Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 388-407 of 414
-
Den unika och exklusiva sångundervisningen. En kvalitativ intervjustudie om olika sångundervisningsformer i gymnasieskolan
(2021)Syftet med denna studie är att problematisera den individuella undervisningsformen i sång som en förgivettagen praktik i den svenska gymnasieskolan. Problematiseringen sker genom att i kvalitativa intervjuer undersöka hur ... -
Upper Secondary EFL Teachers’ Attitudes and Practices when Teaching Literature. A Qualitative Interview Study
(2022-08-03)A focus on communicative language teaching has led to literature taking a less prominent role in EFL teaching, to the extent that its value has been put into question by both teachers and scholars. This study aims to ... -
Uppfattningar kring samverkan och förebyggande arbete i matematik
(2017)Abstract Styrdokument och litteratur belyser vikten av samverkan och förebyggande arbete i skolans värld. Hur detta utformas i praktiken är olika men gemensamt är att en välfungerande samverkan och ett förebyggande arbete ... -
Upplevleser av undersökande arbetssätt. En fenomenografiskt inspirerad studie kring lärare i förskoleklass till årskurs 3
(2017)Sammanfattning Syftet med den här studien har varit att få kunskap om hur lärare i förskoleklass till årskurs 3 uppfattar ett undersökande arbetssätt i NO-undervisningen. För att uppnå syftet intervjuade jag sex stycken ... -
Vad är konst(närligt uttryck)? En studie om lärares samtal om elevers konstnärliga uttryck
(2019)Föreliggande studie är en kvalitativ undersökning av hur lärare på gymnasienivå förhåller sig till det som Skolverket i kursplanen för ensemble formulerar som konstnärligt uttryck. Forskning visar att uttryck i musik ofta ... -
Vad är kroppslig förmåga? En kvalitativ studie av gymnasielärares uppfattningar om begreppet och deras resonemang i bedömningen
(2018)Kroppslig förmåga myntades först i gymnasieskolans läroplan 2011. Det dröjer till 2014 innan Skolverket publicerar bedömningsstöd som kan hjälpa lärare att öka förståelse för begreppet. Skolverket understryker att kroppslig ... -
"Vad blir det för mat?" Food literacy som statushöjande begrepp
(2017)Food literacy är ett komplext begrepp med flera dimensioner. Begreppet innebär att ha kunskaper och färdigheter som krävs för att göra aktiva val kring mat men också för att kunna påverka sin hälsa, ekonomi och miljö. ... -
Vad hände sen? Intervjuer med unga vuxna som avslutat sina studier på gymnasiesärskolan?
(2019-10-08)Studiens syfte var att utifrån före detta gymnasiesärskoleelevers erfarenheter visa och analy-sera vad studier inom gymnasiesärskolan kan innebära för individen senare i livet. Teorin som studien bygger på är fenomenologin, ... -
Vad händer med svensklärarens återkoppling när den landar hos eleven? En fallstudie om återkopplingen till elevernas skrivande i tre gymnasieklassrum
(2016)Nyckelord: Återkoppling, feedback, skrivande, elevtext, skrivutveckling, formativ bedömning, bedömning för lärande Sammanfattning I föreliggande studie undersöks återkopplingens plats i skrivundervisningen och elevers ... -
”Var f*n är dom?!” En kvalitativ studie om ursprunget till elevers attityder för deltagande i Idrott och hälsa
(2019)Studier om fysisk aktivitets positiva inverkan framhålls mer och mer i samhället. Trots den ökande vetskapen om vikten av rörelse och hälsofrämjande aktiviteter finns det fortfarande en stor polarisering i ämnet ... -
Varför är programmering så svårt? En kvalitativ studie om matematiklärares utmaningar i sin undervisning i programmering
(2021)Studien grundade sig i tidigare forskningsresultat som konstaterade att många svenska matematiklärare inte kände sig tillräckligt förberedda för att undervisa i programmering. Syftet med studien var lokalisera vilka delar ... -
Varför ska jag lära mig det här? En undersökning av hur slöjdlärare ser på och förmedlar sitt ämnes nyttoaspekter
(2017)Syftet med examensarbetet är att undersöka hur några slöjdlärare ser på sitt ämnes nyttoaspekter samt hur de tänker att man kan förmedla dessa bland eleverna. Utifrån arbetets syfte har två frågeställningar formulerats: • Hur ... -
Varför språkhistoria? En legitimeringsanalys av ämnesomrÃ¥det språkhistoria i två läroplaner och fyra läromedel för gymnasieskolans svenskämne 1970-2010
(2021)Syftet med examensarbetet är att besvara frågan varför språkhistoria? genom att analysera hur styrdokument och läromedel från 1970 till och med 2010 legitimerar ämnesområdet språkhistoria i gymnasieämnet svenska med hjälp ... -
Vägen tillbaka - Unga vuxnas erfarenheter och upplevelser av problematisk skolfrånvaro och vägen tillbaka
(2018)VT18-2910-249-SPP610 -
Vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn: “Snälla kom och hjälp oss så klurar vi ut någonting”
(2018)Abstrakt Syfte Studien syftade till att undersöka vårdnadshavares upplevelse av elevhälsans arbete med deras barn. Sju vårdnadshavares upplevelse av delaktighet och återkoppling i elevhälsans arbete med deras barn på ... -
Vem ser ett bortvalt barn? En intervjustudie med några specialpedagoger och förskollärare
(2016)Uppsats/Examensarbete: 15 hp Kurs: SPP 610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Eva Gannerud Examinator: Ernst Thoutenhoofd Kod: VT16-2910-081-SPP610 Nyckelord: Förskola, bortvald, lek, lärande, normer, ...