Auktoritet – En nödvändighet
En kvalitativ studie om slöjdlärares uppfattningar om hur auktoritet legitimeras
Abstract
Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är
närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att
undersöka vad några verksamma legitimerade lärare i ämnet slöjd har för uppfattning om
auktoritet som begrepp, hur lärarens roll som auktoritet i klassrummet legitimeras samt om
det finns tillfällen där det anses vara legitimt att agera auktoritärt. Teorin som används i
studien är Max Webers (1983) auktoritetsteori. I studien presenteras relevant sammanställd
tidigare forskning om hur lärare skapar auktoritet i klassrummet samt hur synen på auktoritet
inom skolan har förändrats i takt med samhällets utveckling. Studiens ansats är kvalitativ och
använder sig av en semistrukturerad intervjumodell, vilket presenteras genom tematisk
analysmetod. Fyra framtagna teman presenteras i studiens resultat: Med auktoritet menas
ordning och reda, Vikten av att bygga relationer, Lärare legitimerar sin auktoritet genom
karisma och Är elevens säkerhet i fara är det tillåtet att vara auktoritär I studiens resultat
framkommer att lärares syn på auktoritet som begrepp är positivt. Att lärare anser det vara en
individuell uppgift att skapa auktoritet vilket sker genom att relationer byggs mellan lärare
och elev samt att läraren uppvisar karisma. Slutligen visas i resultatet att om läraren upplever
att det finns en risk för personskador är det tillåtet att agera auktoritärt för att förhindra att en
skada uppstår.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2023-06-08Author
Eberius, Anton
Keywords
auktoritet, auktoritär, legitimitet, lärarperspektiv, lärarauktoritet, karisma
Language
swe