Now showing items 1-20 of 34

    • 1/3-modellen - interaktivt lärande i musikteori 

      Asplind, Björn; Löfdahl, Marcus (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-05-10)
      Hösten 2011 genomfördes ett pilotprojekt med distansutbildning (Blended Learning) inom det konstnärliga området. Detta tog sig konkret form i en fristående kurs i musikteori på 7,5 högskolepoäng med 12 studentplatser. ...
    • Affärssystemsbaserade företagsspel - som integrerande moment av kurser på ekonom- och logistikprogrammen 

      Klingberg, Jonas; Magnusson, Johan (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2012-01-20)
      Syftet med det projektet är att vidareutveckla involvering av it-baserade inslag i utbildningen genom användningen av ett affärssystemsbaserat företagsspel (ERPsim). Genom detta ämnar projektet stärka verksamhetsnärheten ...
    • Alternativa undervisningsformer vid Göteborgs universitet. 

      Pareto, Lars; Leric, Zana (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-06-15)
      På Göteborgs universitet används en mångfald av s.k. alternativa undervisningsformer såsom verksamhetsförlagd utbildning, utbildning av yrkesverksamma, problembaserat lärande, projektundervisning, arbetsintegrerat lärande, ...
    • ‘Am I being heard?’ The ‘voice of’ students with disability in higher education: A literature review 

      Lane, Linda (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2017-06-09)
      Research in higher education suggests the need for higher education to show greater understanding and awareness of the lived experiences of disabled students. These sources argue that knowledge and understanding of barriers ...
    • Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande 

      Abelin, Åsa; Behrns, Ingrid; von Feilitzen, Mattias; Laakso, Katja (PIL-enheten, 2013-04-26)
      Ny teknik har gjort det möjligt att utveckla nya undervisningsformer. Men detta leder också till att vi ställs inför nya frågor och utmaningar. Projektet Att använda personbaserade inspelningar i interaktivt lärande - ...
    • Att samarbeta pedagogiskt över språkgränserna 

      Avril, Chloé; Ehrling, Sara (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, 2013-01-28)
      Inom ramen för detta projekt har två tvärspråkliga kurser med inriktning mot litteratur och genus skapats, SPL131 och SPL132. Vi ville genom projektet samla den pedagogiska och ämnesmässiga kompetens kring genusfrågor som ...
    • Att skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Wahlandt, Anette (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-06-12)
      Skrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att ...
    • Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen. 

      Johansson, Peter; Landqvist, Hans; Olsson, Mikael; Dragemark Oscarson, Anne; Pettersson, Tobias (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt, 2011-12-15)
      2010 föreslog Lärarutbildningsnämnden (LUN) ett projekt kallat Didaktiska fördjupningskurser för universitetslärare inom och utom lärarutbildningen, vilket skulle utföras inom ramen för PIL:s högskolepedagogiska ...
    • Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet 2019–2021. Slutrapport. 

      Sunnerstam, Maria; University of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL); Göteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) (Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), 2022-03-21)
      Projektet DigiKomp (Digital kompetens i undervisning och examination vid Göteborgs universitet) har under tre år arbetat universitetsövergripande och med stark verksamhetsförankring för att genom erfarenhetsutbyte och ...
    • Drama pedagogy in Nursing Education – Learning about care, encounters and communication 

      Berg, Linda; Höglund Arveklev, Susanna; Larsson, Stina; Lepp, Margret (Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)
      A good understanding of communication skills is a core element of nursing education. High demands are placed upon nurses for professionalism and competence in their encounters with patients, relatives, colleagues and ...
    • Drama Pedagogy in Nursing Education – Learning about Conflict Management 

      Lepp, Margret; Larsson, Stina; Höglund Arveklev, Susanna; Berg, Linda (Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2019)
      Knowledge about conflict management is necessary in today’s increasingly stressful working environment in the health and medical system, because the working climate affects the staff and increases the risk of interpersonal ...
    • Drama Pedagogy in Specialist Nursing Education in Care for Children – Learning about Conflict Management 

      Lepp, Margret; Wigert, Helena; Höglund Arveklev, Susanna; Larsson, Stina; Berg, Linda (Centre for Culture and Health, University of Gothenburg, 2020)
      Knowledge of conflict management is necessary to avoid the negative impact conflicts can have on patients, relatives, students, healthcare staff, and healthcare organisations. This report examines the use of drama pedagogy ...
    • Dramapedagogik i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot hälso- och sjukvård för barn och ungdomar – studenters lärande om konflikthantering 

      Lepp, Margret; Wigert, Helena; Höglund Arveklev, Susanna; Larsson, Stina; Berg, Linda (Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2020)
      Kunskap om konflikthantering är nödvändig då konflikter kan ha en negativ påverkan på såväl patienter, närstående, studenter och vårdpersonal som hälso- och sjukvårdsorganisation. Föreliggande rapport handlar om att med ...
    • Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande i omvårdnad med fokus på bemötande och kommunikation 

      Berg, Linda; Höglund Arveklev, Susanna; Larsson, Stina; Lepp, Margret (Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2016)
      Kunskap om bemötande och kommunikation är centralt i sjuksköterskeutbildningen. I den framtida yrkesrollen ställs höga krav på professionalitet och kompetens i mötet med patienter, närstående, kollegor och studenter. Ett ...
    • Dramapedagogik i vårdutbildning – sjuksköterskestudenters lärande om konflikthantering 

      Lepp, Margret; Larsson, Stina; Höglund Arveklev, Susanna; Berg, Linda (Centrum för kultur och hälsa, Göteborgs universitet, 2018)
      Kunskap om konflikthantering är nödvändig i dagens alltmer stressfulla arbetsklimat inom hälso- och sjukvårdssystemet eftersom arbetsklimatet påverkar personalen och ökar risken för interpersonella konflikter. Om dessa ...
    • Feministiska ambitioner i det teknovetenskapliga klassrummet 

      Ottemo, Andreas (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01)
      I denna artikel diskuteras svårigheter förenade med att omsätta feministiska ambitioner och genusvetenskapliga lärdomar i högre teknisk utbildning. Med utgångspunkt i en läsning av ett urval texter som diskuterar utbildning ...
    • Formativ kursutvärdering. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet. 

      Carlsson, Ninni (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2013-12-16)
      Denna projektrapport är genomförd vid Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) vid Göteborgs universitet. Syftet har varit att undersöka om och hur en verkstad i formativ kursutvärdering kan ingå i ...
    • GUL-användning och behov av digitala verktyg 

      Sunnerstam, Maria (Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2014-10-15)
      Lärplattformen GUL breddinfördes inom Göteborgs universitet i januari 2009. Ansvar för förvaltning och utveckling av lärplattformen har fram till årsskiftet 2013/2014 legat inom Utbildningsenheten men ligger idag vid ...
    • Implementering av GUL. 

      Lundin, Johan; Sunnerstam, Maria (Göteborgs universitet, Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL), Västra Hamngatan 25, Box 300, SE 405 30 Göteborg, 2011-01-15)
      Rapporten syftar till att belysa införandet av Göteborgs universitets lärplattform (GUL) och utgöra underlag för diskussion och reflektion. Göteborgs universitet beslutade införa en universitetsgemensam lärplattform och ...
    • Inventering av pedagogiska karriärvägar på Sveriges högskolor och universitet 

      Ryegård, Åsa (PIL-enheten, 2013-09-26)
      Pedagogiska karriärvägar är på frammarsch i Sverige. Det framkommer i den inventering som gjorts under våren 2013 och vars resultat beskrivs i den här rapporten. Lärosätena vid Sveriges högskolor och universitet har beskrivit ...