Now showing items 156-175 of 228

    • “Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller” 

      Björkman, Anna; Börjesson, Sarah (2023-10-23)
      Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till lärande, men det finns även ...
    • Omsorg i förskolan - En litteraturstudie 

      Bergsmark, Johan (2023-10-19)
      Svensk förskola har en lång historia av omsorg och även idag har förskolan ett omsorgsuppdrag även om det ofta poängteras att omsorgen ska bilda helhet med lärande och utveckling i den s.k. EduCare-modellen. Trots detta ...
    • Omsorgsbegreppet i förskolans värld - förskollärares uppfattningar av fenomenet omsorg 

      Somi, Daniella; Awde, Etedal (2024-02-27)
      Syftet med denna studie var att undersöka förskolelärares erfarenheter av omsorgsbegreppet relaterat till utveckling och lärande. Forskningen kommer att baseras på en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Under ...
    • Organiserad rastverksamhet 

      Olsson, Annie; Weidenborg, Viktoria (2023-10-24)
      Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna ...
    • På språng med digitala verktyg! 

      Dahlberg, Johanna; Palmgren, Emma (2023-12-07)
      Syftet med studien är att undersöka hur fritidspersonal1 uttrycker att de arbetar med digitala verktyg i samspel med fysisk aktivitet. Varför studien är relevant att utföra beror på den begränsade mängd forskning som ...
    • “På Youtube finns allt.” En enkätstudie rörande mellanstadieelevers användning av plattformen Youtube i den medialiserade barndomen 

      Svensson, Emelie; Thyberg, Isabella (2022-03-16)
      I detta examensarbete har vi valt att utforska hur barns användande av plattformen Youtube har för betydelse i några mellanstadieelevers vardagsliv. Vi intresserade oss mer specifikt för hur dessa erfarenheter eleverna ...
    • Pedagogers arbete med flerspråkighet och modersmål i förskolan. 

      Rzeppa, Jeanette; Smajlovic, Elzana; Jawad Fredriksson, Raya (2024-02-29)
      Sverige kan idag betraktas som ett mångkulturellt land som en följd av globalisering och invandring från olika länder. Den ökade språkliga mångfalden finns i stor utsträckning representerad i våra förskolor och skolor ...
    • Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus. 

      Josefsson, Ellinor; Gustafsson, Erika (2024-02-26)
      Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna iakttagelser att pedagogers ...
    • Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen. 

      Andersson, Maria; Dalerstedt, Maria (2023-10-26)
      Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska ...
    • Pedagogisk interaktion och deltagande – som ett pedagogiskt verktyg under den fria leken på fritidshemmet. 

      Guldbrand, Emma; Rydell, Rebecca (2022-03-15)
      Studien syftar till att fördjupa kunskap om hur pedagogisk interaktion och deltagande påverkar elevers deltagande, lärande och utveckling under den fria leken. Studien grundar sig på ett dilemma som uppmärksammats av oss ...
    • Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv. 

      Larsson, Adam; Skymberg, Marcus (2023-12-07)
      Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens utformning. Genom att använda kvalitativ metod ...
    • Personalens betydelse i fritidshemmet. Utbildnings- och erfarenhetsbakgrunder hos personal i fritidshem i relation till fritidshemmets kvalitet och uppdrag 

      Dennerbro Fattah, Anna; Holmgren, Anna (2022-03-17)
      Syftet med studien var att undersöka hur personal i fritidshem uppfattar olika utbildning- och erfarenhetsbakgrunder i förhållande till fritidshemmets uppdrag och kvalitet. Frågor som studien fokuserar på rör vilka ...
    • Planeringstid i fritidshem 

      Opasinov, Filip; Zander, Viola (2023-10-19)
      Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka uppfattningar som förekommer bland fritidslärare gällande deras planeringstid samt arbetet med fritidshemmets måluppdrag, men även om tiden för planering är tillräcklig ...
    • Planeringstid. En fenomenografisk studie om grundlärares i fritidshems uppfattningar av planeringstid. 

      Johnsson, Idah; Johansson, Lena (2022-03-22)
      Tidigare forskning visar att lärare inom fritidshem inte ges tillräckliga förutsättningar i form av planeringstid för att bedriva en fritidshemsverksamhet av god kvalitet utifrån vad skollagen och styrdokumentens ...
    • Planeringstid: varför och för vem? 

      Andersson Larsdotter, Jessica; Ahmadyan, Ajla (2023-10-24)
      Syftet med denna studie är att undersöka fritidslärares uppfattningar om och erfarenheter kring planering och planeringstid, det vill säga hur lärare lägger upp sin planering, vad som prioriteras och vilka brister de ser ...
    • Praktiska arbetssätt i fritidshemmet sökes 

      Eberhardsson, Anton; Samuelsson, Isabella (2023-10-23)
      fritidshemmets uppdrag beskrivs att verksamheten ska förena måluppfyllelse med barnens delaktighet och inflytande. I denna systematiska litteraturöversikt har vi via forskning, med utgångspunkt i begreppet aktörskap, försökt ...
    • Prinsessklänningar och riddarborgar 

      Lodin, Sofia; Bergström, Lovisa (2024-02-29)
      Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur ...
    • Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet? 

      Lind, Joakim; Gillberg, Simon (2023-10-19)
      Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån ...
    • Relationsarbete Är arbetet med relationer i fritidshem hotat? 

      Hilmersson, Therese; Hurtig, Jeanette (2022-03-15)
      Vårt syfte med studien har varit att undersöka om de förändringar som skett över tid i fritidshemmet påverkar arbetet med relationer och om detta utgör ett hinder i det arbetet. Vi använde oss av kvalitativa metoder och ...
    • Relationsarbete i fritidshem 

      Asmelash, Areyam; Andersson, Henrik; Kochar, Malin (2023-10-19)
      Studiens syfte är att undersöka hur personalen arbetar med relationsskapande för elever i behov av särskilt stöd på fritidshem. Vidare undersöks personalens uppfattningar om vad som krävs för ett utvecklat relationsarbete ...