Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 219-238 of 556
-
"Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
(2012-11-05)Syfte Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien ... -
"Jag är ju allt från vaktmästare till pedagogisk ledare..." Rektors syn på pedagogiskt ledarskap
(2014-05-20)Syfte: Studiens huvudsyfte var att undersöka rektorers syn på pedagogiskt ledarskap i grundskolan och få kunskap om hur rektorerna tillämpar detta i praktiken. Syftet var också att få kunskaper om rektorers uppfattningar ... -
"Jag ber att få återkomma". En diskursanalys av systematiska kvalitetsarbeten i grundsärskolan
(2015-07-02)Syfte: Syftet är att med inspiration av diskursanalys granska grundsärskolors systematiska kvali¬tets-arbete i sin helhet. Studiens preciserade frågeställningar är: Hur skrivs kunskap, be¬dömning och betyg fram? och Vilka ... -
”Jag får försöka tills det går”
(2021-02-08)Syfte: Syftet med studien är att genom elevperspektiv synliggöra faktorer som främjar elevers drivkraft och motivation till skolarbete och lärande i grundsärskolan årskurs 7-9. Forsknings-frågor: Vad anser eleverna ger dem ... -
”Jag gillar konstnären och jag gillar att måla” En undersökning av elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier
(2015-11-28)Syfte: Syftet med föreliggande uppsats har varit att undersöka elevers uppfattningar av läsförståelsestrategier, om eleverna uppfattar att de lärt sig något efter att ha arbetat med strukturerad läsförståelseundervisning ... -
”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende
(2015-04-28)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur ... -
“Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”
(2021-06-21)Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring ... -
"Jag kände det själv, att jag inte var så duktig". En fenomenologisk studie om hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan ha påverkat deras självbild och identitet
(2014-04-03)Syfte: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för vilka skolerfarenheter fem ele-ver med dyslexidiagnos i årskurs 6 har, samt vilken betydelse deras läs- och skrivsvårigheter har för elevernas självbild och ... -
”Jag orkar ju inte”. En etnografisk studie om samspelets betydelse i den pedagogiska förskoleklassamlingen.
(2015-10-15)Abstract: Syftet med studien är att undersöka samspelet mellan barn och pedagoger i den pedagogiska samlingen i en förskoleklass. Dessutom är syftet att studera hur pedagogerna reflekterar över samspelet med barnen i ... -
“Jag pekar fuck you till matematikångesten.” En kvalitativ intervjustudie där åtta kvinnors livsberättelser vittnar om upplevelsen av matematikoro, såväl i skolan som i ett vuxet vardagsliv.
(2023-02-22)Mathematical anxiety is a well-known phenomenon and it is common among both students and adults. Previous research shows that mathematical anxiety can lead to difficulties learning math and this in turn can lead to ... -
"Jag ser mig som en samtalspartner" En studie om fem speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner används i verksamheten
(2014-03-27)Syfte: Studien har som syfte att undersöka speciallärares upplevelse av hur deras kompetens som kvalificerad samtalspartner inom språk-, skriv- och läsutveckling används i verksamheten. Teori: För att få en förståelse ... -
Jag vet vad jag kan och inte kan! Betydelse av elevers delaktighet vid utformningen av stödinsatser i matematikämnet
(2015-05-21)Syfte: Syftet med denna studie är att belysa hur delaktiga berörda elever är vid utformning av särskilt stöd och extra anpassningar i matematik samt hur de värderar att få vara delaktiga. Syftet är även att belysa skillnaden ... -
Jag vill inte vara reparatör! Sex specialpedagogers upplevelser och erfarenheter av pedagogiska läs- och skrivutredningar
(2013-09-05)Syfte Syftet med vår studie är att undersöka sex specialpedagogers erfarenheter och upplevelser av pedagogiska läs- och skrivutredningar. Teori I studien har en fenomenologisk livsvärldsansats använts. Genom intervjuer ... -
Jämställd språkutveckling - pedagogisk beskrivning av barns utveckling
(2011-05-09)Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare och specialpedagog be-skriver barns språkliga intresse på förskolan, och hur pedagogerna medvetet arbetar med språk i miljön för att stödja barns ... -
Kan managementkonceptet LEAN stödja lärande i en organisation?
(2012-11-27)Syfte: Att undersöka om ledningsfilosofin The Toyota Way och verktygslådan LEAN; • Stödjer lärande i en organisation, samt • Om ledarens roll för lärande är en viktig kompetens, utifrån teorier om lärande och ledarens ... -
Kartläggning av läs- och skrivsvårigheter bland elever i åk 3-9
(2012-05-11)Syfte: I och med att det står tydligt i den nya skollagen och i Lgr 11 att elever som riskerar att inte nå kunskapsmålen ska utredas, kommer det att krävas tydlighet inom skolan vad gäller kartläggning/utredning av behov ... -
Kategoriskt och relationellt perspektiv. En fenomenografisk studie av fyra specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling
(2015-10-19)Syfte: Syftet med studien var att undersöka specialpedagogers uppfattningar om sitt arbete med elevers läs- och skrivutveckling för att urskilja ett kategoriskt och ett relationellt perspektiv samt för att belysa hur deras ... -
Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan
(2022-01-27)Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver informanterna innebörden av ...