”För vem planerar du din undervisning”? En kvalitativ intervjustudie med fyra förskollärare om deras erfarenheter och upplevelser av att arbeta med inkluderande undervisning
Abstract
Inkludering har varit ett hett diskussionsämne i samhällsdebatten de senaste åren kring vad
inkludering egentligen är och Skolinspektionens granskning (2018) visar att undervisningen i
förskolans kontext är flertydig. Undervisningen är också problematisk och ett
utvecklingsområde i dagens förskola. Samtidigt som tidigare forskning påvisar att det finns ett
behov av fler studier kring både inkludering och undervisning i förskolans kontext. Denna
samhällsrelevans och kunskapslucka är utgångspunkten till studiens syfte och dess
frågeställningar. Denna studie undersöker vilka erfarenheter och upplevelser förskollärare har
av att arbeta med det som av dem definieras som inkluderande undervisning samt vilka
hindrande och främjande faktorer förskollärarna upplever att det finns kring detta arbete.
Studien utgår från livsvärldsfenomenologin och tar sin teoretiska utgångspunkt i den levda
kroppen där fyra förskollärares erfarenheter och upplevelser har inhämtats genom kvalitativa
intervjuer som metod. I förskollärarna beskrivningar synliggörs att det är betydelsefullt att
kritisk granska sig själv i sin yrkesroll och våga prova på olika arbetssätt som leder till att finna
nya verktyg så att barnen i sin tur kan tillgodogöra sig undervisningen. Förskollärarna beskriver
även vikten av att vara medveten om sitt förhållningssätt och vilka effekter det ger barnen. Om
förskolläraren ser barnen som kompetenta och tycker det är roligt samt är tydlig med vad som
förväntas av dem så ökar chansen att få med dem i undervisningen. Förskollärarna upplever att
bildstöd och tecken är en främjande faktor i arbetet med inkluderande undervisning likaså att
arbeta i smågrupper då det ger alla barn möjligheter att få komma till tals och vara sitt allra
bästa jag. Hindrande faktorer är olika synsätt och olika barnsyner mellan kollegor samt ekonomi
och vikarier. I studien blir också kunskapsbidraget synligt och vad som skulle vara intressant
att utforska vidare.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2023-02-14Author
Sohlström, Jenny
Kvernsjöli, Ida
Keywords
förskolelärare
erfarenheter
upplevelser
inkluderande undervisning
främjande
hindrande
Language
swe