Browsing Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori by Title
Now showing items 15-34 of 101
-
Ett campus för staden? Diskursanalys av hur ett offentligt förändringsprojekt ramas in i Göteborg
(2018-10-29)Uppsatsen undersöker kommunikationen kring Göteborgs universitets omdebatterade, men hittills outforskade, förändringsprojekt Campus Näckrosen i syfte att upptäcka vilka diskurser och inramningar som används av dels ... -
CARL BILDTS BEMÖTANDE AV JÄVSANKLAGELSER PÅ TRE OLIKA MEDIALA ARENOR – EN RETORIKANALYS
(2012-06-14)In July 2011 the journalists Martin Schibbye and Johan Persson are arrested in Ethiopia when on a mission to report the activities of the oil exploration company Lundin Petroleum. Following a trial, closely observed ... -
Demokratiska värden som varumärke. En studie om "Göteborg 2021".
(2013-12-12)Alltfler kommuner har börjat tänka och arbeta som om det vore en produkt med konkurrens. Detta innebär att många städer idag också vill marknadsföra sig. Det kräver att staden blir ett varumärke. Att lyckas med utmaningen ... -
Diagonalizable algebras and the length of proofs
(2011-11-28)We rederive a theorem of Shavrukov [17] on the diagonaliz- able algebras of PA and ZF using an approach that differs ever-so slightly from the original. This gives a somewhat stronger result (which was im- plicit in the ... -
DIGITALA KANALER FÖRENKLAR INTERN KOMMUNIKATION. Hur kan digitala kanaler förenkla den interna kommunikationen och därigenom underlätta, förbättra och effektivisera arbetet i organisationen?
(2016-11-14)Syftet med den här uppsatsen är att undersöka Regionservice interna kommunikation och digitala kanaler för att ta reda på hur digitala kanaler kan förenkla, underlätta och effektivisera arbetet i organisationen. Resultatet ... -
Du är inte ett varumärke. En kritisk guide till personliga kommunikationsplaner.
(2013-12-18)Uppsatsen problematiserar begreppet "personligt varumärke" med avseende på personlig identitet, intersektionalitetsperspektiv och moraliska perspektiv. En mall för en kommunikationsplan utarbetas för den som har, eller ... -
Enhetschefers användning av stödkanaler. Praxisanalys över enhetschefers informationsarbete i Lundby stadsdelsförvaltning
(2016-02-17)Syfte: Att belysa de kriterier som kommunikationskanalerna behöver uppfylla för att effektivt stödja linjekommunikationen i offentlig förvaltning och att ge förslag till förbättringar till Lundby SDF. Teori: Christian ... -
FACEBOOKS MÖJLIGHETER OCH RISKER En studie om svenska kommuners användande av Facebook
(2017-06-12)Syftet med denna uppsats att utröna vilka möjligheter och vilka risker som svenska kommuner identifierar med ett användande av Facebook (och andra sociala medier) och om uppfattningen om dessa möjligheter skiljer sig mellan ... -
Feedback i chefens kommunikation – principer och praktik. En studie av ett chefsverktyg för kommunikativa ledare och upplevd feedback bland undersköterskor på ett äldreboende i Göteborg
(2018-10-29)Syfte: Att undersöka hur kommunikationen mellan enhetschef och undersköterskor på ett äldreboende relaterar till Göteborgs Stads chefsverktyg Feedbackverktyget, samt vilken slags feedback som upplevs av personal på ... -
Felaktiga förväntningar. En studie av Arbetsförmedlingens kommunikation mot ungdomar
(2013-12-12)Arbetsförmedlingen, en av Sveriges största myndigheter, åtnjuter alltjämt ett väldigt lågt förtroende bland landets medborgare. Tidigare forskning visar att det förekommer att framförallt ungdomar tänker sig att ... -
Den flertydiga mångfalden. Föreställningar om mångfald och jämställdhet i Uddevalla kommuns socialtjänst.
(2015-08-16)Denna uppsats har som syfte att undersöka förutsättningarna för Uddevalla kommuns aktiva arbete med mångfald och jämställdhet i socialtjänsten. Med utgångspunkt i diskrimineringslagen ska alla arbetsgivare skriftligen ... -
FÖLJSAMHET I EVIDENSRÖRELSEN En studie av följsamhetsproblematik utifrån exemplet Förskrivning av fysisk aktivitet
(2016-07-05)Evidensrörelsen har vuxit sig stark inom hälso- och sjukvården. Därmed finns det en strävan som de flesta delar, mot en hälso- och sjukvård som bygger på vetenskaplig kunskap. Att basera beslut på vetenskap är dock inte ... -
FÖRESTÄLLNINGAR OM EN VÅRDKEDJA
(2016-11-07)I media rapporteras återkommande om bilden av en bristande vårdkedja där patienter, barn och andra närstående blir lidande på grund av bristerna mellan och inom samhällets välfärds-organisationer. Patienter rapporteras ... -
Goa patienter och kompetent personal? En innehålls- och textanalys av Sahlgrenska Universitetssjukhusets värdeord på Instagram
(2018-10-29)De senaste decennierna har sjukvården i Sverige genomgått en rad förändringar i organisation och kommunikation. Idéer om New Public Management och faktorer som privatisering och digitalisering öppnar för en varumärkesorientering ... -
"Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar." En studie av Körkortsbokens bild av bilföraren
(2014-10-13)Trafiken består av komplexa system och ett regelverk, vars syfte ytterst är att förhindra att människor dör eller skadas svårt. Därför är det av största vikt att kommunikationen fungerar väl under körkortstagarens utbildning ... -
”HAR DU INGENTING ATT SÄGA SÅ SÄG DET” En tvåfallsstudie om kriskommunikationen under sexbrotten i Borås 2014 och skolattacken i Trollhättan 2015
(2017-06-12)This two case study examines how two communicators communicated during two different crisis situations; the sex crimes in Borås 2014 and the school attack in Trollhättan 2015. In the first crisis, a trainee at two ... -
Hisingens Kulturskola – mer än bara musik. En undersökning av Hisingens kulturskolas strategier för att skapa ett tydligt varumärke och profil för verksamheten.
(2015-08-17)The purpose of this thesis was to examine the strategies that Hisingens kulturskola, as a public organization, applies and intends to apply in order to create Hisingens kulturskola as a distinctive brand and an expressing ... -
How is hierarchy established in peer interaction? A CA study of preschool children during free play
(2015-10-03)The aim of this study is to examine how children create hierarchy in peer interaction when playing freely in a preschool setting. The research question that this study sets out to answers is: How is hierarchy established ... -
HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019
(2019-09-25)Syfte: Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019. Teori: De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier. Metod: Kvalitativ ... -
Hur når vi ut? Om att mäta engagemang på sociala medier
(2018-10-29)Syfte: Syftet för denna undersökning är att analysera hur den offentliga organisationen Göteborgsregionens kommunalförbund, GR, når ut på tre olika sociala medier-plattformar: Facebook, Instagram och Twitter. Detta kommer ...