Visar titlar:
Visas titlar 54-73 av 94
-
”Jag ser er alla när ni bakar bullar”. Lärares perspektiv på likvärdig bedömning av det praktiska arbetet i hem- och konsumentkunskap.
(2021)Bedömning är en viktig del av lärarens uppdrag i skolan för att kunna sätta rättvisa betyg på eleverna. I hem- och konsumentkunskapen sker en stor del av bedömningen av elevernas praktiska kunskaper och förmågor vilket kan ... -
Ju mer jag lär mig, ju mer inser jag hur lite jag vet. En kvantitativ studie om inkludering av elever med funktionsnedsättningar i ordinarie undervisning i Idrott och Hälsa
(2018)Begreppet funktionsnedsättning är ett vitt begrepp som innefattar tillfälliga som kroniska nedsättningar av antingen fysisk, mental eller biologisk karaktär. Att elever med sådana begränsningar ska delta i den ordinarie ... -
Kompetens eller brist på resurser? En forskningsöversikt om undervisning i ämnet Idrott och hälsa med elever som har ADHD eller autism.
(2022)Samtidigt som det har skett en ökning av diagnostiserade elever med ADHD och/eller autism i Sverige, känner lärare att de saknar kunskap om undervisnings anpassningar utifrån dessa diagnoser. Enligt läroplanen och svensk ... -
Kostundervisning i skolämnet hem- och konsumentkunskap – Lärares didaktiska val och tankar kring teori och praktik.
(2021)Kostundervisning betraktas som ett kärntema inom hem- och konsumentkunskap. Läraren behöver kontinuerligt göra ställningstaganden i sin undervisning vad gäller innehåll, arbetsmetoder och elevinflytande. Forskning har dock ... -
Kroppsideal i sociala medier och i ämnet idrott och hälsa - En kvalitativ intervjustudie utifrån gymnasielevers perspektiv.
(2022)Samhällets kroppsideal för hur människor bör se ut är bland annat präglat av de material som går att finna i sociala medier, vilket majoriteten av ungdomar använder sig utav dagligen. Ungdomar är den åldersgrupp som ... -
Kroppsideal på sociala medier - En forskningsöversikt kring påverkan på ungdomar och konsekvenser för undervisning.
(2022)Sociala medier har stor betydelse i ungdomars liv och det gör att ungdomar också exponeras för mängder av olika budskap kring kroppsideal. Ungdomar påverkas olika, av de ideal de möter och det medför att ungdomar blir ... -
Kulturella och sociala aspekter i lärares undervisningsuppdrag
(2023)Undervisningen i ämnet Idrott och hälsa på gymnasienivå ska ge eleverna kunskap om kulturella och sociala aspekter under fysiska aktiviteter och naturupplevelser. De kulturella och sociala aspekterna förväntas att ... -
Kunskap om rörelseförmåga och kroppslig förmåga. En kvalitativ fallstudie om gymnasielärares perspektiv på kunskapskraven inom idrott och hälsa
(2022)Tidigare forskning tyder på att redan innan den nya läroplansreformen kom ut 2011, har det funnits tvetydigheter för idrott- och hälsa lärare i tolkningen av kunskapskraven, trots att den funnits ute ... -
Läroplansvaliditet i hem- och konsumentkunskap. En kvalitativ studie om hur lärare synliggör kopplingen mellan styrdokument och undervisningspraktiker.
(2019)Skolans uppdrag sedan 1962 är att lära barn och ungdomar om det svenska samhällets demokratiska grund. I skolan idag är bedömning en stor del av den pedagogiska verksamheten och denna ska ha sin grund i kursplan, planering ... -
Lever vi som vi lär? En forskningsöversikt om jämställdhet och sexism i skolan
(2023)En grundpelare inom den svenska skolan är att den ska vara jämlik och jämställd för alla. Tidigare forskning visar att jämställdhetsarbetet fortfarande har en lång väg att gå. Syftet med forskningsöversikten är att visa ... -
Livslång fysisk aktivitet. En forskningsöversikt om idrott och hälsans påverkan på elevernas fysiska aktivitet utanför skolan.
