Music is the key: En undersökning om hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya
Abstract
Sammanfattning
Vårt syfte är att ta reda på hur musik används i skolor i Kimilili, Kenya. Vi vill även undersöka på vilket sätt
musikanvändning och styrdokument skiljer sig från de erfarenheter vi bär med oss från den svenska skolan.
• Vad kännetecknar de lärandeperspektiv som framkommer under fältstudien i Kimilili?
• Hur och med vilket syfte används musik i skolan?
• Hur relaterar musikundervisning i Kimilili till kenyanska styrdokument?
Under fältstudier som har genomförts i Kenya är insamlat material i form av intervjuer samt observationer
hämtat. Vi har även studerat kenyanska styrdokument. Dessa metoder har gett oss möjlighet att få en bild av det
organisatoriska samt det praktiska arbetet. Svarspersonerna har bestått av lärare och rektorer.
Studien har lett till att vi har fått en inblick i hur musik kan användas med andra förutsättningar och traditioner
som bakgrund. Studien har även visat oss att den kenyanska skolan utgår från ett behavioristiskt synsätt, som
skiljer sig från våra erfarenheter i Sverige. Vi har upplevt att musik används som ett didaktiskt verktyg men även
som ett hjälpmedel för att föra traditioner och värderingar vidare.
Vi anser att denna studie kan skapa en förståelse och ge en bild av hur skolan speglar samhället. Det är viktigt att
kunna utgå från barns olika förutsättningar och bakgrunder för att skapa en förståelse i verksamheten.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Söderlund, Johanna
Andersson, Elin
Keywords
Musik
Kenya
Rörelse
Förskola
Skola
Styrdokume
Language
sv