KONST OCH LÄRA GER GUNST OCH ÄRA
Museum som läranderesurs och pedagogiskt rum
Abstract
Den här forskningsöversikten ämnar undersöka samverkan mellan skola och museum i relation
till våra frågeställningar; vilka förutsättningar finns för samverkan mellan skola och museum,
vilka uppfattningar har lärare och museipedagoger om samarbetet dem emellan samt vilken
påverkan och betydelse har museibesök för elevers lärande. Metoden för arbetet är
litteraturstudier. I resultatet behandlas vilka förutsättningar som krävs för ett gott samarbete,
likväl som vilka utvecklingsområden som framkommer i samband med samverkan mellan skola
och museum. Resultatet visar att museum är ett pedagogiskt rum som är väl värt att värdesätta,
samtidigt finns det fog för vidare forskning då förtjänsterna som museerna förväntas ge
elevernas lärande inte alltid framgår. Konst och kultur borde vara till för alla men av resultatet
kan vi utläsa att så inte alltid är fallet, därför behövs både bättre kommunikationsvägar, bättre
infrastruktur och kulturpolitisk stöttning för att främja samverkan mellan skola och museum.
Både lärare och museipedagoger verkar vilja ha en tätare och fördjupad samverkan, men deras
uppfattning om hur det bör gå till skiljer sig ibland åt. För att eleverna ska förstå vikten av
museibesök verkar det nödvändigt att de är väl införstådda med besökets syfte och att det knyter
an till deras verklighet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023Author
Gedda, Jenniffer
Kouthoofd, Amanda
Keywords
Samverkan
Skola
Museum
Museipedagogik
Konstpedagogik
Language
swe