Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 988-1007 of 2331
-
Ja det kan ju vara allt från ett ögonkast till ett knytnävsslag
(2008)Syfte Syftet med detta examensarbete är att studera pedagogernas förhållningssätt i konflikter. Som pedagoger kommer vi att stöta på konflikter och vi behöver då vara medvetna om hur vi skall agera. Vi har utvidgat arbetet ... -
"Ja e din kompis" en studie om hur barn kommunicerar och samspelar i lek.
(2007)Inledning Lek, kommunikation och socialt samspel är tre viktiga delar inom förskolans verksamhet idag. Det handlar om att göra sig förstådd bland människor runt omkring, inte bara på förskolan. Förskolans roll är att ... -
”Ja, ibland blir man bara osams” - En intervjustudie om elevers syn på konflikter mellan jämnåriga
(2010)Sammanfattning Skolan ska idag arbeta mot ett sociokulturellt väl fungerande samhälle. Vi båda författare har kommit att bli intresserade av vad eleverna anser om hur konflikter uppstår. Vi är mycket medvetna om att ... -
”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)ABSTRAKT Elin Axell och Jeanette Bengtsson: ”Ja, jag vet inte… metoder… det bara sitter i kroppen.” En studie om hur sex lärare arbetar med läs- och skrivinlärning. Göteborgs universitet: Institutionen för kultur, estetik ... -
“Jag är mamma och det här är din vagn” En kvalitativ studie av barns användande av material i leken
(2013)Sammanfattning Syftet med denna rapport är att ta reda på om barn leker på olika sätt när de använder olika material i leken och hur detta påverkar deras lärande. Vi har jämfört hur barn leker med leksaker och hur de leker ... -
”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen
(2011)Sammanfattning: Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektive teoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen ... -
”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art: Examensarbete 10 poäng Titel: ”Jag fick en annan bild av texten när vi pratade om den” – En studie av samtalets betydelse vid läsning av skönlitteratur för elever i år 5” Sidantal: 42 Författare: Marie ... -
Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag – en kvalitativ pilotstudie om lärares förtroendearbetstid
(2015)Syftet med detta examensarbete var att undersöka och beskriva hur lärare hanterar sin förtroendearbetstid utifrån egna och andras förväntningar. Våra frågeställningar berörde hur lärare strukturerar och prioriterar under ... -
"Jag har alltid ett bedömande öga men inte ett dömande" En undersökning av några lärares utsagor om bedömning i grundskolans tidigare år, 1-3 i de naturvetenskapliga ämnena.
(2008)Sammanfattning Syftet med detta examensarbete är att reda ut vad några lärare anser om bedömning av elever i år 1-3 i de naturvetenskapliga ämnena. Våra huvudfrågor är; Handlar det om bedömning eller dokumentation av ... -
"Jag har en annan kompis också, jag hoppas han är barn" - En empirisk studie om barns Internetvanor och deras upplevelser kring dessa Rapportnummer
(2008)Syfte Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka Internetvanorna hos barn i skolåren 3-5. Vi syftade till att få en inblick i deras tankar och upplevelser kring sitt Internetanvändande. Vi avsåg att undersöka ... -
Jag har ett mönster - Boksamtal i årskurs två
(2009)Sammanfattning Boksamtal har en vetenskaplig förankring i det sociokulturella perspektivet som betonar människors gemensamma lärande och dialog som en förutsättning för individens och gruppens utveckling. Syftet med studien ... -
"Jag har inte lärt mig något jag inte kunde förut!" en kvalitativ studie om hur barn lär sig sett ur barns perspektiv
(2008)Vi har i den här uppsatsen fokuserat på barn och hur de lär sig. Utgångspunkten är att försöka skildra lärandet ur barns perspektiv. Att upptäcka hur barn själva uppfattar sitt lärande istället för hur vi vuxna tror att ... -
”Jag kan inte veta vad som försiggår inne i deras hjärnor” En undersökning om hur litterär kompetens definieras och bedöms Arbetets art: Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp
(2010)Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka vad begreppet litterär kompetens innebär i grundskolan. Vi vill även studera pedagogers resonemang kring litterär kompetens i ett bedömningsperspektiv. De frågeställningar ... -
Jag kommer ju inte mäta pengar - en undersökning om gymnasieelevers syn på ämnesinnehåll under sina gymnasiestudier i relation till sitt kommande yrkesliv. ! !
(2014)Syftet med vår uppsats är att undersöka hur elever vid en gymnasieskola betraktar sina gymnasiestudier, mer specifikt ämneskunskaper, i relation till sin yrkesmässiga framtid. Huvudfrågorna är hur gymnasieelever resonerar ... -
'Jag lärde mig att jag aldrig mätt innan' - en studie om utomhuspedagogik
(2009)Abstract Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: ”Jag lärde mig att jag aldrig mätt innan” - en studie om utomhuspedagogik Författare: Ulrika Arnström och Eva Ercin Termin och år: Vårterminen 2009 Kursansvarig ... -
Jag och mitt kompendium: En kvalitativ intervjustudie av musiklärares egenproducerade arbetsmaterial
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Abstrakt Titel: Jag och mitt kompendium: En kvalitativ intervjustudie av musiklärares egenproducerade arbetsmaterial Författare: Fredrik Corander och Matti Lepik Typ av arbete: Examensarbete (10 poäng) Antal sidor: ... -
”Jag räknar högt… , men vi måste vara i takt med musiken” En studie om Skolverkets stödmaterial till kursplanen i Idrott och hälsa
(2013)Syfte: Syftet med studien är att analysera de filmer som Skolverket har tagit fram som stöd till kursplanen i Idrott och hälsa på grundskolan. Våra problemställningar är: Vad belyser filmerna? Hur framställs ämnet Idrott och ... -
"Jag ska bli en del av din värld"
(2009)Förord Vi är två lärarstudenter som nu är inne på slutspurten av vår långa utbildning. I vårt arbete har vi kritiskt granskat tre utav Disneys filmer: Den lilla sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret samt Björnbröder. Vi har ... -
”Jag tittar inte så mycket på TV… bara lite varje dag”: TV-vanor, mediepåverkan och barn.
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Författare: Linda Nilsson och Karin Zetterström Titel: ”Jag tittar inte så mycket på TV… bara lite varje dag”: TV-vanor, mediepåverkan och barn Typ av arbete: Examensarbete inom lärarprogrammet Antal sidor: 40 Handledare: ... -
Jag trivdes inte ett dugg på den praktikplatsen
(2011)Syfte: Studien har i syfte att öka kunskapen om vilken betydelse bemötandet på praktikplatser inom gymnasieskolans hotell- och restaurangprogram har för elevernas möjligheter till lärande. Fokus ligger på följande frågor: ...