Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1523-1542 of 2331
-
Musik som ett hjälpmedel för de yngsta barnens språkutveckling
(2009)Våra erfarenheter är att musik på småbarnsavdelningar upplevs som en rolig aktivitet utan baktanke. Därför var vårt syfte med rapporten att undersöka om, och i så fall hur pedagoger använder musik som hjälpmedel för de ... -
Musik som socialt redskap - Ett utvecklingsprojekt i en fritidsverksamhet
(2014)Abstract Syfte Fritidshemmen har som mål att bedriva en varierande verksamhet med inslag av olika estetiska uttryck (Skolverket, 007). Trots detta så har vi, under vår verksamhetsförlagda utbildning, sett att uttrycksformen ... -
Musik, ett lustfyllt verktyg i barns språkutveckling.
(2010)Sammanfattning: Examensarbetet handlar om hur pedagoger kan använda sig av musik som ett verktyg för barns språkutveckling. Vi har även fått inblick i hur pedagoger använder sig av musiken som ett språkstimulerande medel ... -
Musik; mänsklighetens universella språk? En kvalitativ studie om gymnasielärares inställning till, och kunskap om, musik som lärandemetod inom moderna språk
(2012)Sammanfattning Jag har i denna studie, med hjälp av kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielärare i en av Sveriges större städer, undersökt lärares inställning till och kunskap om musik som lärandemetod inom undervisningen ... -
Musikal med barn. Strategier i arbetet med ett musikalprojekt.
(2008)Denna studie syftar till att klargöra vilka strategier som används i arbetet med ett musikalprojekt. Genom att göra en fallstudie, vilken bestod i att själva skriva, repetera in och sätta upp en barnmusikal, ville vi iaktta ... -
Musikaliskt uttryck i pianoundervisning - när och hur?
(2009)Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka hur begreppet musikaliskt uttryck hanteras i instrumentalpedagogisk litteratur och inom pianoundervisning, samt att problematisera relationen mellan musikaliskt uttryck och ... -
Musikarbetets betydelse i förskolan: En kvalitativ studie om sex pedagogers tankar.
(2012)Sammanfattning: Syfte Syftet med studien var att undersöka hur pedagoger som inte är musikinriktade tänker kring det praktiska musikarbetet i förskolan och hur ser de på musikens betydelse för barns lärande och ... -
Musikdramatik i sångundervisningen
(2007)Sammanfattning Problem och syfte Vi har upplevt att det musikaliska uttrycket ofta får stå i bakgrunden i förhållande till sångtekniken i sångundervisningen. På Högskolan för Scen och Musik har vi mött ämnet Musikdramatik ... -
Musikens betydelse för barns lärande och utveckling: Två förskolepedagogers tankar om att arbeta med musik i förskolans verksamhet
(2011)Sammanfattning: Syfte: Mitt syfte med studien är att ta reda på hur verksamma förskolepedagoger använder musik i förskolans verksamhet, i vilket syfte samt pedagogernas tankar om musikens betydelse för barns lärande och ... -
Musikens betydelse för barns språkutveckling - en studie om musik, språk och kommunikation på en förskola
(2011)Syftet med min studie var att undersöka musikens betydelse för barns språkutveckling i förskolan. Detta genom att undersöka hur pedagoger kan skapa kommunikativa och språkliga sammanhang med hjälp av musik och på så sätt ... -
Musikens betydelse i förskolan och skolan
(2012)Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka musikens betydelse för människan, hur musik kan utgöra en del i förskolans och skolans arbete samt hur användandet av musik skiljer sig i förskolan gentemot skolan. ... -
Musiklära, en tystad kunskap?
(2012)Sammanfattning Rapportens syfte är att synliggöra ett problem som rör gymnasieelevers förståelse av ämnet musiklära. Är det så att musiklärare lärt sig notkunskap och musiklära i så unga år att de har svårt att lära ut ... -
Musiklärares bedömningsgrunder - en studie av kurs Ensemble A inom ämnet musik på gymnasienivå.
(2010)Studien avser att undersöka vilka kunskaper och färdigheter musiklärare värdesätter och prio- riterar i kursen Ensemble A på gymnasiets estetiska program. Undersökningen är baserad på hur musiklärare säger sig bedöma elevers ... -
Musiklärares relation till musikskapande – Fem kvalitativa intervjuer med musiklärare i grundskolans år 6-9
(2010)Det rapporten avser undersöka är hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolans år 6-9 uifrån deras egen personliga relation till musikskapande. Syftet är att få syn på detta eventuella samband. Frågeställningarna ... -
Musikmålning. Utvecklingsarbete på ett fritidshem.
(2014)Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärare, som är utbildade att stödja trivselledare, upplever projektet med trivselledare på skolan. Undersökningen riktar sig till skolor som är involverade i ett så kallat ... -
Musikmålning. Utvecklingsarbete på fritidshem
(2014)Studiens syfte var att undersöka ifall eleverna använder sig av orden fint och fult i bilden samt bra och dåligt i musiken i sitt musik- och bildskapande. Undersökningen avsågs besvara vilka tankar och känslor som eleverna ... -
Musikteorin, läraren och populärmusiken - en kvalitativ studie av det populärkulturella inflytandet i musikteoriundervisningen
(2012)Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det populärkulturella inflytandet har påverkat musikteoriundervisningen. Med undersökningen hoppas jag kunna problematisera musiklärarens roll i teoriundervisningen ... -
Musikundervisningens roll i konstruerande av genus. - En observations- och intervjustudie om genus knutet till musikundervisning
(2010)Syftet med detta arbete är att undersöka hur genus skapas i musikundervisning och hur ett antal musiklärare och elever upplever dessa genusstrukturer. Finns det problem med den rådande ordningen och finns det speciella sammanhang ... -
"Myror i brallan" En studie om lärares arbete med barn med koncentrationssvårigheter
(2008)Syfte och frågeställningar Syftet var att undersöka hur lärare i förskolor och i grundskolans tidigare år uppfattade begreppet koncentrationssvårigheter och hur de ansåg att det kan yttra sig. Men också att undersöka vilka ...