Planeringstid i fritidshem
- Fritidslärares uppfattningar av planeringstiden.
Abstract
Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka uppfattningar som
förekommer bland fritidslärare gällande deras planeringstid samt arbetet med fritidshemmets
måluppdrag, men även om tiden för planering är tillräcklig för lärare att uppfylla
måluppdragen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sju anställda lärare i fritidshem
där vi sedan använt en fenomenografisk ansats för att analysera intervjuerna utifrån
deltagarnas svar. Resultatet som framträder i studien är att även om lärarnas planeringstid
varierar tidsmässigt, behöver lärare mer tid för planering. Detta för att ha en möjlighet att
uppfylla fritidshemmets måluppdrag. De faktorer som påverkar lärares planeringstid så att
den inte är tillräcklig är exempelvis att lärare i fritidshem behöver arbeta som extra resurs i
klassrum, eller då lärare har andra uppgifter som berör skolverksamheten. Vidare har vi
redovisat i vårt resultat att det finns en skillnad mellan olika fritidslärares uppfattning av
arbetet kring fritidshemmets måluppdrag. Några lärare i fritidshemmet upplever att de klarar
av att uppfylla måluppdragen i stor utsträckning, medan andra upplever betydligt mindre av
att arbeta mot fritidshemmets måluppdrag. Även brist på utbildad personal och dålig kollegial
samverkan har påverkan på arbetet med måluppdragen. Helhetsbilden som förmedlas är att
anställda inom fritidshemmet behöver mer tid för planering och detta med stor sannolikhet
skulle underlätta arbetet mot fritidshemmets måluppdrag.
Degree
Student essay
Collections
Date
2023-10-19Author
Opasinov, Filip
Zander, Viola
Keywords
Fritidshem, Fritidslärare, Planeringstid
Language
swe