Recent Submissions

  • Det ligger i luften En undersökning av ventilation och arbetsmiljö i trä- och metallslöjdsalar 

    Laurin, Markus (2022)
    En god arbetsmiljö är en förutsättning för ett väl utfört arbete. Men har vi en god arbetsmiljö i skolan? Syftet med den här studien är att undersöka om slöjdsalar uppfyller de krav som lagen ställer på ventilation, ...
  • Läromedel i slöjden 

    Trobäck, Greger (2024)
    Studiens syfte var att empiriskt utreda hur läromedel i form av kompletterande filminstruktion påverkar undervisningen. Uppsatsen behandlar didaktik vid lärandet av handlingsburen kunskap i form av en slöjdteknik – att ...
  • Vad och varför i textilslöjdsalen 

    Fredriksson, Åsa (2024)
    Då slöjdlärare träffas och diskuterar slöjdämnet och slöjdundervisningen framkommer det ofta att utformningen av salarna och förutsättningarna för att undervisa kan skilja sig åt väsentligt skolor emellan. Storlek på sal, ...
  • Att prata om annat än slöjdandet 

    Lundqvist, Louise (2024)
    Elevernas icke ämnesrelaterade kommunikation inom slöjdämnet är något som många är väl medvetna om, men som i liten utsträckning är forskat på. I denna studie har elevers egna erfarenheter, tankar och känslor kring detta ...
  • Det finns så mycket man inte har sett 

    Gedda, Jenniffer (2024)
    Den här studiens syfte är att undersöka elevers upplevelse av ett besök på museum i samband med slöjdundervisning. Materialet sätts i relation till slöjdens kursplaner från 1955 till 2022 för att undersöka vilket stöd ...
  • “Det är svårt att lära sig svarva hemma” 

    Kung, Matilda Therese (2024)
    På grund av covid-19-pandemin tvingades större delar av samhällen stängas ned eller anpassas och ställa om till distans. Forskning har gjorts på olika konsekvenser omställningen fick och hur den upplevdes exempelvis inom ...
  • Kreativitet för framtiden 

    Wingfors, Simone (2024)
    Europakommissionen och OECD framhåller kreativitet som en viktig kompetens att främja inom utbildningssystemet. Kreativitet hos individer går att öva på och utveckla och i kursplanen för slöjd hävdas att slöjdämnet ...
  • ”Mer utomhuspedagogik åt folket” 

    Bergstrand, Jonathan (2024)
    Studiens syfte har varit att undersöka hur slöjdlärare ser på användandet av utomhuspedagogik i undervisningen. Frågeställningarna har fokuserat på hinder och möjligheter, vad utomhuspedagogik kan bidra med samt hur det ...
  • Slöjd som integrationsämne? 

    Goldberg, Emma (2024)
    Denna studie utforskar slöjdlärares perspektiv på slöjdundervisning för nyanlända elever och undersöker möjligheterna att använda slöjd som ett verktyg för integration inom den svenska skolan. Genom en kvalitativ metodansats, ...
  • Slöjdlärarens kompetens i förhållande till undervisningen 

    Blom Pommerening, Matilda (2024)
    Studiens syfte var att belysa slöjdlärarens uppfattning om sitt agerande i undervisningen i relation till hantverksmässig och didaktisk kompetens. Frågor som besvarades av studien var: Hur och på vilket sätt slöjdlärare ...
  • Slöjdlärares upplevelser av det demokratiska uppdraget 

    Möller Fogelqvist, Ann-sofie (2024)
    Studien har inspirerats av erfarenheter under verksamhetsförlagda undervisningsperioder där elever som öppet visar antidemokratiska åsikter och beteenden som homofobi och rasism uppmärksammats. Elevernas användning av ...
  • "Så, så många namn på sax" 

    Riisager, Felicia (2024)
    Uppsatsen syftar till att belysa nyanlända elevers erfarenheter och upplevelser av slöjdundervisningen och slöjden som ämne. Detta undersöks genom en kvalitativ intervjustudie genomförd på ett mindre antal nyanlända elever ...
  • Varför slöjdundervisning i skolan? 

    Rannek, Elina (2024)
    Den här studien har för avsikt att belysa olika delar av slöjdämnets syfte i skolan, för att förstå hur eleverna uppfattar syftet med slöjd i skolundervisningen och i framtiden. I arbetet har tidigare ämnesutvärderingar ...
  • ”Vi vill ju egentligen få elever som är som Greta Thunberg” 

    Widegren, Bojan (2024)
    Ansatsen med denna uppsats är att belysa hur fyra forskare ser på undervisning för hållbar utveckling. Studien är gjord genom kvalitativa intervjuer, och de medverkande är forskare inom antingen slöjd och hållbar utveckling ...
  • Bland bildsaker & konstgrejer 

    Wahlberg, Agnes (2023)
    Syftet med denna studie var att undersöka bildsalens rumsliga och sociala miljö och dess betydelse förgymnasieelevers konstnärliga skapande utifrån en fenomenologisk ansats. Det friimsta fokuset låg på att försiå bildsalen ...
  • Läromedel i slöjden - En observationsstudie om funktionen av analoga och digitala läromedels- instruktioner i skolans slöjdundervisning 

    Trobäck, Greger (2024-05)
    Studiens syfte var att empiriskt utreda hur läromedel i form av kompletterande filminstruktion påverkar undervisningen. Uppsatsen behandlar didaktik vid lärandet av handlingsburen kunskap i form av en slöjdteknik – att ...
  • En stöttande undervisning 

    Roininen, Tilda (2022)
    Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study ...
  • Manuellt och intellektuellt arbete 

    Möller Fogelqvist, Ann-Sofie; Blom Pommerening, Matilda (2023)
    Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker ...
  • Kamratlärande som metod i bildämnet 

    Hagstedt, Rebecka (2023)
    The purpose of this article is to investigate whether students in secondary school have worked with the method peer learning in the subject visual art. I want to examine what students think peer learning is. Through this, ...
  • Konsten att motivera 

    Karlsson, Daniel (2023)
    Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser ...

View more