Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 133-152 of 414
-
Det gäller att "klicka" med eleven. En intervjuundersökning om undervisningsformer i ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program.
(2016)Studien uppmärksammar olika undervisningsformer för ämnet sång på gymnasieskolans estetiska program och problematiserar didaktiska konsekvenser. Syftet med studien var att i ljuset av sociokulturell lärandeteori, utveckla ... -
Går religion ihop med ämnet Idrott och hälsa? En kvalitativ studie om religionens påverkan i Göteborgs gymnasieskolors idrottsundervisning
(2018-09-21)Vi lever i dag i ett samhälle där många religioner möts. Inte minst i skolan är det viktigt att tänka på hur lärarna utformar och tillämpar sin undervisning utifrån elevers religiositet. Tidigare forskning tyder på att ... -
Ge mig ett språk så att jag kan förstå och berätta vad jag vill! En studie om Pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) och kommunikation och lärande
(2016)Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter verktyget och metoden pragmatiskt organiserade dynamiska displayer (PODD) erbjuder för kommunikation och lärande för två individer som läser enligt träningsskolans ... -
Genus och kulturellt kapital i musikundervisning Om musiklärares och elevers handlingsutrymme i gymnasieskolans musikundervisning
(2019)Föreliggande studie är genomförd genom videoobservationer av fyra lektioner i gymnasieskolans musikundervisning och en intervju med undervisande lärare. Studiens syfte är att undersöka hur genusnormer och kulturellt kapital ... -
Gitarrist och tjej - i dissonans? En kvalitativ studie om kvinnliga gitarristers erfarenheter av musikundervisning
(2021)This study aims to investigate the experience of female guitar players in music education and their relationship with the instrument. 5 semi structured qualitative interviews were used to gather data. The data was then ... -
Grupparbete i bild
(2020)Studiens syfte har varit att i en högstadieskola undersöka hur elever i årskurs nio värderar grupparbete som arbetsmetod i bildämnet. För att konkretisera syftet formulerades följande tre frågeställningar: Hur uppfattar ... -
Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan
(2017)Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett ... -
Gymnasiet är ett helvete – bokstavligt talat. En normkritisk textanalys av Engelsforstrilogin
(2016-02-29)Abstract Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: Gymnasiet är ett helvete – bokstavligen talat. En normkritisk analys av Engelsforstrilogin Författare: Jennifer Hallberg och Johanna Larnemark Termin och år: HT ... -
Gynnsamma lärmiljöer för barn inom autismspektrumtillstånd - En systematisk litteraturstudie i förskolans kontext
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogprogrammet SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: ... -
Han är en långsam läsare: Diskursanalys av en gymnasieskolas åtgärdsprogram.
(2017)Syfte: Åtgärdsprogram som medel för att konstruera elever i behov av särskilt stöd har undersökts med fokus på framförallt grundskoleelever. Undersökningar av konstruktioner av gymnasieeleven i behov av särskilt stöd ... -
”Det handlar inte om själva vad det står i texten utan om hur det står”: En kvalitativ studie om elevers resonemang kring textkvalitet utifrån språkliga aspekter
(2017)I föreliggande studie undersöks elevers resonemang kring textkvalitet. En avgränsning har gjorts och de elever som ingår i studien är icke-högpresterande. Materialet som ligger till grund för undersökningen är inhämtat ... -
De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument
(2020)Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka ... -
”Det har ju varit lite godtyckligt” – om överlämning från förskola till förskoleklass
(2018)Examensarbete inom Lärarprogrammet LP01 Titel: “Det har ju varit lite godtyckligt” - om överlämning till förskoleklass Författare: Emmy Cronquist & Lynda MacGregor Termin och år: VT2018 Kursansvarig institution: ... -
Det hälsofrämjande och förebyggande uppdraget i teori och praktik. En fallstudie av skolledares och specialpedagogers erfarenhet inom ett pedagogiskt och geografiskt avgränsat verksamhetsområde.
(2017)Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur ett urval av tjänstemän, med olika ledningsfunktioner inom skolans verksamhet, samt ett urval av specialpedagoger uppfattar det specialpedagogiska uppdraget med fokus på det ... -
“Den här personen är något extra, extra". En undersökning om lärares uppfattning av identifiering samt ledning och stimulans av elever med särskild begåvning utifrån skolans uppdrag.
(2018)I denna studie undersöks erfarenheter och uppfattningar om identifiering och undervisning av elever med särskilda begåvningar hos sju grundskolelärare, utifrån en fenomenologisk ansats. Genom semistrukturerade intervjuer ... -
"Hej är världens bästa ord anser jag" En kvalitativ studie om hur lärare i idrott och hälsa arbetar med relationsorienterade lärarbeteenden
(2019)Den svenska folkhälsan blir allt sämre och det kan ses höra ihop med våra barns och ungdomars minskade fysiska aktivitet. För många av dessa barn och ungdomar är skolämnet idrott och hälsa deras enda chans till fysisk ... -
Helklassamtalets textaktiviteter. En kvalitativ undersökning av textaktiviteter och deras möjliga pedagogiska funktioner i den muntliga undervisningen hos tre gymnasielärare
(2019)I den här studien undersöks verksamheten i klassrummet med fokus på talat och skrivet språk utifrån analys av talade texter. Närmare bestämt undersöks förekomsten av olika textaktiviteter i ett antal helklassamtal i ... -
HUND I SKOLAN UR ETT ELEVHÄLSOPERSPEKTIV: En forskningsöversikt
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Specialpedagogiska programmet / SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Sofie Gustafsson Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-291 ...