Läraren, den avgörande faktorn!
En forskningsöversikt om hur slöjdlärares förhållningssätt och ledarskap påverkar studiero och lärande i slöjdundervisning
Abstract
Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap
för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd.
Målet är att undersöka och föra en diskussion kring hur lärarnas olika förhållningsätt till
eleverna och undervisningen påverkar elevernas lärande och sociala miljö i slöjden på olika
sätt. Det vill säga, att se hur slöjdlärare bedriver ledarskap för studiero i slöjden och hur deras
ledarskap påverkar eleverna.
Resultatet visar att lärarens ledarskap i klassrummet är en komplex uppgift och att en mängd
faktorer påverkar studiero. Relationen mellan lärare och elever har stor betydelse, liksom
struktur, regler, rutiner och hur läraren planerar undervisningen. Läraren behöver, förutom
ämneskunskaper och didaktisk förmåga, ha en bred palett av arbetssätt och även ha en känsla
för vad som passar olika elever och elevgrupper. En god lärandemiljö, präglad av studiero,
gynnar elevernas lärande och studieresultat.
Slöjdforskningen visar att olika slöjdlärare agerar på olika sätt gentemot eleverna och deras
slöjdarbete. Det framkommer att lärarnas bakgrund, utbildning och inställning kan påverka
deras syn på ämnet. Resultatet visar att slöjdlärare kan delas in i olika ”idealtyper” och vilket
lärande som sker beror på vilket förhållningssätt gentemot undervisningen som respektive
lärare har. Resultatet visar också att få slöjdlärare har någon tydlig lektionsstruktur men
eleverna trivs överlag och det finns förutsättningar för goda relationer mellan lärare och
elever.
De faktorer som presenteras i resultatet gällande förutsättningar i slöjdsalen, relationella
aspekter i slöjden och slöjdlärarnas olika idealtyper diskuteras i förhållande till ledarskap och
studiero. Diskussionen hävdar att slöjdlärare behöver vara flexibla i såväl arbetssätt som
förhållningssätt och växla mellan olika sätt att hjälpa, instruera, diskutera och att omväxlande
fokusera på produkt och process. Trots att eleverna trivs med slöjdundervisningen är det
viktigt att en slöjdlärare genom sitt ledarskap säkerställer att alla elever ges goda och
likvärdiga förutsättningar att lära och att trivas i slöjden.
Degree
Student essay
Collections
Date
2022Author
Åsén, Lovisa
Keywords
ledarskap, studiero, slöjd, slöjdlärare, förhållningssätt, lärarstil
Language
swe