Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter by Title
Now showing items 65-84 of 94
-
Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2022)Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan läraren ha en negativ inverkan på elevernas ... -
”Många bollar i luften”. En kvalitativ undersökning om ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelser av ämnet Idrott och hälsa
(2023)Mellan sju och nio procent av eleverna i den svenska skolan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), ADHD och Autismspektrumtillstånd beskrivs som vanligast. Skolan fungerar sällan för elever med NPF, ämnet ... -
Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.
(2021)Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och ... -
Missnöje - En forskningsöversikt om kroppsideal och kroppsuppfattning hos ungdomar kopplat till ämnet Idrott och hälsa på grund- och gymnasieskola.
(2020)Ett problem i dagens samhälle är att unga människors kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen och sociala medier är en bidragande faktor till detta. Därför var det intressant att som idrottslärare ... -
Motivation – nyckeln till ett aktivt deltagande? En kvalitativ studie om motivation inom skolämnet Idrott och hälsa
(2023)Idrott och hälsa är idag ett ämne som har stor variation i antalet deltagande elever. Flertalet elever väljer av olika anledningar att inte delta i ämnet, vilket kan anses vara problematiskt ur flera synpunkter. Åtskilliga ... -
Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
(2022)Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader mellan elevers negativa ... -
Nu ska väl eleverna röra sig tillräckligt? En kvalitativ studie om utökningen av undervisningstimmar för Idrott och hälsa på grundskolan.
(2019)Barn och ungdomar rör sig i allt mindre utsträckning, och studier har visat på att många barn och ungdomar inte når upp till rekommenderade 60 minuter av fysisk aktivitet på minst måttlig nivå. Idrott och hälsa har ... -
Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.
(2023)Under den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige. Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har börjat på skolor runt om i ... -
Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan
(2019)Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt medvetna om hur fysisk aktivitet ... -
På elevernas planhalva. En kvalitativ intervjustudie som belyser högstadieelevers normföreställningar om ämnet Idrott och hälsa.
(2019)I kursplanen för Idrott och hälsas står det beskrivet att elever förväntas kunna ta ställning till hur deras val av idrotter och andra fysiska aktiviteter påverkas av olika faktorer, till exempel av kön. Ytterst lite ... -
Relationell pedagogik. En forskningsöversikt med avstamp i relationers betydelse för lärande.
(2022)Forskningsöversikten undersökte relationell pedagogik i skolsammanhang med fokus på elevers och lärares perspektiv. En generell kunskapslucka uppmärksammades i hur den relationella pedagogiken kunde återspeglas i dagens ... -
Rörelseförmågor i idrott och hälsa. En systematisk forskningsöversikt av verktyg för bedömning och betygssättning
(2023)Att bedöma rörelseförmågor på ett likvärdigt sätt ställer höga krav på dagens lärare i idrott och hälsa, både utifrån tolkningsprocessen och för att tillgodose rättvisa betyg. Syftet med de svenska styrdokumenten är att ... -
Sambandet mellan elever och lärare - attityd till hem- och konsumentkunskap. Deskriptiv statistik av elevers attityder med kvalitativa inslag
(2023)Attityder kan förklaras utifrån olika perspektiv och inom socialpsykologin förstås det som en mental inställning. Mellan attityder och beteenden finns det samband där inställning (kognitiv process) påverkar beteendet ... -
Simundervisning i Idrott och Hälsa. En forskningsöversikt med anknytning till formulerings-, transformerings- och realiseringsarenan.
(2020)Simundervisning är ett viktigt moment i skolan eftersom det kan förebygga drunkningsolyckor i samhället. En lärare i ämnet Idrott och Hälsa bör vara väl medveten om riskerna som finns med simundervisning, men också kunna ... -
Språkets betydelse för kunskapsutvecklingen. En forskningsöversikt om utmaningar och möjligheter i ämnet hem- och konsumentkunskap.
(2022)Skolorna i Sverige präglas av en heterogen grupp med flerspråkiga elever. Nästan tjugo procent av grundskoleleverna har ett annat modersmål än svenska. Språket är nyckeln till lärande och forskning visar att det kan ... -
Språkets betydelse i hem- och konsumentkunskap. Lärares kunskaper och strategier för att främja flerspråkiga elevers kunskapsutveckling
(2023)Språket är det mest betydelsefulla verktyget för att skolans elever ska kunna tillägna sig och utveckla kunskaper i undervisningen. Skolundervisningen ska anpassas utifrån varje elevs behov och förutsättningar samt främja ... -
Synen på vegetarisk mat i hem- och konsumentkunskap. Innehållsanalys av läroböcker
(2023)Studien utgick från den forskningsöversikt som Andersson och Petré (2022) genomförde våren 2022 och som fokuserade på attityder till vegetariska matval kopplat till grundämnet hem- och konsumentkunskap. I den senaste ... -
Tävlingsmoment i skolämnet Idrott och hälsa, hiss eller diss? En forskningsöversikt om hur tävlingsmoment uppfattas och används inom undervisningen.
(2020)En stor del av dagens Idrott och hälsa-undervisning kretsar kring olika former av tävlingsmoment. Diskussionen om tävlingsmomentets vara eller icke vara i en skolkontext är en ständig vattendelare bland både lärare och ... -
“Tävlingsmoment inom idrott och hälsa”. En forskningsöversikt om tävlingsmoment inom idrott och hälsa ur ett elev- och lärarperspektiv
(2023)Tävlingsmoment inom ämnet idrott och hälsa återkommer kontinuerligt i undervisningen idag. Trots att begreppet tävlingsmoment saknas i styrdokumenten, är det en central del i ämnets historia. Det kan ha en positiv inverkan ... -
Teaching Games for Understanding. Spelbaserat lärande i Idrott och hälsa
(2022)Bakgrund: Bollaktiviteter är och har varit ett vanligt förekommande inslag i idrott och hälsa undervisningen. Det har funnits en tradition av att lärare undervisar på ett direkt sätt, där läraren är i centrum, undervisningen ...