Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning
Abstract
Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor
såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar
och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa
nya ovana material, tekniker och uttryck. Arbetet har haft stort fokus på elevers
självförtroende i förhållande till risktagande och dess eventuella påverkan i vilken
utsträckning eleverna vågar ta risker. Därför har det även varit av intresse att studera
bildlärarnas tankar kring och tillvägagångssätt huruvida de stöttar elevernas självförtroende i
de kreativa arbetsprocesserna. Vidare har ett delsyfte varit att studera betygens påverkan på
elevernas risktagande inom de estetiska ämnena. För att undersöka den problematik som kan
uppstå när elevernas sviktande självförtroende påverkar engagemanget i risktagande har Gert.
J. Biestas begrepp kvalificering, socialisering och subjektifiering använts. Dessutom har
Biestas tolkning av filosofen John Deweys pragmatism använts för att tolka det interaktiva
samspelet i klassrummet samt den handledning som bildlärarna kontinuerligt gav eleverna i
deras kreativa arbetsprocesser. Studien visade bland annat att ett stärkt självförtroende hos
elever gör dem mer benägna att ta risker för att våga söka vidare perspektiv. Genom att låta
eleverna engagera sig i kreativa arbetsprocesser tillåts eleverna att finna oväntade lösningar
och nya perspektiv utanför kursmålen. Förutom att genom kvalificering låta elevernas
kunskaper leda till konkreta kunskaper kan ett öppet lärande även ge utrymme för det
oväntade. På så sätt kan elevernas subjektifiering bli möjlig där bland annat självförtroendet
kan växa. Självförtroendet stärks framför allt genom den formativa bedömning som
bildlärarna ger genom den kontinuerliga handledningen. Ett ökat fokus på bedömning kan
därför ha motsatt effekt. Genom att kombinera subjektifiering, socialisering och kvalificering
i undervisningen kan eleverna stärkas på flera sätt än bara sina skolprestationer summerade i
betyg.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023Author
Ottosson, Tilda
Keywords
självförtroende
risktagande
kreativa arbetsprocesser
bildundervisning
betyg
Language
swe