Från AnPassad Lärmiljö till ArbetsPlatsförlagt Lärande Samverkan mellan skola och arbetsliv med fokus på specialpedagogiska insatser i samband med arbetsplatsförlagt lärande - arbetslivets perspektiv
Abstract
Syftet med föreliggande studie var att undersöka vilka förutsättningar och hinder APL handledare uttrycker om adekvat handledning av elever i behov av särskilt stöd samt vilka
specialpedagogiska insatser arbetslivet anser behövs mellan skola, APL-plats och handledare i
samband med elevers arbetsplatsförlagda lärande (APL). Särskilt fokus riktades mot elever i
behov av särskilt stöd och antagna på det Industritekniska programmet. Ur ett kortsiktigt
perspektiv antogs adekvat samverkan leda till en väl fungerande och arbetslivsförberedande
APL för elever i behov av särskilt stöd, förutsättningar för ungdomarnas kunskapsinhämtning,
möjlighet att fullfölja sin skolgång och erhållen yrkesexamen. I ett längre perspektiv antogs
samverkan leda till att ungdomarna blir anställningsbara inför arbetslivet och självförsörjande
medborgare i ett demokratiskt samhälle.
En första forskningsfråga ämnade undersöka vilka förutsättningar APL-handledare efterfrågar
för att elever i behov av särskilt stöd ska få adekvat handledning. Den andra forskningsfrågan
ämnar undersöka vilka hinder APL-handledare identifierar för framgångsrik APL. Med den
tredje forskningsfrågan var avsikten att undersöka vilken samverkan som behövs mellan
gymnasieskolan och företag som förberedelse inför samt under genomförande av
arbetsplatsförlagt lärande för elever i behov av särskilt stöd.
Med en kvalitativ ansats genomfördes studien i enlighet med Grounded Theory med
semistrukturerade fokusgruppsintervjuer, kompletterande iakttagelser samt efterföljande
intervjuer med HR-representanter vid företag som tar emot elever för APL. Som teoretiskt
ramverk valdes sociokulturell teori och dilemmaperspektivet.
Resultat visade att arbetslivets representanter bidrog med många åsikter, synpunkter och
önskemål om en god och viktig samverkan mellan skola och arbetsliv. Dessa presenteras efter
analys, kodning och kategorisering med kvalitativa begrepp med relevans för områdena
Utbildning, Anpassning och Tid.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2023-10-18Author
Lorentzon, Anna
Ljungström, Linda
Keywords
arbetsplatsförlagt lärande
särskilt stöd
gymnasial yrkesutbildning
handledare
samverkan
dilemma
Language
swe