Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF
Abstract
Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med
neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än
övriga elever. Det finns därför behov av att lyfta fram vad elever med NPF själva uppfattar som
framgångsrikt i undervisningen och vad som gör lärmiljön tillgänglig och leder till kunskapsutveckling och välmående. Studiens syfte är att utifrån ett specialpedagogiskt-, relationellt
perspektiv och en fenomenografisk ansats beskriva hur elever i grundskolans mellanstadium
med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppfattar fenomenet framgångsfaktorer i undervisningen gällande kunskapsutveckling och välmående. Avsikten är också att söka efter och
beskriva kvalitativa likheter och skillnader i elevernas uppfattningar kring fenomenet. De
frågeställningar som studien söker svar på för att uppnå syftet är: Vad uppfattar eleverna vara
framgångsfaktorer i undervisningen gällande kunskapsutveckling och välmående? Hur uppfattar eleverna att framgångsfaktorerna har bidragit till kunskapsutveckling och välmående?
Studiens teoretiska utgångspunkter är specialpedagogiskt perspektiv, relationell pedagogik och
kommunikativt och relationsinriktat perspektiv (KoRP). Genomförande gjordes utifrån en
fenomenografisk ansats där beskrivningar och analys utgick från åtta elevers utsagor kring
fenomenet och som metod användes semistrukturerade intervjuer. Fyra kategorier uppfattades
som framgångsfaktorer i undervisningen för kunskapsutveckling och välmående: kamratrelationer, elev–lärarrelation, rast och paus och lärmiljö. Genom dessa kategorier kunde det
utläsas att framgångsfaktorerna bidrog till motivation, gemenskap, förmåga att hålla fokus och
energireglering, enligt elevernas uppfattningar.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2023-02-16Author
Agrell, Linda
Lundstedt Nordén, Magdalena
Keywords
fenomenografi
NPF
framgångsfaktorer
kunskapsutveckling
välmående
inkludering
Language
swe