Pedagogers deltagande i barns lek inomhus och utomhus.
En kvalitativ observationsstudie om pedagogers interaktionsmönster i barns lek.
Abstract
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagogers deltagande i barns fria lek tar
sig uttryck beroende på om lärmiljön är utomhus eller inomhus. Studien bygger på våra egna
iakttagelser att pedagogers deltagande skiljer sig åt beroende på om leken sker inomhus eller
utomhus. Policytexter inom förskolan samt aktuell forskning påtalar att det är viktigt att
pedagoger deltar i barns lekar för att kunna utveckla deras lärande och lekrepertoarer. Studien
ramas in av följande frågor: Hur kan pedagogernas deltagande i barns lek kategoriseras utifrån
mönster av vilka roller de tar och hur kommunikationen ser ut inomhus respektive utomhus?
Vad kännetecknar kommunikationen mellan vuxen och barn i sådana samspelssituationer -
stöttar pedagogerna barns lärande och lek och i sådana fall hur?
Metoderna vi använde relaterar till de två olika frågorna. Först genomfördes observationer där
vi kategoriserade kommunikationsmönstren utifrån hur samspelet mellan vuxna och barn såg
ut i lek inomhus respektive utomhus. Därefter genomfördes även videoinspelningar som mer
konkret ger exempel på hur samspelet såg ut inom dessa situationer. Analyserna bygger på ett
sociokulturellt perspektiv utifrån vilket sätt vuxna kommunicerar med och stöttar barns
lärande och lek, och i sådana fall hur.
De viktigaste resultaten i vår studie är att pedagogers deltagande skiljde sig åt beroende på om
pedagogiken skedde inomhus eller utomhus. Det mest tydliga mönstret var att det skedde
betydligt mer övervakande utomhus än inomhus. Inomhus befann sig pedagogerna fysiskt
närmare och var mer lyhörda till barnens lekar än utomhus och kunde samspela med barnen
utifrån det. Ett annat viktigt resultat var att pedagogerna sällan deltog aktivt en längre stund i
barnens lekar oavsett lärmiljön. Vid de tillfällen de deltog en längre stund hade pedagogerna
ofta ett undervisningssyfte med aktiviteten. Analysen av videoobservationerna visade också
att pedagogerna kunde skifta roller under samma situation.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-02-26Author
Josefsson, Ellinor
Gustafsson, Erika
Keywords
Förskola, Pedagogers deltagande, Fri lek, Vuxen-barn interaktion, Inomhus, Utomhus
Language
swe