(2022)Ett mål för idrott och hälsa är att förbereda elever för livslång fysisk aktivitet. Tidigare forskning visar att detta mål inte är väl förankrat i praktiken. Syftet med forskningsöversikten är därför att ge en överblick ... -
Matkulturer och mattraditioner. En litteraturstudie om matvalens påverkan på hem- och konsumentkunskapsundervisningen
(2022)Främjar undervisningen i hem-och konsumentkunskap en positiv syn på mat och de olika kulturer som finns hos de olika eleverna? Är lärarens inverkan på elever positiv, eller kan läraren ha en negativ inverkan på elevernas ... -
”Många bollar i luften”. En kvalitativ undersökning om ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och deras upplevelser av ämnet Idrott och hälsa
(2023)Mellan sju och nio procent av eleverna i den svenska skolan har en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF), ADHD och Autismspektrumtillstånd beskrivs som vanligast. Skolan fungerar sällan för elever med NPF, ämnet ... -
Medvetna val är inte synonyma med hälsosamma val. Elevers möjligheter att utveckla food literacy i hem- och konsumentkunskap enligt Lgr22 och ämnets nya timplan.
(2021)Ojämlika hälsokunskaper kan orsaka att barn och ungdomar utvecklar övervikt och fetma. Det är viktigt att elever utvecklar kunskaper kring näring och hälsosamma kostval för att främja hälsan. Undervisning i hem- och ... -
Missnöje - En forskningsöversikt om kroppsideal och kroppsuppfattning hos ungdomar kopplat till ämnet Idrott och hälsa på grund- och gymnasieskola.
(2020)Ett problem i dagens samhälle är att unga människors kroppsuppfattning påverkas av de stereotypiska kroppsidealen och sociala medier är en bidragande faktor till detta. Därför var det intressant att som idrottslärare ... -
Motivation – nyckeln till ett aktivt deltagande? En kvalitativ studie om motivation inom skolämnet Idrott och hälsa
(2023)Idrott och hälsa är idag ett ämne som har stor variation i antalet deltagande elever. Flertalet elever väljer av olika anledningar att inte delta i ämnet, vilket kan anses vara problematiskt ur flera synpunkter. Åtskilliga ... -
Negativa erfarenheter av idrott och hälsa i skolan. En forskningsöversikt ur ett könsperspektiv.
(2022)Syftet med vår forskningsöversikt är att sammanställa studier av elevers negativa erfarenheter inom idrott och hälsa utifrån ett könsperspektiv. Mer specifikt vill vi sammanställa skillnader mellan elevers negativa ... -
Nu ska väl eleverna röra sig tillräckligt? En kvalitativ studie om utökningen av undervisningstimmar för Idrott och hälsa på grundskolan.
(2019)Barn och ungdomar rör sig i allt mindre utsträckning, och studier har visat på att många barn och ungdomar inte når upp till rekommenderade 60 minuter av fysisk aktivitet på minst måttlig nivå. Idrott och hälsa har ... -
Nyanlända elever & idrott och hälsa. En forskningsöversikt av elevers upplevelser och lärares uppfattningar.
(2023)Under den rådande världssituationen har det varit en alltmer ökad flyktingström till Sverige. Därför har det varit en betydligt hög grad av att kunna inkludera de nyanlända elever som har börjat på skolor runt om i ... -
Pay Attention! En forskningsöversikt om fysisk aktivitets påverkan på uppmärksamhet bland ungdomar i skolan
(2019)Lärare i den svenska skolan använder fysisk aktivitet för att påverka elevers uppmärksamhet för att i positiv riktning influera skolresultaten. Trots detta så verkar inte lärarna vara fullt medvetna om hur fysisk aktivitet ...