Att vara en klok problemlösare
En forskningsöversikt om hur elevers problemlösningsförmågor kan utvecklas
Abstract
Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad
som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper
behöver elever lära sig för att kunna utveckla problemlösningsförmågor? Hur kan lärare arbeta
och agera för att utveckla elevers problemlösningsförmågor, både generellt och inom
matematiken? Elevers möjligheter att utveckla problemlösningsförmågor inom slöjdämnet
kommer att återkopplas i diskussionen eftersom problemlösning finns med i slöjdens kursplan
men det saknas relevant forskning inom området. Forskning som inkluderats i denna
forskningsöversikt behandlar i första hand undervisning i grundskolan. Studier som utförs på
gymnasial nivå och även eftergymnasial nivå har också inkluderats, dock i mindre utsträckning,
för att få en bredare bild på vad forskning säger inom området problemlösning.
I ”Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet” (Lgr11, 2019) är problem-
lösning en förmåga som ska läras ut i skolan. Lambert (2019) anser att genom utvecklade
problemlösningsförmågor kan elever möta och lösa problem som de ställs inför i skolan, i det
vardagliga livet och även i framtiden. På så vis kommer de att mötas av framgång i livet oavsett
framtida yrkesval (Lambert, 2019).
I resultatavsnittet presenteras sju olika områden som tidigare forskning kommit fram till
främjar elevers möjligheter till att utveckla problemlösningsförmågor. Forskningen visar att
problemlösningsförmågor hos elever kan utvecklas genom: ett tillåtande klassrumsklimat,
problemlösningsuppgiftens uppbyggnad, lärandet av olika strategier, lärarens förhållningssätt
gentemot elever, ledande frågor från läraren, elevers tidigare erfarenheter och bildandet av nya
erfarenheter samt reflektion.
Diskussionsdelen kopplar samman de sju områden och diskuteras generellt i förhållandena
till ämnena matematik och slöjd. Diskussionsdelen är uppdelade i avsnitten före, under och efter
som representerar var tidigare forskning är applicerbart i förhållande till problemlösnings-
situationen.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022Author
Björkqvist, Terese
Nordström, Helena
Keywords
problemlösning, problemlösningsförmågor, problemlösningsuppgifter
Language
swe