Browsing Faculty of Education / Utbildningsvetenskapliga fakulteten by Title
Now showing items 232-251 of 540
-
Kan Batman vara rosa? Förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola
(2010-08-27)Abstract Title: Have you Ever Seen a Pink Batman? Negotiating Boyishness and Normality at a Preschool. Language: Swedish with a summary in English Keywords: Performativity, gender, masculinity, normality, pre- school, ... -
”Det kan vara svårt att förklara på rader”. Perspektiv på analys och bedömning av multimodal textproduktion i årskurs 3.
(2017-11-05)Drawing and coloring have been part of young students text making as long as the writing system has been used, but with the increased use of digital tools and an enlarged focus on accountability of today there is a ... -
Kemiska reaktioner
(2003) -
Klinisk träning - kritik och möjligheter: En explorativ studie av KTC vid Sahlgrenska Akademien
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2012-05-23)At the Sahlgrenska Academy, situated at the university hospital of Gothenburg, much clinical training is placed at the Center for Clinical Training, an independent departement taking commissions from other departements of ... -
Knowledge at play. Studies of games as members’ matters
(2013-05-08)On a general level, this thesis seeks some answers to the broad question of what one can learn from digital games. With an analytical approach informed by ethnomethodology, the main thrust of the work is an exploration ... -
Kompetens i klassrumsbedömning - en studie av lärares reflektioner om videodokumenterad undervisning
(Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, 2015) -
Kompetensplattformen i Fyrbodal - en granskning av etableringsfasen
(Grundtviginstitutet vid Göteborgs universitet, 2013) -
Konstruktion av utbildningskoder i LING-materialen
(Göteborgs universitet, Pedagogiska institutionen, 1982) -
Konstruktion och utrövning av instrument för insamlingen i årskurs 6
(Stockholm: Högskolan för lärarutbildning, Institutionen för pedagogik, 1985) -
Konstruktionoch utprövning av instrument för årskurs tre-insamlingen
(Högskolan för lärarutbildning i Stockholm, Institutionen för pedagogik, 1982) -
Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan
(2022)Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik ... -
Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm
(2012-08-17)Title: The controversy of the Swedish neuropsychiatric diagnosis DAMP. A controversy study in scientific boundary work and translation between different paradigms of knowledge. Language: Swedish with an English ... -
Kön, kropp, begär och teknik: Passion och instrumentalitet på två tekniska högskoleprogram
(2015-09-30)This thesis addresses the co-production of gender and technology as articulated in two programs at a Swedish university of technology: Computer Science and Engineering (CSE) and Chemical Engineering (CE). It builds on the ... -
Köns- och socialgruppsskillnader i matematik - Orsaker och konsekvenser
(Institutionen för pedagogik och didaktik, 2000) -
Kramar, kategoriseringar och hjälpfröknar. Könskonstruktioner i interaktion i förskola, förskoleklass och skolår ett
(2010-05-07)In the present study, gender constructions are analysed, as they appear in a preschool, two preschool classes and one class in the first grade. The analysis is based on observations of the interaction that takes place ... -
Kränkningar i skolan : förekomst, former och sammanhang
(2003)Vad kan egentligen betraktas som kränkande behandling i skolan? Hur stor andel av eleverna blir kränkta och vilka former är mest frekventa? Denna nationella studie av kränkande behandling som utförts på uppdrag av ... -
Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
(2009-02-05)Critical reading of non-fiction is an essential activity in a range of contexts. Such activities were accentuated in the curricular reform of 1994. At that time, upper secondary education in Sweden was reorganized in order ... -
Kritiskt tänkande i grundskolans samhällskunskap. En fenomenografisk studie om manifesterat kritiskt tänkande i samhällskunskap hos elever i årskurs 9
(2013-11-21)Cultivating students’ critical thinking skills is recognized as a highly important educational goal in many societies in the western world, not least in Sweden. Despite this the research community has so far produced ... -
Kulturfria instrument - finns sådana hybrider?
(Stockholm: Högskoleverkets rapportserie, 1996) -
Kunskaper från den nya gymnasieskolan Gymnasister skattar de kunskaper de fått i det nya programgymnasiet
(Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik, 1999)