Kulturella och sociala aspekter i lärares undervisningsuppdrag
En kvalitativ studie om Idrott och hälsa lärares förståelse och implementering av de kulturella och sociala aspekterna på gymnasiet.
Abstract
Undervisningen i ämnet Idrott och hälsa på gymnasienivå ska ge eleverna kunskap om
kulturella och sociala aspekter under fysiska aktiviteter och naturupplevelser. De kulturella och
sociala aspekterna förväntas att genomföras och ge eleverna erfarenheter och kunskaper men
samtidigt finns det inte mycket om dessa aspekter i ämnesplanen eller i kommentarmaterialet
(Skolverket, 2010). Denna undersökning studerar hur uppdraget att implementera kulturella och
sociala aspekter i undervisningen tillgodoses utifrån ett lärarperspektiv. Samt om kunskap om
dessa aspekter kan leda till att en större del av de ungdomarna som väljer att inte vara aktiva
efter gymnasietiden kan kanske och vill vara aktiva på något vis i framtiden. Undersökningen
har genomförts genom en kvalitativ studie med sju intervjuer med Idrott och hälsa lärare som
undervisar på gymnasiet. Där de responderande lärarna har tagit lärarexamen från tre olika
universitet. Vidare så finns det forskning som visar på att dessa aspekter minskar i
lärarutbildningen och att det prioriteras allt mindre i undervisningen (Backman & Barker,
2020). Resultatet visar att de responderande lärarna poängterar vikten av att eleverna får olika
perspektiv på vad Idrott och hälsa lektionerna kan innehålla och leda till i framtiden för
eleverna. Samt att det finns en form av oklarhet hos lärarna i hur de kulturella och sociala
aspekterna ska implementeras i undervisningen på ett så naturligt sätt som möjligt. Slutsatsen
är att en implementering av de kulturella och sociala aspekterna i undervisningen kan vara en
ingång till att eleverna hittar sitt sätt att leva ett aktivt liv senare efter gymnasietiden.
Collections
View/ Open
Date
2023Author
Wulff, Matilda
Keywords
kulturellt
socialt
lärarperspektiv
Idrott och hälsa
undervisning
Publication type
other
Language
swe