Browsing Examensarbete avancerad nivå by Title
Now showing items 308-327 of 414
-
Rätten till kommunikation. En studie om övergången mellan gymnasiesärskolan och daglig verksamhet med fokus AKK
(2017)Abstract Syfte Syftet med denna studie var att undersöka hur gymnasiesärskolan och daglig verksamhet samarbetar gällande elevernas kommunikation och deras behov av alternativ kompletterande kommunikation (AKK) vid övergången ... -
Reading Comprehension Tests in the ESL Classroom: Digital or Print?
(2024-06-11)This essay aims to investigate Swedish upper secondary school students’ reading comprehension of digital and printed tests as well as students’ perception of their own reading comprehension skills. The research questions ... -
Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
(2017)I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk ... -
Roller och mekanismer för skolutveckling. En fallstudie av erfarenheter på två skolor.
(2016)Nyckelord: skolutveckling, specialpedagog, generativa mekanismer, kapacitetsupplevelse, meningsskapande Abstract Syfte: Studiens syfte har varit att dels undersöka hur rektorer, förstelärare och medarbetare i elevhälsan ... -
-Sakprosa läser man för att hämta information, inte för att bilda sig- En intervjustudie om sakprosans roll för läsförståelse i gymnasieskolans styrdokument och undervisning
(2021)I föreliggande studie undersöks sakprosans roll i gymnasieskolans svenskämne så som den kan kartläggas i svensklärares uppfattningar om och erfarenheter av styrdokumentens tolkning, elevers läsutveckling och egen undervisning. ... -
Sakprosa, icke-fiktion eller "andra typer av texter" i gymnasieskolan. En studie om sakprosa i nordiska styrdokument
(2021)I föreliggande examensarbete undersöks formuleringar om sakprosa i nordiska styrdokument: hur sakprosa konstrueras, hur undervisning i sakprosa regleras och hur undervisning i sakprosa motiveras. Metoden som används är ... -
Samarbete kring särskilt stöd i förskolan. Tre föräldrars erfarenheter.
(2016)Syfte: Syftet med studien var att beskriva föräldrars erfarenhet av samarbetet kring det särskilda stöd som ges i förskolan till barn med diagnos autism. Teori: Studien utgår från ett utvecklingsekologiskt perspektiv som ... -
Samarbetets möjligheter och svårigheter. Fritidspedagogers, specialpedagogers och rektorers syn på samarbetet kring elever i behov av stöd på fritidshemmet
(2016)Syfte: Studiens syfte är att studera vilka uppfattningar fritidspedagoger, specialpedagoger och rektorer har kring arbetet med elever i behov av stöd på fritidshemmet. Det finns inte mycket forskning inom det här området, ... -
SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."
(2019)Abstract Magisteruppsats: 15 hp Program och/eller kurs: SLP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Per-Olof Thång Examinator: Monica Reichenberg Rapport nr: HT18-2910-268-SLP610 Nyckelord: avkodningsförmåga, ... -
Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter Sambandet mellan formativ bedömning i skrivprocessen och elever i skrivsvårigheter En kvalitativ intervjustudie av några lärares erfarenheter och arbetssätt
(2018)Abstract Syfte: Syftet med vår studie var att undersöka på vilket sätt några svensklärare på högstadiet arbetar med och vilken erfarenhet de har av formativ bedömning i skrivprocessen avseende elever i skrivsvårigheter. Teori: ... -
Samhällskunskapslärares praktikgemenskap – en kvalitativ verksamhet? En intervjustudie om samhällskunskapslärares upplevelser av att samarbeta med ämneskollegor
(2019)Kollegialt lärande och de goda effekterna av samarbete har fått ett allt större fokus de senaste åren. När lärare samarbetar på ett kvalitativt vis utvecklas deras ämneskompetens och elevers studieresultat förbättras. ... -
Särbegåvinng - gåva eller belastning?
(2018)Titel: Särbegåvning – gåva eller belastning? Syfte och frågeställningar: Forskning visar att 92% av särbegåvade elever vantrivs i grundskolan. 77% vantrivs på gymnasiet. För många särbegåvade elever är skolan starten för ... -
Särskilt begåvad, vad menar du?
(2017)Både svensk och internationell forskning visar att lärares kunskaper och kännedom om de elever som lätt når målen är liten. Många lärare känner inte till begreppet särskilt begåvad och dess definition. Det är då således ... -
Särskilt begåvade elever: En kritisk diskursanalys av Skolverkets stödmaterial om särskilt begåvade elever
(2019)Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht/2018 Handledare: Alli Klapp Examinator: Göran Söderlund Rapport nr: HT18-2910-285-SPP610 Nyckelord: Särskild begåvning; ... -
Screening av räknefärdigheter - En kommunövergripande studie om hur matematiklärare uppfattar ett standardiserat räknefärdighetstest (RMAT)
(2019)Annika Fredén och Lisa Glans Abstract Examensarbete 15 hp Speciallärarprogrammet inriktning matematik SLP 610 Avancerad nivå HT 2018 Handledare: Susy Forsmark Examinator: Joanna Giota Rapport nr: HT18-2910-266-SLP610 Nyckelord: ... -
Ser todo oídos - Un análisis de las actividades de comprensión auditiva en tres manuales suecos de ELE para el nivel B1
(2021-08-05)This paper studies the listening comprehension exercises of three different student textbooks used to learn Spanish as a foreign language (ELE) for upper secondary schools in Sweden, to determine whether these exercises ... -
Det sitter i väggarna. En kvalitativ studie om gymnasieelevers konstruktioner av körsång ur ett genusperspektiv.
(2018)Detta är en kvalitativ studie som är genomförd genom tre fokusgruppsamtal med totalt tretton gymnasieelever på det estetiska programmet. Syftet med studien är att, utifrån ett genusperspektiv, synliggöra och problematisera ... -
Det sitter mycket i huvudet och mycket i fingrarna. Läsundervisning i grundsärskolans senare år.
(2016)Syfte: Syftet med denna studie var att undersöka hur tre lärare undervisar i svenska i grundsärskolans senare år för att främja elevernas läslärande. För att besvara syftet utformades fyra frågeställningar kring fastställande ... -
Självrättande digitala quiz. Att spåra lärandeprogression för formativ bedömning och förbättra elevers provresultat
(2020)Regular quizzing is a common feature of all levels of education and with increasing digitalization of education, especially in the wake of the covid-19 pandemic, tools used to quiz and test students will inevitably have ...