rikta insatserna så barnet får möjlighet att stärka KASAM i vårdsituationen.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78796
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_PDA162_HT23_HJL.pdf (1.460Mb)
Date
2023-10-13
Author
Jungerby Larsson, Helena
Keywords
lekterapi
pedagog i vården
lekterapeut
sociokulturellt lärande
salutogent förhållningssätt
KASAM
sjukvårdsrädda barn
delaktighetsbok
pediatrik
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV