Browsing Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori by Title
Now showing items 11-30 of 101
-
Behovsstyrd kommunikation. Ett förarbete för Pedagog Göteborg.
(2015-08-17)Syfte: Att skapa underlag för behovsstyrd kommunikation på Pedagog Göteborg. Teori: Teorin tar sin utgångspunkt i forskning kring organisationer och fokuserar därefter på en lärande organisation, lärande inom organisationen ... -
THE BEST GOVERNMENT BASED ON CICERO’S DE RE PUBLICA AND DE LEGIBUS
(2023-10-16)In Cicero’s De re publica and De legibus, Cicero established that nature would determine an ideal state but given human nature, this ideal cannot be achieved. I will discuss what kind of political organization Cicero ... -
"Det blir lite mer på feeling": en fallstudie om kommunikatörers klarspråksarbete under coronakrisen
(2022-02-24)Syftet med denna uppsats var att undersöka hur en grupp kommunikatörer vid en kommun i västra Sverige uppfattar klarspråk och hur de upplever att deras klarspråksarbete påverkats av coronakrisen. Syftet var också att ... -
Bokmässans kris hösten 2017. En analys av Maria Källssons uttalanden från ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv
(2018-10-29)Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka Bok- och Biblioteksmässans organisationskris under hösten 2017 ur ett retoriskt perspektiv och ett retoriskt kriskommunikationsperspektiv. Teori: Teorin utgår ifrån begrepp ... -
Ett campus för staden? Diskursanalys av hur ett offentligt förändringsprojekt ramas in i Göteborg
(2018-10-29)Uppsatsen undersöker kommunikationen kring Göteborgs universitets omdebatterade, men hittills outforskade, förändringsprojekt Campus Näckrosen i syfte att upptäcka vilka diskurser och inramningar som används av dels ... -
CARL BILDTS BEMÖTANDE AV JÄVSANKLAGELSER PÅ TRE OLIKA MEDIALA ARENOR – EN RETORIKANALYS
(2012-06-14)In July 2011 the journalists Martin Schibbye and Johan Persson are arrested in Ethiopia when on a mission to report the activities of the oil exploration company Lundin Petroleum. Following a trial, closely observed ... -
Demokratiska värden som varumärke. En studie om "Göteborg 2021".
(2013-12-12)Alltfler kommuner har börjat tänka och arbeta som om det vore en produkt med konkurrens. Detta innebär att många städer idag också vill marknadsföra sig. Det kräver att staden blir ett varumärke. Att lyckas med utmaningen ... -
Diagonalizable algebras and the length of proofs
(2011-11-28)We rederive a theorem of Shavrukov [17] on the diagonaliz- able algebras of PA and ZF using an approach that differs ever-so slightly from the original. This gives a somewhat stronger result (which was im- plicit in the ... -
DIGITALA KANALER FÖRENKLAR INTERN KOMMUNIKATION. Hur kan digitala kanaler förenkla den interna kommunikationen och därigenom underlätta, förbättra och effektivisera arbetet i organisationen?
(2016-11-14)Syftet med den här uppsatsen är att undersöka Regionservice interna kommunikation och digitala kanaler för att ta reda på hur digitala kanaler kan förenkla, underlätta och effektivisera arbetet i organisationen. Resultatet ... -
Du är inte ett varumärke. En kritisk guide till personliga kommunikationsplaner.
(2013-12-18)Uppsatsen problematiserar begreppet "personligt varumärke" med avseende på personlig identitet, intersektionalitetsperspektiv och moraliska perspektiv. En mall för en kommunikationsplan utarbetas för den som har, eller ... -
Enhetschefers användning av stödkanaler. Praxisanalys över enhetschefers informationsarbete i Lundby stadsdelsförvaltning
(2016-02-17)Syfte: Att belysa de kriterier som kommunikationskanalerna behöver uppfylla för att effektivt stödja linjekommunikationen i offentlig förvaltning och att ge förslag till förbättringar till Lundby SDF. Teori: Christian ... -
FACEBOOKS MÖJLIGHETER OCH RISKER En studie om svenska kommuners användande av Facebook
(2017-06-12)Syftet med denna uppsats att utröna vilka möjligheter och vilka risker som svenska kommuner identifierar med ett användande av Facebook (och andra sociala medier) och om uppfattningen om dessa möjligheter skiljer sig mellan ... -
Feedback i chefens kommunikation – principer och praktik. En studie av ett chefsverktyg för kommunikativa ledare och upplevd feedback bland undersköterskor på ett äldreboende i Göteborg
(2018-10-29)Syfte: Att undersöka hur kommunikationen mellan enhetschef och undersköterskor på ett äldreboende relaterar till Göteborgs Stads chefsverktyg Feedbackverktyget, samt vilken slags feedback som upplevs av personal på ... -
Felaktiga förväntningar. En studie av Arbetsförmedlingens kommunikation mot ungdomar
(2013-12-12)Arbetsförmedlingen, en av Sveriges största myndigheter, åtnjuter alltjämt ett väldigt lågt förtroende bland landets medborgare. Tidigare forskning visar att det förekommer att framförallt ungdomar tänker sig att ... -
Den flertydiga mångfalden. Föreställningar om mångfald och jämställdhet i Uddevalla kommuns socialtjänst.
(2015-08-16)Denna uppsats har som syfte att undersöka förutsättningarna för Uddevalla kommuns aktiva arbete med mångfald och jämställdhet i socialtjänsten. Med utgångspunkt i diskrimineringslagen ska alla arbetsgivare skriftligen ... -
FÖLJSAMHET I EVIDENSRÖRELSEN En studie av följsamhetsproblematik utifrån exemplet Förskrivning av fysisk aktivitet
(2016-07-05)Evidensrörelsen har vuxit sig stark inom hälso- och sjukvården. Därmed finns det en strävan som de flesta delar, mot en hälso- och sjukvård som bygger på vetenskaplig kunskap. Att basera beslut på vetenskap är dock inte ... -
FÖRESTÄLLNINGAR OM EN VÅRDKEDJA
(2016-11-07)I media rapporteras återkommande om bilden av en bristande vårdkedja där patienter, barn och andra närstående blir lidande på grund av bristerna mellan och inom samhällets välfärds-organisationer. Patienter rapporteras ... -
Goa patienter och kompetent personal? En innehålls- och textanalys av Sahlgrenska Universitetssjukhusets värdeord på Instagram
(2018-10-29)De senaste decennierna har sjukvården i Sverige genomgått en rad förändringar i organisation och kommunikation. Idéer om New Public Management och faktorer som privatisering och digitalisering öppnar för en varumärkesorientering ... -
"Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar." En studie av Körkortsbokens bild av bilföraren
(2014-10-13)Trafiken består av komplexa system och ett regelverk, vars syfte ytterst är att förhindra att människor dör eller skadas svårt. Därför är det av största vikt att kommunikationen fungerar väl under körkortstagarens utbildning ... -
”HAR DU INGENTING ATT SÄGA SÅ SÄG DET” En tvåfallsstudie om kriskommunikationen under sexbrotten i Borås 2014 och skolattacken i Trollhättan 2015
(2017-06-12)This two case study examines how two communicators communicated during two different crisis situations; the sex crimes in Borås 2014 and the school attack in Trollhättan 2015. In the first crisis, a trainee at two ...