Browsing Kandidatuppsatser UFL(-2010) by Title
Now showing items 1328-1347 of 2331
-
Ma/NO-profilelevers framtidsplaner och attityder till naturvetenskap i skolan och i samhället – en jämförelse med den svenska ROSE-studien
(2013)Denna studie bidrar till att öka kunskapen om profilklasser med särskild inriktning mot matematik och naturorienterande ämnen (Ma/NO) - ett fenomen som dykt upp i svensk skola under de senaste decenniet. I denna undersökning ... -
Makarna Martinsons författarskap genom genus. En studie hur Harry Martinson och Moa Martinsons skildras i läroböcker 1966—2006
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2006)Den litterära kanons vara eller icke vara var en het fråga i det senaste valet. Debatterna var många och åsikterna skilde sig åt. Kanonbegreppet används inom många olika genrer.1 Inom religion används ordet för skrifter ... -
Making art meaningful
(2009)In Sweden, art students at upper secondary school have little choice. Sweden bases its whole school structure on democratic principles and the curriculum, which is goal-based, is said to give limitless possibilities for a ... -
Makt eller vanmakt? En kvalitativ studie om hur elever i årskurs nio upplever relationen till sina lärare ur ett maktperspektiv.
(2011)Syftet och huvudfrågan till denna studie är att undersöka hur elever i årskurs nio upplever sin relation till sina lärare ur ett maktperspektiv. Det som ligger till grund för studien är samtalsintervjuer med sexton elever ... -
Makt och hierarkier uttryckta genom språket i barns egna lek
(2012)Sammanfattning: Examensarbetets syfte är att tolka, analysera och beskriva förskollärares uppfattningar om hur barn använder språket för att uttrycka makt och hierarkier under deras egen lek. I studien har den fenomenografiska ... -
Makt, socialisation och förebilder - prdagogers tolkning av lärarrollen
(2008)Syfte Uppsatsens syfte är att studera hur pedagoger ser på relationen till eleverna och i vad mån deras erfarenheter av den egna skoltiden förefaller påverka deras lärarroll idag i relation till eleverna, gällande orättvis ... -
Malous Inspirationsväskor. En studie om pedagogers arbete med bokväskor.
(2008)Syfte: Syftet med studien var att undersöka pedagogers uppfattningar om och användning utav Malous Inspirationsväskor, ett bokväskprojekt på Biblioteket i Falkenberg. Metod: Kvalitativa intervjuer genomfördes med sex ... -
Mamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn.
(2012)Stora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag en allt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt ... -
Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13
(2014)Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill lägga fokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärare ska kunna jobba konstruktivt mot ... -
”Man behöver ju inte spela fantastiskt men – kunna kompa” - Pianot som medierande redskap i sångundervisningen ur ett elevperspektiv.
(2012)Sammanfattning Syftet med min undersökning är att synliggöra och problematisera hur eleven upplever pianot som medierande redskap i sångundervisningen. Detta har gjorts genom en huvudfråga: Hur upplever eleven pianot som ... -
Man behöver liksom feed forward… eller vad det nu kallas
(2013)Sammanfattning: Syftet med vår studie är att undersöka elevernas erfarenheter kring bedömning och utifrån det skapa en uppfattning i vilken utsträckning lärare använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Våra ... -
Man blir som man umgås – en studie om gymnasiekillars syn på manlighet
(2014)Sammanfattning Denna uppsats har tagit sin utgångspunkt i skolans arbete med värdegrunden, och mer precist i jämställdheten mellan kvinnor och män. I värdegrunden finns flera olika värden som är viktiga men som samtidigt ... -
”Man får de konflikter man förtjänar” En intervjuundersökning om rektorers ansvarsroll vid arbetsplatskonflikter
(2014)Syftet med undersökningen är att tydliggöra tendenser av rektorers uppfattning kring sin ansvarsroll vid konflikt- situationer på arbetsplatsen (gymnasieskolan) där de agerar tredjeparter. Frågeställningen är: Hur ser ... -
"Man går i skolan för att lära sig, man går ju inte i skolan för att leka". Ett examensarbete om lek i skolans tidigare år.
(2008)Syfte Studiens syfte var att undersöka lek som en del av den pedagogiska verksamheten i skolans tidigare år. Genom tre frågeställningar lyfter studien fram, analyserar och diskuterar hur skolvardagen ser ut med lek i fokus ... -
Man hade en känsla av att inte duga under sin skolgång. En kvalitativ studie om hur personer i vuxen ålder upplevde sin stödundervisning
(2007)Bakgrund Under lärarutbildningen har vi stött på många diskussioner om en "skola för alla", vilket vi uppfattar som att alla elever oavsett förutsättningar ska få vara delaktiga i sin utbildning. Det ... -
”Man jämför inte äpplen med äpplen heller” En intervjustudie om mindre kommuners resursfördelning till grundskolan
(2015)Sammanfattning Studiens syfte är att belysa hur lokalpolitiker och kommunala tjänstemän i några kommuner med färre än 5 000 invånare tolkar och tillämpar de delar av skollagen som rör kommuners resursfördelning och ... -
"Man kan blanda pojkar och flickor i samma grupp!" En jämställdhetsstudie på förskolan och i grundskolans lägre klasser
(2012)Syftet med vår undersökning har varit att studera jämställdhetsarbetet i skolan. Vår huvudfrågeställning var: Fungerar jämställdhetsarbetet på förskolan och i grundskolans lägre klasser? Vi ville se hur pedagogerna förhåller ... -
Man kan gömma sig så att kompisen för leta och då kanske man glömmer att man var elaka mot varandra
(2012)Syfte: Syftet med denna uppsats var att studera hur barn i förskoleklass tänker kring sin egen inblandning i och hantering av konflikter i relation till skolans uppdrag att främja förståelse för andra människor. Fråges ... -
”Man kan göra på så många olika sätt”En undersökning om hur pedagoger i grundskolan tänker om sitt arbete med att främja alla elevers läs- och skrivutveckling
(Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, 2005)Arbetets art Examensarbete inom allmänt utbildningsområde 10p Antal sidor 33 Titel ”Man kan göra på så många olika sätt” En undersökning om hur pedagoger i grundskolan tänker om sitt arbete med att främja alla elevers ... -
'... man kan inte bara läsa, man kan inte bara skriva man måste göra båda delarna hela tiden...' En kvalitativ studie om hur lärare ser på elevers språkande
(2009)Syfte Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur lärare integrerar läs- och skrivprocessen i grundskolans tidigare år. Vi har velat se hur lärarna undervisar samt vad de själva säger om sina val. Frågeställningar - ...