Browsing Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-) by Title

Now showing items 6-25 of 28

    • ”Det känns som relationen blir så konstig” 

      Lönngren, Oskar (2023)
      Assessment and grading are a central part of a teacher’s profession. This work must be interconvertible, rest on a scientific basis and on proven experience as well as be based on students’ performances. However, students ...
    • DET MUSIKALISKA ÖVERSÄTTANDET 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2021)
      What unites musical practice and translation? Is there a ”musical” way of translating? In this essay, I examine the similarities between making music and translating, based on my own experiences as a professional musician ...
    • DON IPMIRDAT, OABBÁ 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2023)
      This is a ride through the process of a Sámi translating a book to Northern Sámi written by an Inuit writer, through translations in Norwegian, Danish and Swedish. I am investigating how I can implement an Indigenous paradigm ...
    • Handledning som träffar rätt 

      Björkqvist, Terese (2023)
      Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de ...
    • Hantverkstekniker i slöjd 

      Hjortenhag, Rebecka (2023)
      I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av ...
    • Kamratlärande som metod i bildämnet 

      Hagstedt, Rebecka (2023)
      The purpose of this article is to investigate whether students in secondary school have worked with the method peer learning in the subject visual art. I want to examine what students think peer learning is. Through this, ...
    • KONST OCH LÄRA GER GUNST OCH ÄRA 

      Gedda, Jenniffer; Kouthoofd, Amanda (2023)
      Den här forskningsöversikten ämnar undersöka samverkan mellan skola och museum i relation till våra frågeställningar; vilka förutsättningar finns för samverkan mellan skola och museum, vilka uppfattningar har lärare och ...
    • Konsten att motivera 

      Karlsson, Daniel (2023)
      Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser ...
    • LÄNGTANS SÅNG 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2023)
      This essay aims to describe the process of translating songs from Russian langu- age to Swedish, from my perspective as both translator and singer. A selection of songs that span over the period 1969–2020, from a variety ...
    • LÅNGSAM OCH KRÅNGLIG Min väg mot översättning 

      Malm, Åsa (2019)
      Det finns de som säger att det är omöjligt att översätta. Andra menar att det ju bara är att skriva som det står. För två år sedan hade jag nog kunnat säga att ”man känner ju om det blir fel”. Inte alls för att jag trodde ...
    • Manuellt och intellektuellt arbete 

      Möller Fogelqvist, Ann-Sofie; Blom Pommerening, Matilda (2023)
      Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker ...
    • MELLAN MASKORNA 

      Hörnell, Anna (2023)
      This essay explores the ethics and erotics of translation, particularly of translating queer poetry, through my attempt to translate two works by the U.S. poet Ching-In Chen into Swedish. Using the work of Eve Kosofsky ...
    • Minnenas och sinnenas betydelse vid litterär översättning – via översättarens (ålliknande) metamorfoser 

      Wijk, Karin (2019)
      Som barn följde jag ibland med min pappa ut med ekan när han fiskade ål. När jag under översättarutbildningen på Akademin Valand började översätta novellen ”Starver” ur novell-samlingen Fen av Daisy Johnson – där en ung ...
    • NÄR PER MÖTTE BÆR 

      Wollberg, Per (2023)
      In this essay I write about my struggle with translating an old North Saami text into semi- modern Swedish. I also write about memories from my youth, and the experiences and the knowledge I have gathered during my life ...
    • Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning 

      Ottosson, Tilda (2023)
      Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas ...
    • Översättare och/eller litteraturkritiker. 

      Marques Jagemark, Lisa (2019)
      När jag började på Akademin Valands konstnärliga magisterprogram i litterär översättning arbetade jag redan som litteraturkritiker. Det är inte så konstigt, litteraturkritik och litterär översättning är egentligen bara två ...
    • SE, BERÄTTA OCH LYSSNA PÅ MARANSKA 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2022)
      In this work, I reflect on my own translation into Swedish of the Armenian-born author Narine Abgaryan's Russian-language novel Three Apples Fell from the Sky. Tentatively, I place the novel alongside a Russian-language ...
    • Slöjd på lika villkor? En enkätstudie om fysiska anpassningar i slöjdundervisningen 

      Bylund, Elisabeth (2023-01-25)
      Syftet med studien är att undersöka hur slöjdlärare ser på och arbetar med fysiska anpassningar. För att få en överblick kring hur arbetet med denna form av anpassningar ser ut bland slöjdlärare har en enkät skickats ut ...
    • Språkens förvrängda tillstånd 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2023)
      This essay aims to embody the thoughts and reflections that have emerged during my ongoing translation of Arinze Ifeakandu’s short story collection “God’s Children are Little Broken Things”. Drawing from my initial ...
    • En stöttande undervisning 

      Roininen, Tilda (2022)
      Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study ...