Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 175-194 of 398
-
Ja och... En observationsstudie om hur elever samarbetar i improvisationsteater i svensk gymnasieskola
(2019)Syftet med föreliggande studie är att undersöka på vilket sätt gymnasieelever samarbetar genom improvisationer i ämnet teater. Studien tar sin utgångspunkt i forskningsfrågorna: Hur drivs den sociala interaktionen framåt ... -
”Jag försöker nog liksom att lära känna dem och hitta det som behövs för dem”: Intervjuer med grundskollärare om pedagogiska strategier för elever med autism ur ett inkluderande perspektiv
(2018)Nyckelord: kunskapsutveckling, autism, inkludering, pedagogiska strategier, anpassningar, delaktighet, förhållningssätt, specialpedagogik. Goda kunskaper om vad som stödjer elever med autism är av stor vikt i dagens ... -
”Jag har prov imorgon – kan du hjälpa mig?” – En kategorisering av frågorna till Mattecoach på nätet och en jämförelse med resultat på nationella prov i matematik
(2018)Gymnasiematematiken behandlar flera olika områden av matematik och att elever har mer eller mindre svårt för vissa av dessa områden är inte svårt att tro. Många elever använder dessutom någon form av läxhjälp. En av dessa ... -
"Jag kan inte skriva bakpulver på ett välutvecklat sätt". Elevers perspektiv på skolämnet hem- och konsumentkunskap och bedömning.
(2018)Bedömning är en av de viktigaste pedagogiska verktyg som varje lärare måste besitta goda kunskaper i för att utföra sitt arbete. Alla elever i grundskolan blir bedömda i relation till läroplanen och kursplaner i de specifika ... -
- Jag tänker Åh nej! En fenomenografisk studie med fokus på hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik och sin matematiska förmåga
(2017)Nyckelord: Uppfattningar, självuppfattning, matematiksvårigheter, attityd, resiliens, motivation. Abstract Syftet med vår studie har varit att undersöka hur flickor i matematiksvårigheter uppfattar ämnet matematik samt ... -
”Jag tycker inte om skolan men jag tycker om människorna” Ett sociokulturellt raster på högstadieelevers berättelser om sin skolgång och vad som påverkar deras lärande.
(2017)Nyckelord: Sociokulturell teori, kommunikation, feedback, diskurs, matematik, fokusgrupper, artefakter, högstadieelever, upplevelser Abstract Syfte: Det övergripande syftet med vår undersökning var att ta reda på ... -
Jag var förstås duktig på att göra mig osynlig. Man lär sig vet du! Berättelser om elevers förlorade skolår, när skolan har misslyckats.
(2018)Abstract Syftet med studien är att synliggöra några människors egen syn på sina förutsättningar i skolan då och nu, för att öka förståelsen vad som ligger bakom främst grundskolans misslyckanden. Kontakt med informanterna ... -
"Jag vet inte ens var jag ska landa". En studie om ungdomsdramatik och dess didaktiska potential inom ramen för svenskämnet, med utgångspunkt i dramaantologi Länk 2018
(2018)Syftet med studien är att bidra till kunskap om hur nyskriven svensk dramatik riktad till unga ser ut och vilken didaktisk potential den besitter inom ramen för svenskämnet. Undersökningen bygger på dramaanalyser gjorda ... -
"Jag vill veta vad novellen verkligen handlar om." En studie om förförståelsens påverkan på kämpande läsares förmåga att gå in, röra sig genom och gå ut ur föreställningsvärldar
(2016)Syftet med denna studie är att få kunskap om hur kämpande läsares läsförståelse påverkas av lässtrategin förförståelse. Det är en del i en tvådelad studie där även kämpande läsares läsupplevelse undersöks. Undersökningen ... -
« Je pense que plus on connaît quelque chose, moins on aura de préjugés et de stéréotypes » La pratique de quatre enseignantes de français dans l’enseignement de la culture à travers la littérature
(2018)Résumé Le but de la présente étude est d’analyser le rôle de la littérature dans l’enseignement de la culture, plus précisément dans l’enseignement du français au niveau lycéen. Nous examinons également le développement ... -
"Ju mer man läser ju bättre blir man ju på det såklart" En studie om ett läsutvecklingsprojekt på gymnasiet
(2016)Abstract Uppsatsen undersöker på vilka grunder ett läsprojekt organiseras och vilka föreställningar som ligger till grund för sådana satsningar. Utgångspunkterna för studien är ett läsprojekt som startats på en västsvensk ... -
De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande
(2021)Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning ... -
Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet
(2017)Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre ... -
En kompensatorisk litteraturundervisning? En intervjustudie om svensklärares legitimeringar av läsning och litteraturval för heterogena klassrum
(2018)I en globaliserad värld blir skolors klassrum allt mer heterogena, vilket även gäller svenskämnet. I ämnesplanen för svenska på gymnasiet beskrivs hur läsning kan leda till förståelse av sig själv och andra samt öppna upp ... -
KOMPETENSEN LIGGER INTE HÄR… En kvalitativ intervjustudie med sex speciallärare och specialpedagoger om anpassningar och stöd för elever med språkstörning
(2019)Abstract Studiens syfte är att undersöka hur tre speciallärare och tre specialpedagoger beskriver sitt arbete, hinder och möjligheter vad gäller stöd och anpassningar för elever med språkstörning i grundskolans årskurs ... -
Kompetensutveckling - En intervjustudie med sju lärare angående deras syn på fortbildning
(2017)Engelsk titel: Professional development – an interview-based study with seven teachers regarding their view on extended education within their profession Nyckelord: Kompetensutveckling, fortbildning, lärares professions ... -
Konnektion i gymnasieelevers texter. En komparativ analys av konnektivbruk i hand- respektive datorskrivna texter från nationella provet i Svenska 3
(2020)I denna studie undersöks textbindning i form av satskonnektion i 24 elevtexter skrivna vårterminen 2015 inom ramen för det nationella provet i Svenska 3, för att ta reda på huruvida konnektivbindningen skiljer sig åt ... -
Korist kontra solist. En musikpedagogisk studie om sångares kunnande i körsjungande
(2018)Föreliggande kvalitativa studie problematiserar kunskap i körsjungande, samt lärandet av denna kunskap. Studien grundar sin legitimitet i att kunskap är ett av lärarens råmaterial. Körsjungande jämförs med solosjungande ... -
Körsång i skolan – en arena för utmaningar
(2018-10-09)Föreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever på ... -
Körsång i skolan – en arena för utmaningar
(2018)Abstrakt Föreliggande studie undersöker och problematiserar hur gymnasieelever talar om och därmed konstruerar skolämnet körsång. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av tre fokusgruppsamtal med gymnasieelever ...