Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 138-157 of 556
-
FAKTORER SOM PÅVERKAR DET SYSTEMATISKA KVALITETSARBETET I FÖRSKOLAN
(2021-02-17)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och skapa en större förståelse för rektors/förskollärares/ barnskötarnas erfarenheter av ett systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. I fokus är vad som har genomförts i praktiken, ... -
Fick du din örfil skriftligt? En kvalitativ studie om gymnasieelevers upplevelser av åtgärdsprogram i matematik
(2013-03-04)Syftet med studien är att genom elevers berättelser undersöka hur de har upplevt åtgärdsprogram i matematik och särskilt stöd under skolgången. Jag är också intresserad av att ta del av eventuella tankar hos deltagarna ... -
Fokus på framgång - en intervjustudie om pedagogers erfarenheter av framgångsrika metoder för att behålla före detta hemmasittare i särskolan och specialskolan
(2014-09-08)Sammanfattning: Hemmasittare definieras av Gladh och Sjödin (2010) som elever som varit frånvarande från skolan under längre tid än tre veckor. Hemmasittare är en växande grupp av elever. Det finns lite forskning kring ... -
”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning
(2023-02-14)Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i förskolans kontext är flertydig. ... -
Föräldrakooperativ en förskola för alla? Förskollärares beskrivningar av barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog
(2014-04-24)Syfte: Syftet med studien är att belysa hur förskollärare på föräldrakooperativ förskola uppfattar barn i behov av stöd och samarbete med specialpedagog. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är ett sociokulturellt ... -
Föräldrastödsprogrammet Komet - en intervjustudie av föräldrar till barn med utvecklingsstörning
(2014-04-10)Syfte Stödet som ges till familjer och föräldrar till barn med utvecklingsstörning har kommit att förändras över tid. Det stöd som idag erbjuds är bland annat deltagande i stödprogram för rollen som förälder. Ett syfte ... -
Förändringens förutsättningar och förhinder - En undersökning inifrån Folktandvården Västra Götaland
(2015-08-26)Organizations today face an immense pressure to change and to facilitate change. This essay revolves around one such organization. In this case the Swedish Public Dental Service in Västra Götaland and in particular their ... -
Föreställningar om specialpedagog som profession - En kvalitativ intervjustudie av två kommunala styrkedjor
(2020-03-09)Syftet med denna studie var att undersöka och få kunskap kring vilka föreställningar om specialpedagog som profession som förekommer i två kommunala styrkedjor. Vår studie baserades på en styrkedja med positionerna; ... -
Förmåga eller inställning? En studie om gymnasiepojkars uppfattningar om orsaker till lägre studieresultat
(2014-06-23)Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka pojkars egen uppfattning och förklaringar om orsaker till att de når lägre studieresultat i skolan än flickor. Två huvudfrågor är: Vad är pojkars egen uppfattning om orsaker ... -
Förskolechefers yrkesval och ledarskap En studie om varför förskolechefsyrket valts och förskolechefers syn på sitt eget ledarskap utifrån ett genusperspektiv
(2016-12-23)Abstract With starting point in a historically changed preschool, dominating ideals in the preschool, women’s representation and status this study aims to examine preschool managers choice of profession and views on their ... -
Förskoleklassen. Förhållningsstrategier i bemötandet av barn i behov av särskilt stöd i Förskoleklassen
(2014-04-24)Syfte: Syftet för studien var att studera vilka förhållningsstrategier mottagande lärare har i Förskoleklassen för att bemöta barn i behov av särskilt stöd under deras första år i skolans värld. Som utgångspunkt för att ... -
Förskollärares horisonter. Samtal för lärande kring svåra lek- och samspelsprocesser i förskolan
(2011-09-19)Syfte: Syftet med studien är att belysa förskollärares tolkning, förståelse och levda erfarenheter kring arbetet i barngrupper, där svåra lek- och samspelssituationer uppstår. I studien belyses även förskollärares levda ... -
Förtroendefulla relationer i särskolan
(2015-12-04)Syfte: Syftet med uppsatsen är att lyfta och undersöka hur och varför några speciallärare i särskolan utvecklar förtroendefulla relationer till sina elever och om speciallärarna upplever att detta kan bidra till ... -
Framgångsfaktorer för en fungerande inkluderande undervisning. En enkätstudie riktad till lärare i en kommun som beslutat att införa "en skola för alla - inkluderande lärmiljöer"
(2014-05-13)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur lärare skattar faktorer, som i forskning visat sig betydelsefulla, för att kunna uppnå en fungerande inkluderande undervisning. Dessa faktorer har betydelse för alla elevers ... -
Framgångsfaktorer för goda resultat. En etnografisk studie av två grundskolors arbete för ökad måluppfyllelse i förorten.
(2015-04-28)Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur två grundskolors lärare och elevhälsoteam arbetar för att stödja elever i förorten till ökad måluppfyllelse. 1. Hur resonerar lärare kring vilket stöd elever i förorten ... -
Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF
(2023-02-16)Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar ... -
Främjande och förebyggande elevhälsoarbete i gymnasie-skola och vuxenutbildning - vad är det?
(2021-08-10)I skollagen (SFS 2010:800) kom förändringar när det gäller elevhälsoarbetet i skolan. Från att tidigare haft en inriktning med framför allt åtgärdande insatser på individnivå ska fokus nu främst vara utifrån ett förebyggande ... -
Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv
(2023-10-18)Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka specialpedagogiska insatser arbetslivet anser ... -
Från elevvård till elevhälsa - förebyggande och hälsofrämjande arbete i grundskolan
(2012-02-13)Syfte: Det övergripande syftet med studien var att utforska hur chefen för elevhälsan, rektorer och specialpedagoger medverkar till det hälsofrämjande och förebyggande arbetet inom elevhälsan i en glesbygdskommun, i studien ...