``Musik är det universella språket för mänskligheten``: En kvalitativ studie om musik som stödjande verktyg för barns språkutvevkling
Abstract
Efter att ha identifierat en brist av ett medvetet användande av musik i förskolan ville vi
undersöka hur musik kan användas som ett verktyg för att främja de yngre barnens verbala
språkutveckling. Syftet med arbetet var att fördjupa vår bild av hur pedagogen i förskolan kan
arbeta med musik på ett mer medvetet sätt och använda det som ett pedagogiskt redskap
inriktat på att stimulera språket. Detta gjorde vi genom att ta del av verksamma pedagogers
uppfattningar kring ämnet.
Frågeställningarna för arbetet var:
- Hur ser pedagoger på användningen av musik som pedagogiskt verktyg för att främja de
yngre barnens verbala språkutveckling?
- Hur uttrycker pedagoger att de inkluderar musik i sin verksamhet?
Detta är en kvalitativ studie där vi har använt oss av intervjuer av sex stycken verksamma
pedagoger för att besvara undersökningens frågor. I både analys av resultat och diskussion har
vi utgått från det sociokulturella perspektivet, Lindströms teoretiska modell samt tidigare
forskning kring ämnet.
Resultaten av undersökningen visade att de valda pedagogerna uttryckte en viss kunskap om
fördelarna med musik men enbart ett fåtal av de intervjuade beskrev ett konsekvent och
medvetet arbetssätt med musik och språkutveckling. Vår förhoppning är att detta arbete ska
fungera som inspiration för människor som är verksamma inom förskolan.
Degree
Student essay