Pedagogiskt ledarskap i fritidshem ur ett genusperspektiv.
Abstract
Syftet med vår studie är att identifiera och utforska genusdiskurser i grundlärares
beskrivningar av pedagogiskt ledarskap i fritidshem och hur det påverkar verksamhetens
utformning. Genom att använda kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer har vi
intervjuat fyra kvinnliga och tre manliga grundlärare i fritidshem om hur de beskriver sig
själva och andra som pedagogiska ledare utifrån en genusdiskurs. Vi har också analyserat
hur verksamheten inom fritidshemmet beskrivs utifrån olika diskurser. I studien utgår vi
från en feministisk poststrukturalistisk ansats för att utforska de rådande och konkurrerande
diskurserna. Resultatet i vår studie visar att vid beskrivningen av sitt eget pedagogiska
ledarskap utgår de intervjuade utifrån en förhållandevis könsneutral diskurs. Både män och
kvinnor beskriver sitt uppdrag som pedagogisk ledare där centrala delar är omsorg,
relationer, trygghet och struktur. De intervjuade menar att dessa delar är grundläggande och
skapar förutsättningar för elevernas lärande och utveckling. Däremot vid beskrivningen av
andras ledarskap och roller på fritidshemmet träder de intervjuade in i en genusdiskurs där
män och kvinnor beskrivs utifrån könsstereotypa mönster. Män beskrivs vara lekfarbror,
förebilder, oförberedda och orädda. Deras roll på fritidshemmet beskrivs främst vara att
sätta igång och delta i fysiska aktiviteter. Kvinnor däremot beskrivs vara mer
omsorgstagande, stå för struktur och ordning samt vara välplanerade. Vi kan genom vår
studie se att vid beskrivning av andras pedagogiska ledarskap spelar kön roll och beskrivs
ofta utifrån motsats till varandra. Studien visar vidare att genusdiskursen kring rollerna på
fritidshemmet är så pass befästa att det påverkar arbetsdelningen där personal både blir
positionerad av diskursen och ibland väljer självmant utifrån den rådande genusdiskursen.
Detta märks framförallt när unga vikarier tillsätts då de ofta får en könsstereotyp roll i
verksamheten. Att ställa sig på tvärs med diskursen beskrivs kräva medvetenhet och är ett
aktivt val där syftet är att vara en motpol mot rådande normer. Utifrån vår forskning har vi
synliggjort en del av de diskurser kring pedagogiskt ledarskap, roller och genus som finns
hos de som arbetar i fritidshem och vilken påverkan de får på verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-12-07Author
Larsson, Adam
Skymberg, Marcus
Keywords
Genus, diskurs, pedagogiskt ledarskap, feministisk poststrukturalism, fritidshem, diskursanalys.
Language
swe