”Innan kanske man bara skrapat på ytan” En aktionsforskningstudie om utveckling av arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken på en lekterapi.
Abstract
Syfte: Syftet med studien är att få kunskap om hur pedagoger på en lekterapi kan utveckla
och förbättra arbetet med sjukvårdsrädda barn i delaktighetsbokspraktiken.
Teori: Teorin om praktikarkitekturer stödjer studien att svara på frågeställningarna kring
praktikens sägande, görande och relaterande samt möjligheter och begränsningar
genom de kulturella-diskursiva, de materiella-ekonomiska och de sociala-politiska
arrangemangen runt delaktighetsbokspraktiken. Resultatet genomlyses och förstärks
med begrepp från sociokulturellt perspektiv på lärande och salutogent
förhållningssätt.
Metod: Den metodologiska ansatsen i studien är kritisk aktionsforskning. Metoder som
använts för dokumentation har varit ljudinspelade semistrukturerade gruppintervjuer
och strukturerad loggbok.
Resultat: Studien visar att aktionsforskningen bidrog till att pedagogerna utvecklade och
förbättrade delaktighetsbokspraktiken. Pedagogerna tillägnade sig fördjupad kunskap
om copingstrategier vilket ledde till framtagandet av ett bildverktyg att använda i
arbetet med barnen. Utvecklingen i intervjuerna leder till slutsatsen att fortbildning
och användande av ett verktyg gjorde pedagogerna mer medvetna och trygga i sitt
arbete. De lämnade på ett naturligt sätt mer ansvar och makt åt barnen och fokus
ökade på barnets perspektiv och delaktighet. Resultatet är genomlyst av möjligheter
till lärande ur sociokulturellt perspektiv. Det gör att barnets perspektiv i
delaktighetsbokspraktiken synliggörs och förstärks. Ett salutogent förhållningssätt
utifrån KASAM:s begrepp, begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet är
applicerat på resultatet. Användningen av begreppen stöder pedagogerna att rikta
insatserna så barnet får möjlighet att stärka KASAM i vårdsituationen.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-10-13Author
Jungerby Larsson, Helena
Keywords
lekterapi
pedagog i vården
lekterapeut
sociokulturellt lärande
salutogent förhållningssätt
KASAM
sjukvårdsrädda barn
delaktighetsbok
pediatrik
Language
swe