Rasten - en transportsträcka, ren avkoppling eller pedagogisk verksamhet?
- En intervjustudie om lärare i fritidshems syn på en strukturerad rastverksamhet.
Abstract
Syftet med vår studie är att undersöka hur lärare i fritidshem ser på rastverksamhet och om rasten eventuellt kan bidra till att eleverna utvecklar sociala relationer och socialt lärande. Vi har i vårt arbete utgått ifrån det situerade perspektivet samt barndomssociologin som teoretiska utgångspunkter. Vi har använt oss av en kvalitativ metod, där semistrukturerade intervjuer har utgjort grunden för vårt empiriska material. Vårt material har sedan analyserats med hjälp av den tematiska analysmetoden, som hjälpt oss att identifiera huvudteman i vårt resultat. De identifierade huvudtemana är: Syftet med rastverksamhet, utformandet av verksamheten, rastverksamhet och sociala relationer och barn som behöver verksamheten mer. Studiens resultat visar att, utifrån hur våra intervjuade lärare har talat om rastverksamheten, ett aktivt arbete med rasten är något som gynnar elever, personal och skolan i stort.
Våra frågeställningar som användes för att besvara vårt syfte:
• Hur talar lärare i fritidshem om rastverksamheten?
• Vad kan rastverksamheten eventuellt bidra med?
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Lind, Joakim
Gillberg, Simon
Keywords
Situerat lärande
praktikgemenskaper
legitimt perifert deltagande
sociala relationer
socialt lärande
rastverksamhet
förhållningssätt
fritidshemmet
barnperspektiv
barns perspektiv
Language
swe