Browsing Kandidatuppsatser (IPKL) by Title
Now showing items 1-20 of 134
-
“Alla årskurser har olika problem”
(2023-10-19)Sedan benämningen för “sex- och samlevnad” ändrades till “sexualitet, samtycke och relationer”, har ämnet fått en mer betonad del i skolans uppdrag samt blivit en tydligare del av skolans värdegrund. Syftet med denna ... -
Att bli sams i den pedagogiska sandlådan En litteraturstudie om möjliggörande och hindrande faktorer i samverkan mellan fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan
(2022-03-16)Fritidshemmet och den obligatoriska grundskolan ska samverka kring elevernas utveckling och lärande. Utifrån att dessa är två olika verksamheter som ska samverka är syftet att granska och göra en översikt av svenska ... -
Att skapa en inkluderande verksamhet för alla barn i fritidshemmet
(2023-10-26)Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger på olika fritidshem beskriver att de arbetar med inkludering och tillgängliga lärmiljöer ur ett specialpedagogiskt perspektiv samt ur ett fritidspedagogiskt ... -
Att skapa en plats för återhämtning
(2023-10-24)Examensarbetets syfte är att undersöka hur man arbetar för att erbjuda vila och rekreation i fritidshemmet. För att ta reda på det har vi studerat hur arbetet ser ut i planeringsfasen, i utformningen av verksamheten och i ... -
Att subjektifieras i lärmiljön på fritidshemmet. Erbjuder fritidshemmet en lärmiljö som motverkar eller befäster tvåkönsnormen?
(2022-03-16)Studien avser undersöka de normbärande saker som döljer sig i lärmiljön på fritidshem. Studien utgår från skrivningar i läroplanens värdegrund som bland annat menar att begränsande normer ska motverkas i fritidshemmet. De ... -
Är du redo? En studie om blivande lärare i fritidshem och deras tilltro till självförmåga inför det dubbla uppdraget och en kluven yrkesprofession.
(2022-03-15)Syftet med vår uppsats har varit att undersöka hur blivande lärare i fritidshem beskriver sin tilltro till självförmåga inför sitt kommande yrkesliv. Då vi har valt att arbeta med vår studie utifrån att det är ett dubbelt ... -
Är fritidshemmets lärmiljöer tillgängliga för alla?
(2023-10-26)Syftet med studien var att undersöka hur lärare i fritidshem anpassar verksamheten för elever inom NPF –spektra samt för de elever som inte diagnostiserats, men som de ser är i behov av extra stöd. Detta i förhållande ... -
Åldersindelat eller åldersblandat? Förskollärares uppfattningar om förskolans ålderskonstellationer och hur de påverkar barnens utveckling och lärande
(2023-10-19)Den svenska förskolans läroplan beskriver att förskolan ska skapa förutsättningar för utveckling och lärande för alla barn (Läroplan för förskolan [Lpfö18], 2018). Dock förespråkar den varken för någon typ av åldersindelning ... -
Bakom stängda dörrar
(2023-10-21)With this essay, we hope to contribute to an understanding of the complex situation many of our future colleague’s face on a daily basis. The purpose of this study is to examine the experiences of preschool personnel ... -
Barns identitetsarbete i olika utbildningskontexter
(2023-10-19)Precis som alla andra frågar sig även barn vilka de är och hur de skall bli den de vill vara. Deras identitetsarbete formas i skolan, fritidshemmet och andra utbildningskontexter i och med att platser där de spenderar ... -
Barns inflytande och delaktighet. En studie om hur fritidslärare arbetar med barns inflytande och delaktighet
(2022-03-17)Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka hur fritidslärare talar om sitt arbete med inflytande och delaktighet och vilka betydelsefulla faktorer som spelar in i möjliggörandet. Frågeställningarna som vi utgått ... -
Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel
(2023-10-24)I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. ... -
Boksamtal och språkutveckling i förskolan - en kvalitativ studie med tre olika barnböcker
(2023-10-19)Syftet med studien är att undersöka hur boksamtal och samspel kan bli ett verktyg för barns utveckling av språket. Våra forskningsfrågor är: Hur anser pedagoger att boksamtal/dialogisk läsning bidrar till barnens ... -
Bråkiga pojkar och duktiga flickor? En studie om könsmönster i fritidshemmet.
(2022-03-17)Sedan studien började har studiens syfte och frågeställningar förändrats, vilket är värt att notera i Bilaga 1, s.43 där jämställdhetsuppdraget nämns, men som sedan inte varit studiens fokus eller syfte. Att motverka ... -
Carpe momentum!
(2023-10-19)Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem arbetar pedagogiskt utifrån elevernas intressen, initiativ och behov i den situationsstyrda undervisningen och vad som begränsar möjligheten till undervisning i stunden. ... -
Cyberbullying i fritidshem
(2023-10-23)Denna studie handlar om fenomenet cyberbullying och vilka potentiella arbetssätt som finns för att motverka dess uppkomst i fritidshemmet. Anledning till att denna studie genomfördes grundar sig i personliga erfarenheter ... -
”Där kan de känna att de lyckas.”
(2023-10-26)Syftet med vår undersökning är att öka kunskapen om hur man i fritidshemmen anpassar verksamheten för elever med ADHD, samt undersöka hur man inom olika yrkeskategorier inom skolan ser på specialpedagogiskt arbete i ... -
Demokrati och praxisgemenskaper i fritidshemmets didaktik
(2023-10-23)Syftet med denna systematiska litteraturöversikt är att undersöka existerande forskning om didaktik i fritidshem i relation till lärarens roll, demokratiska arbetssätt och praxisgemenskaper. Datainsamlingen har baserats ... -
Den digitala leken - något att ta vara på i fritidshemmet En kvalitativ intervjustudie om hur lärare beskriver sitt uppdrag att främja den meningsfulla fritiden med hjälp av den digitala populärkulturen
(2022-03-16)Denna studie undersöker hur lärare i fritidshem uttrycker och resonerar kring hur de beskriver sitt uppdrag att erbjuda en meningsfull fritid i relation till elevers intresse och erfarenheter av digitala media och ... -
Den digitala leken! En observationsstudie av digital lek i fritidshemmet med fokus på inne- och uteslutning
(2022-03-15)Syftet med detta examensarbete är att bidra med kunskap om hur inne-och uteslutning sker i digital lek, vilket observerats i fritidsverksamheten. Frågeställningarna var: “Hur kommunicerar eleverna med varandra i digital ...