KOMPETENSEN LIGGER INTE HÄR… En kvalitativ intervjustudie med sex speciallärare och specialpedagoger om anpassningar och stöd för elever med språkstörning
Abstract
Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur tre speciallärare och tre specialpedagoger beskriver sitt arbete, hinder och möjligheter vad gäller stöd och anpassningar för elever med språkstörning i grundskolans årskurs F-5. Bakgrunden till valet av syfte och forskningsfrågor grundas i att vi som blivande speciallärare sett att det finns behov av att veta mer om vad språkstörning innebär samt att det finns en osäkerhet hos både speciallärare, specialpedagoger och lärare hur man bäst hjälper och stöttar elever med språkstörning.
Vi använder sociokulturell teori, konstruktionism och ett relationellt perspektiv. Empirin har tagits fram genom semistrukturerade intervjuer med tre speciallärare och tre specialpedagoger som alla arbetar i grundskolans år F-5. Detta är en kvalitativ studie där vi tar reda på hur informanterna beskriver sitt arbete med stöd och anpassningar, hinder och möjligheter för elever med språkstörning.
Resultatet visar att det finns ett behov av fortbildning kring språkstörning inom skolan. Detta gäller såväl speciallärare, specialpedagoger och lärare. Vissa skolor får hjälp med anpassningar och stöd för elever med språkstörning av logopeder och resursteam, andra skolor har inte sådan extern hjälp. Studien visar att informanterna anser att de har god kunskap om generellt stöd till elever med inlärningssvårigheter, men otillräckliga kunskap om stöd till elever med språkstörning.
Nyckelord
Språkstörning, språksvårigheter, specialpedagogik, stöd, anpassningar, sociokulturellt perspektiv, scaffolding, relationellt perspektiv, konstruktionism, inkludering och grundskola.
Degree
Student essay