Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1503-1522 of 2331
-
Det möjligas konst
(2007)Sammanfattning: Syfte: Vårt syfte med denna studie är att lyfta fram vilka faktorer som är betydelsefulla för samarbete genom att undersöka utvalda lärares utsagor om interaktionen dem emellan. Vi tar utgångspunkt i tre ... -
Möjligheter och svårigheter i en mångkulturell förskola/skola
(2011)Sammanfattning: Syftet med vår studie är att synliggöra den kulturella mångfald som pedagoger möter i förskolan och skolan. Eftersom detta ämne är brett och att det finns många forskningsfrågor, har vi valt att inrikta oss ... -
Möjligheternas problematik – En studie av IKT-användningen inom skolämnet Idrott och Hälsa
(2015)Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöka om, hur och varför lärare i Idrott och Hälsa väljer att använda IKT i undervisningen. Studiens avser att fylla en kunskapslucka ... -
Möjligt för mig. En kulturanalytisk studie om uppväxtvillkor, klass och genus i Anderssons Var det bra så?, Flygts Underdog och Alakoskis Svinalängorna
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2007)1. Inledning Uppväxtvillkor och framtidsdrömmar är det tema som till stor del behandlas i de tre romaner som ligger till grund för föreliggande uppsats. De skildrar alla barndom och uppväxtvillkor i den svenska förorten ... -
Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Titel: Möte med lärare i teori och praktik – hur kunskapssyner gestaltas i klassrummet. Författare: Jessika Arrhenius och Malin Åberg Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng Antal sidor: 33 Handledare: Kerstin ... -
Muntlig diskussion och argumentation inom fysik - en fallstudie
(2010)Sammanfattning Mitt syfte med denna uppsats är att beskriva ett fall där elever får diskutera och argumentera i fysikundervisningen och föra ett resonemang om vad detta kan betyda. Vilken möjlighet till lärande ges? ... -
Det muntliga språkets betydelse i skolan
(2014)Jag har undersökt det muntliga språkets roll i skolan och vilken betydelse det har för elevers inlärning. Jag ville undersöka hur lärare gör sina didaktiska val i klassrummet för att utveckla elevernas muntliga förmåga, ... -
Music in an integrated curriculum. Why doesn`t everybody do it?
(2007)After giving a four-week presentation to year 9 students on the history of western "classical" music, I found that I needed to integrate other subjects into these lessons in order to ensure that the students were grasping ... -
Music is the key: En undersökning om hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya
(2012)Sammanfattning Vårt syfte är att ta reda på hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya. Vi vill även undersöka på vilket sätt musikanvändning och styrdokument skiljer sig från de erfarenheter vi bär med oss från den ... -
Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.
(2009)Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hur pedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har för inställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelse pedagogerna anser att musiken ... -
``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevkling
(2014)Efter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville vi undersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbala språkutveckling. Syftet med arbetet var ... -
Musik är glädje -En kvalitativ undersökning av hur förskollärare arbetar med musik som medel för lärande
(2010)Sammanfattning: Syftet är att belysa hur förskolepedagoger tänker kring och arbetar med att integrera musik i sin verksamhet som medel för lärande. Detta med särskild hänsyn till barns språkutveckling, motorik och sociala ... -
Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.
(2011)Bakgrund och syfte Syftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolår två, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. ... -
Musik för livet – En kvalitativ studie förskollärares syn på musik i förskolan
(2011)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur förskollärare arbetar med musik och hur de ser på sitt arbetssätt. I studien ingår en kvalitativ undersökning där samtalsintervjuer med fyra utbildade ... -
Musik gynnar barns talspråksutveckling. En pedagogisk praxis på vetenskaplig grund?
(2007)Vi vill undersöka musikens inverkan på barns talspråksutveckling. Syftet med vår undersökning är att genom studier av böcker och artiklar, författade av verksamma pedagoger, se om och i så fall varför de använder musik som ... -
Musik i förskolan - nytta eller nöje?
(2008)Alla tre skribenter har ett stort musikintresse och tror på dess positiva inverkan på barns språkutveckling, samt anser att det är en demokratisk rättighet för barn att få språkstimulans i förskolan. Under vår utbildning ... -
Musik med kommunikativt syfte
(2009)Sammanfattning: Syftet är att undersöka hur två pedagoger i träningsskola och särskola använder musiken i undervisningen med ett kommunikativt syfte. Vi undrar varför de använder musiken och hur de går tillväga. Sedan ... -
Musik och drama som språkstimulerande verktyg?
(2012)Av tidigare erfarenheter från HFU och VFU så anser vi att ämnena musik och drama är två språkstimulerande verktyg. Vi har fokuserat oss på det verbala språket och har därför undersökt om vår förförståelse stämmer överens med ... -
Musik och gestaltning i förskolan – en kvalitativt jämförande studie
(2012)Med detta examensarbete vill jag fästa uppmärksamheten på de skapande ämnena och peka på att syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogikens betydelse för lärandet, främst med fokus på musik och gestaltning ... -
Musik och rytmik i min verksamhet – sex pedagogers resonemang om sina musik- och rytmikstunder
(2012)Utifrån min nyfikenhet i hur pedagoger resonerar om musik och rytmik har denna uppsats tagit form. Syftet är att undersöka hur pedagoger inom förskolan resonerar om de musik- och rytmikstunder som de själva bedriver. Genom ...