Musik och drama som språkstimulerande verktyg?
Abstract
Av tidigare erfarenheter från HFU och VFU så anser vi att ämnena musik och drama är två språkstimulerande
verktyg. Vi har fokuserat oss på det verbala språket och har därför undersökt om vår förförståelse stämmer överens
med tidigare forskning, för att på så sätt kunna använda denna kunskap för att arbeta evidensbaserat i vår framtida
profession. Språk och kommunikation är en naturlig del i livet och i förskolan är dessa ämnen viktiga att arbeta med.
Behärskar vi vårt språk och kommunikation kan vi interagera med vår omvärld. Av dessa anledningar såg vi en
didaktisk relevans i att fördjupa oss i ämnet. Detta har vi undersökt genom en litteraturstudie då vi även studerat
olika metoder inom musik och drama som stödjer talspråket. För oss kändes det mer relevant om vi kunde koppla
det som framkom till verkligheten genom konkreta exempel. Vi ville med detta arbete också se om och hur
verksamma pedagoger använder sig av musik och drama som språkstimulerande verktyg. Vi valde därför att
använda oss av en enkätundersökning som vi skickade ut till förskolor i Göteborg. Det som i huvudsak framkom ur
litteraturstudien och enkätundersökningen var att musik och drama är språkstimulerande redskap. Musik och drama
är två kreativa ämnen där lärandet sker i aktiva handlingar som öppnar upp till diskussion. Exempel på detta är olika
mun- och ljudövningar eller gestaltningar för att arbeta med olika sinnen, vilket i sig är betydelsefulla för barns
språkutveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Kraft, Henrik
Lind, Maja
Keywords
Estetiska läroprocesser
Musik
Drama
Språkutveck
Language
sv