• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Planeringstid i fritidshem

- Fritidslärares uppfattningar av planeringstiden.

Abstract
Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka uppfattningar som förekommer bland fritidslärare gällande deras planeringstid samt arbetet med fritidshemmets måluppdrag, men även om tiden för planering är tillräcklig för lärare att uppfylla måluppdragen. Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med sju anställda lärare i fritidshem där vi sedan använt en fenomenografisk ansats för att analysera intervjuerna utifrån deltagarnas svar. Resultatet som framträder i studien är att även om lärarnas planeringstid varierar tidsmässigt, behöver lärare mer tid för planering. Detta för att ha en möjlighet att uppfylla fritidshemmets måluppdrag. De faktorer som påverkar lärares planeringstid så att den inte är tillräcklig är exempelvis att lärare i fritidshem behöver arbeta som extra resurs i klassrum, eller då lärare har andra uppgifter som berör skolverksamheten. Vidare har vi redovisat i vårt resultat att det finns en skillnad mellan olika fritidslärares uppfattning av arbetet kring fritidshemmets måluppdrag. Några lärare i fritidshemmet upplever att de klarar av att uppfylla måluppdragen i stor utsträckning, medan andra upplever betydligt mindre av att arbeta mot fritidshemmets måluppdrag. Även brist på utbildad personal och dålig kollegial samverkan har påverkan på arbetet med måluppdragen. Helhetsbilden som förmedlas är att anställda inom fritidshemmet behöver mer tid för planering och detta med stor sannolikhet skulle underlätta arbetet mot fritidshemmets måluppdrag.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/78869
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
zanderviola_LATE_147380_7462777_Planeringstid_i_fritidshem_(1)[1].pdf (642.2Kb)
Date
2023-10-19
Author
Opasinov, Filip
Zander, Viola
Keywords
Fritidshem, Fritidslärare, Planeringstid
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV