Browsing Magisteruppsatser (IPS) by Title
Now showing items 509-528 of 556
-
Undervisning i förskolan - en kvalitativ studie om förskollärares resonemang att leda undervisning utifrån barns olika behov av lednings, stimulans eller särskilt stöd
(2020-03-27)Syftet med studien är att undersöka hur 8 förskollärare fördelade på olika förskolor resonerar och utformar sin undervisning så att alla barn utvecklas och lär utifrån sina intressen och behov, främst för barn som av ... -
Undervisning i läsförståelsestrategier – vem gör vad?
(2021-06-22)Syfte: Syftet med studien var att undersöka hur speciallärare och högstadielärare uppfattar samarbetet kring planering, genomförande och uppföljning av undervisning i läsförståelsestrategier och deras samarbete ... -
Undervisningsmiljö för läs- och skrivstöd - en studie om i vilken miljö elever i år 7 önskar få läs- och skrivstöd
(2014-09-11)Syfte Syftet är att ta reda på vilken undervisningsmiljö för läs- och skrivstödinsatser som elever i år 7 önskar. Detta för att inte miljön ska hindra elevernas möjligheter att tillgodogöra sig det läs- och skrivstöd de ... -
UNDERVISNINGSSTATEGIER SOM FRÄMJAR LÄRANDE FÖR ELEVER I BEHOV AV STÖD En jämförande studie av sex mellanstadielärares strategier i klassrummet i grundskola och grundsärskola
(2020-01-16)Syfte: Syftet med studien är att undersöka och jämföra vilka undervisningsstrategier lärare i grundskola och grundsärskola använder i klassrummet för att främja lärande hos elever i behov av stöd genom att besvara följande ... -
Upplevelser av särskilt stöd En kvalitativ studie av åtta unga vuxnas upplevelser av särskilt stöd i grundskola och gymnasieskola
(2015-11-27)Syfte: Syftet med undersökningen är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats bidra med kunskap om hur några unga vuxna upplevt särskilt stöd i grundskola och i gymnasieskola. Studien har utgått ifrån följande ... -
Utagerande beteenden i förskolan - en observations- och intervjustudie
(2014-08-26)Syfte Syftet med studien är att beskriva situationer där barn reagerar med utagerande beteenden på en förskoleavdelning samt pedagogernas tankar kring barn som uppvisar utagerande beteende • Hur tänker och upplever ... -
Utmaningar i arbetet med alternativ kompletterande kommunikation Intervjuer med arbetslag i särskolan
(2015-11-10)Syfte Studiens syfte är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare och assistenter som arbetslag uppfattar att det finns i arbetet med AKK samt vad AKK innebär för lärare och assistenter som yrkesgrupp. Vad ... -
Utredningen börjar i klassrummet. Om lärares tankegångar och arbetsmetoder innan särskilda stödinsatser för elever årskurs 1-5
(2012-02-06)Syfte Studiens syfte var att ta reda på hur klasslärare gör när de märker att en elev är i behov av särskilt stöd. Den empiriska enkätundersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar. I enkätundersökningen ... -
Utvärdering av en matematiksatsning inom geometri i förskolan En studie på en förskoleavdelning i en kommun
(2015-11-27)Syfte: Syftet med studien var att utvärdera en förskolas undervisning i matematik från 2012 till 2015, inom ämnesområdet geometri, i enlighet med en specifik matematikplattform som används i en kommun. Frågeställningar: Hur ... -
Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap
(2014-08-21)Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean ... -
Utvecklingen av gymnasiets matematik. En jämförande diskursanalys av ämnes- och kursplaner kopplat till elever i behov av särskilt stöd
(2011-09-23)Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida de nya styrdokumenten för matematik 2011 tillhör en annan diskurs än styrdokumenten från 2000. Av intresse är hur identifierade diskurser i kombination med eventuell ... -
Va? Är det upp till oss? - En studie om ”kulturer” och specialpedagogens bidragande stöd till den ”positiva kulturen”.
(2015-10-12)Syfte: Studiens syfte var att belysa hur specialpedagoger kan bidra för att hjälpa arbetslag att öka det positiva klimatet. För att nå detta syfte har jag valt att redogöra för de olika kulturerna, vad som kännetecknar ... -
Vad andra inte ser - Fyra elevers upplevelser av särskilda stödinsatser
(2014-05-15)Syfte: Mitt syfte med den här studien är att studera elevers upplevelser av specialpedagogiska insatser. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i ett livsvärldsperspektiv, då det i första hand är elevers upplevelser av ... -
Vad är särskilt med ett särskilt begåvat barn?
(2021-02-08)Syfte Det övergripande syftet med studien är att få kunskap om hur sju specialpedagoger uppfattar att särskild begåvning hos barn yttrar sig. Vidare är syftet att undersöka hur dessa specialpedagoger uppfattar särskilt ... -
Vad förmedlar texten i likabehandlingsplaner? En kvalitativ innehållsanalys
(2012-10-01)Syfte: Genom skollag (2010:800) och Diskrimineringslag (2006:67) har varje skola ansvar för att ta fram en likabehandlingsplan för att undanröja riskerna för diskriminering eller mobbing. Till si hjälp att kunna producera ... -
Vad förväntar de sig? En studie om 43 grundskollärares förväntningar på specialpedagogen
(2014-08-25)Syfte: Det övergripande syftet är att undersöka vad lärare förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta med och hur dessa förväntningar ställer sig i relation till de kompetenser som specialpedagogen har enligt ... -
"Vad hade hänt annars?" Fyra flickors livsberättelser om sin tid i en särskild undervisningsgrupp
(2012-02-09)Syfte: Studiens syfte har varit att ta del av fyra flickors livsberättelser om deras tid i en särskild undervisningsgrupp. Följande forskningsfrågor har fokuserats i undersökningen: o Vilka sociala och kunskapsmässiga ... -
Vad ska man med specialpedagogen till? Rektorers uppfattning om specialpedagogens roll i skolutvecklingsfrågor
(2012-10-29)Syfte: Att studera hur rektorer ser på specialpedagogers arbetsuppgifter i skolutvecklings frågor. Dessutom ville vi undersöka hur rektorer kan uppfatta begreppet skolutveckling. Ambitionen var att lyfta fram rektorernas ... -
"Vad tror ni kommer att hända i nästa kapitel?" En kvalitativ studie i hur inkluderande processer framträder i klassrummet
(2014-04-10)Syfte: Det som jag i denna studie definierar som inkludering är att undersöka om en specifik verksamhet är anpassad till alla elever, och om det därigenom återfinns mönster som då framträder. Studiens syfte är att fokusera ...