“Om man inte pratar om det kan man inte göra något åt det heller”
En kvalitativ intervjustudie om sex fritidslärares syn på ett förebyggande arbete på fritidshemmet mot nätgrooming.
Abstract
Internet är en viktig del i barns vardagliga liv där bibehållandet och skapandet av sociala
relationer kan ses centralt. Genom internet och digitala verktyg finns det stora möjligheter till
lärande, men det finns även risker som kan påverka barnens liv negativt. En oroande risk är
att ett barn blir kontaktad av en okänd vuxen med skadligt uppsåt att utnyttja barnet sexuellt,
med andra ord att utsätta barnet för nätgrooming. Det finns begränsat med forskning om
nätgrooming i stort, men framförallt kopplat till en förebyggande undervisning inom ramen
för fritidshemmets verksamhet. Fritidshemmet har som uppdrag att erbjuda innehåll som
berör säker och ansvarsfull kommunikation i digitala sammanhang. Fritidshemmet vilar även
på de skrivelser som berör barnens rättigheter i enighet med barnkonventionen.
Denna intervjustudie aspirerar till att bidra med kunskap om hur sex fritidslärare uttrycker att
de arbetar med nätgrooming och vilka möjligheter och begränsningar de ser i detta arbete.
Intervjustudien är av kvalitativt slag, där sex halvstrukturerade livsvärldsintervjuer har
genomförts med verksam personal på fritidshemmet. Resultatet har analyserats via
analysmetoden sortera, reducera och argumentera.
Intervjustudiens resultat indikerar på att ingen av de intervjuade fritidshemmen i dagsläget
arbetar förebyggande mot nätgrooming. De främsta möjligheterna som fritidshemmet
beskrivs besitta, är en situationsbaserad undervisning via samtal. De största begränsningar
som framkommit i intervjustudien, är främst en avsaknad av kunskaper hos fritidslärarna
gällande ett förebyggande mot nätgrooming. En annan övervägande begränsning som
informanterna uppger, är en spridning bland eleverna avseende ålder och uttryckt behov,
vilket beskrivs försvåra ett förebyggande arbete på fritidshemmet mot nätgrooming.
Resultatet tyder på att elevernas delaktighet ses som viktig, samtidigt som eleverna är i behov
av skydd i form av att fritidslärarna begränsar deras internetanvändning på fritidshemmet.
Slutsatsen kan dras att det finns ett behov av kompetensutveckling inom säker
kommunikation och risker med internet hos de intervjuade fritidslärarna.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-23Author
Björkman, Anna
Börjesson, Sarah
Keywords
Nätgrooming, fritidshem, kapabla väktare, digital kompetens, digital litteracitet, informellt lärande, formellt lärande, sociokulturellt perspektiv, barn som sociala aktörer
Language
swe