Now showing items 1-20 of 111

    • DO YOU KNOW THE REAL ME? A REFLECTION ON HUMAN BEHAVIOUR 

      Candido, Emerson João (2022-06)
      This exam project is a development of an idea of a body of work that began a year ago when I was working on my previous project when I decided to rework it and use it as my major project for my final exam.It is a topic ...
    • Xylographic Furniture: A reintroduction of meaning through ornament. 

      Palmer, Leo (2022-11)
      The objects we cherish most are the ones that tell a story. This project is an investigation into methods of achieving this quality. I have chosen to approach this by examining the role of ornament in furniture design. In ...
    • The adrift of our worlds. Even the most motionless things are in motion. 

      Galon, Jean-Baptiste (2021-08)
      Whether things are alive or not, everything around us is in motion. This work highlights the link between the living and the non-living. It takes as its support the scientific theory of continental drift, represented in ...
    • Läraren, den avgörande faktorn! 

      Åsén, Lovisa (2022)
      Syftet med denna forskningsöversikt är att undersöka vad forskning säger är ett bra ledarskap för studiero och vad forskning säger om slöjdlärares arbetssätt och inställning till ämnet slöjd. Målet är att undersöka och ...
    • Att vara en klok problemlösare 

      Björkqvist, Terese; Nordström, Helena (2022)
      Syftet med denna forskningsöversikt är att sammanställa vad tidigare forskning säger om vad som utvecklar elevers problemlösningsförmågor. Vilka generella och matematiska kunskaper behöver elever lära sig för att kunna ...
    • En stöttande undervisning 

      Roininen, Tilda (2022)
      Following case study aims to investigate how the organizational, didactic and pedagogical factors affects the visual art education for students with neuropsychiatric disabilities in Swedish high schools. In the case study ...
    • Problemlösning 

      Hasselqvist, Jenny; Österberg, Elin (2023)
      Slöjdämnet har många ingångar och många områden att forska på, men ingen lång forskningstradition. Trots att slöjd och slöjd i relation till problemlösning är nischade kategorier har vi hittat material som till belåtenhet ...
    • Manuellt och intellektuellt arbete 

      Möller Fogelqvist, Ann-Sofie; Blom Pommerening, Matilda (2023)
      Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker ...
    • Kamratlärande som metod i bildämnet 

      Hagstedt, Rebecka (2023)
      The purpose of this article is to investigate whether students in secondary school have worked with the method peer learning in the subject visual art. I want to examine what students think peer learning is. Through this, ...
    • Konsten att motivera 

      Karlsson, Daniel (2023)
      Syftet med föreliggande studie är att identifiera faktorer som slöjdlärare kan använda sig av för att skapa och bibehålla elevers motivation i slöjdundervisningen. De frågeställningar som ställts är ”Vilka faktorer anser ...
    • Hantverkstekniker i slöjd 

      Hjortenhag, Rebecka (2023)
      I slöjdens styrdokument finns en bristande tydlighet kring begreppet hantverkstekniker. Det centrala innehållet i slöjdens kursplan framhåller att undervisningen ska behandla enkla respektive utvecklade former av ...
    • Handledning som träffar rätt 

      Björkqvist, Terese (2023)
      Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de ...
    • Auktoritet – En nödvändighet 

      Eberius, Anton (2023-06-08)
      Lärarens roll som auktoritet i klassrummet är något som alltid har varit närvarande, är närvarande och som också kommer att vara närvarande i framtiden. Syftet med studien är att undersöka vad några verksamma legitimerade ...
    • ”Jag kan inte säga att jag lärde mig något nytt… ” 

      Jansson, Sara (2022)
      Earlier research show that students during the Covid-19 pandemic were greatly affected by the subsequent implementation of distance education in upper-secondary school throughout Sweden. This study aims to explore students’ ...
    • Tradition, passion eller kreativ gråzon? 

      Ricklund, Malin (2023-06-08)
      Syftet med studien var att undersöka hur slöjdlärare resonerar kring gränslandet mellan pyssel och slöjd. Studien utgick ifrån följande två frågeställningar: Hur uppfattar slöjdlärare att material, verktyg och hantverkstekniker ...
    • MELLAN MASKORNA 

      Hörnell, Anna (2023)
      This essay explores the ethics and erotics of translation, particularly of translating queer poetry, through my attempt to translate two works by the U.S. poet Ching-In Chen into Swedish. Using the work of Eve Kosofsky ...
    • NÄR PER MÖTTE BÆR 

      Wollberg, Per (2023)
      In this essay I write about my struggle with translating an old North Saami text into semi- modern Swedish. I also write about memories from my youth, and the experiences and the knowledge I have gathered during my life ...
    • SE, BERÄTTA OCH LYSSNA PÅ MARANSKA 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2022)
      In this work, I reflect on my own translation into Swedish of the Armenian-born author Narine Abgaryan's Russian-language novel Three Apples Fell from the Sky. Tentatively, I place the novel alongside a Russian-language ...
    • LÄNGTANS SÅNG 

      University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2023)
      This essay aims to describe the process of translating songs from Russian langu- age to Swedish, from my perspective as both translator and singer. A selection of songs that span over the period 1969–2020, from a variety ...