Musik för livet – En kvalitativ studie förskollärares syn på musik i förskolan
Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur
förskollärare arbetar med musik och hur de ser på sitt arbetssätt. I
studien ingår en kvalitativ undersökning där samtalsintervjuer med
fyra utbildade förskollärare i Göteborg delger resultat om hur dessa
arbetar med musik i förskolan och hur de använder det som ett
pedagogiskt verktyg.
Resultatet visar att förskollärarna i studien arbetar mycket med musik
med många olika infallsvinklar. Samtliga är utbildade före 001 och
har fått musik i sina utbildningar.
Jag har utgått från följande forskningsfrågor:
Varför anses musik vara viktigt i förskolan?
Hur arbetar förskollärare med musik i förskolan?
Vad har förskollärare för förhållningssätt till musik som ett
pedagogiskt verktyg?
Förhoppningen är att intervjupersonernas arbete kan inspirera andra
gamla och nya pedagoger till ett öppnare förhållningssätt gentemot
musik och vad det kan användas till.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2011Author
Svensson, Jenny
Keywords
musik
sång
förskola
förskollärare
förskollärar
Language
sv