• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pedagogers syn på sin egen yrkesroll i den demokratiska processen.

En kvalitativ studie om hur pedagoger förhåller sig till begränsningar i fritidshemmet under Covid-19-pandemin.

Abstract
Vår upplevelse är att kollegor talar om att det blivit en mycket begränsad möjlighet att genomföra en bra verksamhet, särskilt under den pågående Covid-19-pandemin, med ett varierat innehåll då det mesta av tiden ska bedrivas utomhus. Vi ser en risk med att fritidsverksamheten mer uppfattas och upplevs som barnpassning utomhus av pedagogerna, likt så som Haglunds (2009) diskurs, “överbliven tid” beskrivs. Där en social praktik som bedrivs mer än en genomtänkt skolform där eleverna ska erbjudas en stimulerande verksamhet där omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet. Syftet med undersökningen är att analysera hur pedagoger kunnat förhålla sig till de restriktioner som funnits på fritidshemmet under Covid-19-pandemin utifrån delaktighet och elevinflytande. Undersökningen utgår från en hermeneutisk ansats och genomfördes som en kvalitativ studie i form av fokusgruppsdiskussioner. Det empiriska materialet har tolkats med hjälp av en tematisk analysprocess och utifrån Deweys teorier om demokrati och utbildning med en helhetssyn på eleverna. Resultatet visar att organisatoriska förutsättningar och restriktionerna till följd av Covid-19-pandemin påverkar möjligheten till delaktighet och inflytande i hög grad. Det som skiljer sig åt i de empiriska resultaten är hur pedagogerna har kunskap och förmåga att förhålla sig till de begränsningar som finns. Pedagogens syn på sin egen roll i den demokratiska processen och huruvida man använder sig av att fånga tillfället i flykten och använda sig av sin professionella ledarförmåga visar sig också ha betydelse i vår tolkning av resultaten.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/79002
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
13Y_JA_publicera_M_Andersson_och_M_Dalerstedt_LRXA1G_HT21[1].pdf (744.3Kb)
Date
2023-10-26
Author
Andersson, Maria
Dalerstedt, Maria
Keywords
Elevinflytande, fritidshem, delaktighet, inflytande, formellt inflytande, informellt inflytande, demokrati, ledarskap, Covid-19-pandemi
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV