Recent Submissions

  • Det ligger i luften En undersökning av ventilation och arbetsmiljö i trä- och metallslöjdsalar 

    Laurin, Markus (2022)
    En god arbetsmiljö är en förutsättning för ett väl utfört arbete. Men har vi en god arbetsmiljö i skolan? Syftet med den här studien är att undersöka om slöjdsalar uppfyller de krav som lagen ställer på ventilation, ...
  • Nätverk 

    Lundgren, Josefine (2024)
    In the meeting between horsehair and net making, this thesis project examines the interdependence that arises in the relationship between material and technique. The project consists in an exploration of visual tactility, ...
  • Queering as Artistic Method 

    Tonberg, Catja (2024)
  • Exploring how systemic design can contribute to tackling the challenge of talent attraction 

    Ouyang, Xinyue (2024)
    This project explores how systemic design can tackle the challenge of talent attraction within the City of Gothenburg. By employing a qualitative methodology that integrates ethnographic approaches with systemic design ...
  • TAGO - Create Your Play 

    Beyza Kasapoglu, Hasibe; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2024)
    TAGO explores designing a play object that enhances bodily TAGO explores designing a play object that enhances bodily movements, symbolic play, and sensory exploration in indoor play for preschool children aged 3 to 6. ...
  • Conversations with friends 

    Lin, Qianyi (2024)
    "Conversations with Friends: A Guide to Communicating with Furry Friends." An illustrative guidebook for children that aims to incorporate animal perspectives to foster empathy and respect for animals. It features vibrant ...
  • A felted fabulation of vǫlur 

    Risgaard-Nielsen, Ann-Maj (2024)
    In a composition of sculptures and smaller artifacts, this project seeks to explore the speculative growth of the Nordic Sorceress, The Fyrkat Vǫlva, with the organic aesthetics and water-based methods of the technique, ...
  • Unfoldings 

    Mattebo, Malin (2024)
    Drawing on the writings of Gilles Deleuze and Sara Ahmed, Unfoldings explores the significance of folds, traces, and materiality. Through studio practice and theoretical inquiry, the materiality of textiles serves as a ...
  • Staging an Experience 

    Hedberg, Alexandra (2024)
    Staging an Experience explores the possibilities of staging as a tool to engage the spectator, by activating the spectator. Staging is here considered as a wider concept for setting up for an experience and allowing for ...
  • Läromedel i slöjden 

    Trobäck, Greger (2024)
    Studiens syfte var att empiriskt utreda hur läromedel i form av kompletterande filminstruktion påverkar undervisningen. Uppsatsen behandlar didaktik vid lärandet av handlingsburen kunskap i form av en slöjdteknik – att ...
  • Vad och varför i textilslöjdsalen 

    Fredriksson, Åsa (2024)
    Då slöjdlärare träffas och diskuterar slöjdämnet och slöjdundervisningen framkommer det ofta att utformningen av salarna och förutsättningarna för att undervisa kan skilja sig åt väsentligt skolor emellan. Storlek på sal, ...
  • Att prata om annat än slöjdandet 

    Lundqvist, Louise (2024)
    Elevernas icke ämnesrelaterade kommunikation inom slöjdämnet är något som många är väl medvetna om, men som i liten utsträckning är forskat på. I denna studie har elevers egna erfarenheter, tankar och känslor kring detta ...
  • Det finns så mycket man inte har sett 

    Gedda, Jenniffer (2024)
    Den här studiens syfte är att undersöka elevers upplevelse av ett besök på museum i samband med slöjdundervisning. Materialet sätts i relation till slöjdens kursplaner från 1955 till 2022 för att undersöka vilket stöd ...
  • “Det är svårt att lära sig svarva hemma” 

    Kung, Matilda Therese (2024)
    På grund av covid-19-pandemin tvingades större delar av samhällen stängas ned eller anpassas och ställa om till distans. Forskning har gjorts på olika konsekvenser omställningen fick och hur den upplevdes exempelvis inom ...
  • Kreativitet för framtiden 

    Wingfors, Simone (2024)
    Europakommissionen och OECD framhåller kreativitet som en viktig kompetens att främja inom utbildningssystemet. Kreativitet hos individer går att öva på och utveckla och i kursplanen för slöjd hävdas att slöjdämnet ...
  • ”Mer utomhuspedagogik åt folket” 

    Bergstrand, Jonathan (2024)
    Studiens syfte har varit att undersöka hur slöjdlärare ser på användandet av utomhuspedagogik i undervisningen. Frågeställningarna har fokuserat på hinder och möjligheter, vad utomhuspedagogik kan bidra med samt hur det ...
  • Slöjd som integrationsämne? 

    Goldberg, Emma (2024)
    Denna studie utforskar slöjdlärares perspektiv på slöjdundervisning för nyanlända elever och undersöker möjligheterna att använda slöjd som ett verktyg för integration inom den svenska skolan. Genom en kvalitativ metodansats, ...
  • Slöjdlärarens kompetens i förhållande till undervisningen 

    Blom Pommerening, Matilda (2024)
    Studiens syfte var att belysa slöjdlärarens uppfattning om sitt agerande i undervisningen i relation till hantverksmässig och didaktisk kompetens. Frågor som besvarades av studien var: Hur och på vilket sätt slöjdlärare ...
  • Slöjdlärares upplevelser av det demokratiska uppdraget 

    Möller Fogelqvist, Ann-sofie (2024)
    Studien har inspirerats av erfarenheter under verksamhetsförlagda undervisningsperioder där elever som öppet visar antidemokratiska åsikter och beteenden som homofobi och rasism uppmärksammats. Elevernas användning av ...
  • "Så, så många namn på sax" 

    Riisager, Felicia (2024)
    Uppsatsen syftar till att belysa nyanlända elevers erfarenheter och upplevelser av slöjdundervisningen och slöjden som ämne. Detta undersöks genom en kvalitativ intervjustudie genomförd på ett mindre antal nyanlända elever ...

View more